Red APA (of is het een Saison, of Litouwse Farmhouse ale?)

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Om de Omega Yeast Labs (OYL-033) Jovaru Lithuanian Farmhouse eens aan de tand te voelen een biertje zonder stijl :P
    De OYL-033: is zowel fenolisch als een var. diastaticus

Citeer

This unique yeast complements farmhouse beers with citrusy esters and restrained phenols. The strain produces a character of lemon pith, black pepper, and a soft mouthfeel.

Basiskenmerken

Naam Red APA

Bierstijl Amerikaanse IPA

Volume 30,0 l

Begin SG 1,064 SG

Eind SG 1.018 SG (berekend)

Alcoholgehalte 6.6vol%

Berekende kleur 20 EBC (Morey)

Berekende bitterheid 42 IBU (Tinseth)

Brouhulp Brouwzaalrendement 80,0%
    Bitterheidsindex 0,65 BU/GU

Kooktijd 70 min.

Water

Hoeveelheid Ingrediënt

27,80 l Maisch water

13,82 l Spoelwater

Waterprofiel

Ca 62 mg/l; Mg 11 mg/l; Na 21 mg/l; HCO3 111 mg/l; Cl 48 mg/l; SO4 106 mg/l; Cl/SO4 = 0,5

Vergistbare ingrediënten

5,00 kg 61,0 % Barke pilsner Weyermann 4 EBC

2,20 kg 26,8 % Cara pils Weyermann 4 EBC

1,00 kg 12,2 % Melanoidin mout Weyermann 70 EBC

Maischschema

Amylaserust 66,0 °C, 90 min. 3,4 l/kg

Hop

12,7 g Nelson Sauvin 11,9% @ 60 min einde kook

37,5 g Nelson Sauvin 11,9% @ 20 min einde kook

50,0 g Nelson Sauvin 11,9% @ 5 min einde kook

Overige ingrediënten

2,70 g Antioxin STB antioxidant => maischen

15,00 ml Biersol klaringsmiddel => koken 5 min.

10,00 g Vitamon cerevisiae gistvoeding => hoofdvergisting

Gist

Vloeibaar 2,4 l starter OYL-033 Jovaru Lithuanian Farmhouse

Vergisting

Starttemperatuur vergisting 29,0 °C

Maximum temp. hoofdvergisting 32,0 °C

Eind temperatuur hoofdvergisting 30,0 °C

Ik heb lang getwijfeld over de hop, maar heb enkel nog Amarillo, Styian goldings en Saaz in de vriezer liggen, dus de opties zijn beperkt.
    Mogelijk kan ik eventueel er nog wel een beetje Amarillo als dryhop gebruiken, maar ik zie de combinatie van Amarillo en Nelson Sauvin niet zo goed zitten :/

• diastaticus en toch een geschat eind sg van 1018? Dat is een svg van 72. :pieker:

Dat was mij ook al opgevallen, maar heb de waardes uit brouwhulp gepost (er staat ook berekend achter)
    De gist staat in brouwhulp ingesteld met een SVG van 82% zoals voor de OYL-33 is opgegeven.
    Als die wat lager eindigt, ook OK
    Ik heb de bitterheid om die reden ook tegen de ondergrens genomen van wat toepasselijk is voor Amerikaanse IPA.

• De brouwhulp berekening (heb ik een keer bekeken) is heel maisch temperatuur gevoelig. Zet je maischtemperatuur op 62 graden en je SVG schiet omhoog. En, de berekening houd geen rekening met diastaticus. Ik verwacht dus wel zeker dat je een stuk onder de 1.018 zult komen.

• Maandag heb ik deze gebrouwen, maar door het stormweer wat mout kwijt gespeeld bij het bevochtigen waardoor het rendement wat aan de lage kant was 8o^^
    Vandaag al eens gaan meten daar die maar amper enkele blups meer geeft.

Al bijna 85% SVG :( het bier wordt hierdoor nu wel echt veel te bitter;(

Zoals ik al dacht, Brouwhulp zit er behoorlijk naast. Dat is al een stevige vergistingsgraad.

• Vandaag de boel overgeheveld daar de vergisting zo goed als gestopt is, en we zijn voorlopig geëindigd op 1008 SG
    Tevens een groot staal van 1.5l genomen en dit gekoeld.
    Met dit gekoeld staal enkele verdunningsreeksen gemaakt met verschillende zoetstoffen om het het resultaat een beetje te kunnen beoordelen.
    Sucralose, neen dat was het niet
    Sorbitol, neen ook niet
    Glycerine ook niet daar deze gist al een grote producent van glycerine is en je dadelijk over de smaakgrens heen zat.
    Lactose, wil ik liever niet gebruiken je kan toch moeilijk telkens als je een biertje ingiet voor een gast eerst gaan vragen "Ben je lactose intolerant?" dat komt ook niet over.

Eigenlijk kwamen we hier tot het besluit dat het bier zonder iets bij nog het beste was en zo extreem bitter smaakt het nu ook weer niet als het gekoeld is. (Koen gaat het zeker graag lusten)

Een wijze les die ik ook bijgeleerd heb: Misschien de volgende keer niet meer s'morgens vroeg warm (30°C) plat bier gaan proeven alvorens je iets gegeten hebt, ik vermoed dat elk bier dan veel bitterder overkomt dan het werkelijk is :skull: