Hop creep vermijden - hop pasteuriseren?

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo,

Na ervaring te hebben met hop creep zoek ik enkele methodes om deze in de toekomst te vermijden.

1 daarvan is dryhop pasteuriseren.

Ik wou bij 1 van mijn brouwsels de dryhop eerst een paar minuten op 75°C houden (in warm water) en erna toevoegen aan het brouwsel. Iemand hier ervaring mee?

• Ik heb de test eens uitgevoerd om de enzymen in hop pellets te denatureren met alcohol.
    Ik heb toen de enzymen in de pellets gedenatureerd door deze in alcohol te leggen en achteraf de alcohol onder vacuüm terug af te dampen bij lage tempt. Je kan de temp vrij dus vrij laag houden en is er een minimale invloed op de hopsmaak en aroma.

Maar je kan ook de amylose permanent denatureren door een deze bloot te stellen aan een lage PH waarde (lager dan PH 4 in deminwater)

Maar Hop Creep heb je voornamelijk als je na of tijdens het dryhoppen je PH van je bier niet terug op peil brengt!
    Door te dryhoppen breng je de PH van je bier een stukje hoger dan normaal en kom je in het activiteitsgebied van de enzymes.
    Bier heeft normaal gezien een PH van ergens rond de 4.2 en eigenlijk is er amper of geen amylose activiteit bij deze PH. (bij 4.5 en hoger is dat al iets heel iets anders)

Wat achtergrond info

• Ik heb eigenlijk nog nooit de pH van mijn bier gemeten net vóór het bottelen, moet ik dus vanaf nu zeker doen. Zou hitte ook helpen, heb mijn vorig biertje gekoudhopt op keg en het hopzakje ongeveer een minuut in kokend water gedompeld, in de hoop dat de creep-enzymen er ook van "dood" gaan, anders volgende keer gewoon erbij gooien en pH aanpassen, zuiverdere hopgeur denk ik dan al veel geurstoffen te verliezen door de hitte...

[EDIT]Vraag mij af of die HC ook bij niet hergiste bieren de kop op steekt, er is immers geen of zeer weinig gist aanwezig bij bieren op vat/keg als je ze lang genoeg koud lagert....? :/

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• pH is zeker een optie. Her en der lees ik ook berichten dat het dry-hoppen op zich de pH van het jongbier verhoogt, maar heb dat nooit uitgezocht.

Pasteurisatie op "hobby schaal" heb ik nooit als een praktische methode gezien.

Drink sneller dan de hop-reep ;)

• pH is zeker een optie. Her en der lees ik ook berichten dat het dry-hoppen op zich de pH van het jongbier verhoogt, maar heb dat nooit uitgezocht.

Pasteurisatie op "hobby schaal" heb ik nooit als een praktische methode gezien.

Drink sneller dan de hop-reep ;)

Op hobbyschaal, akkoord, maar ik verkoop het bier ook en je weet dat bij sommige mensen bieren zeer lang in de kelder kan staan... of in drankenhandels bijvoorbeeld al.

• Ah, ja, dan is het een ander verhaal. Op grote schaal pasteuriseren is ook geen sinecure, flitspasteurisatieapparatuur is kostbaar.

Andere opties, enzymen tijdens de maisch om te zorgen dat je geen door hopenzymen afbreekbare ketens meer hebt.

Als je niet uit een potje wilt gebruiken kijk naar var. diastaticus gisten. Voor fruitige IPA's en NEIPA's WLP644 en als pro kun je wel aan WLP026 komen. Beiden niet phenolische gisten. Ook maken ze wat glycerol dat een beetje body geeft zodat je niet met een dun bier achter blijft.

• Heb ik hier blijkbaar ook al eens voorgehad met een ipa. Bier was volledig uitgegist. Tijdens de lagering de dryhop erbij en enkele weken na het bottelen zat ik met gushers. De smaak was heel goed, dus ik ging niet onmiddellijk uit van een infectie maar eerder een fout bij het berekenen van de suiker voor de hergisting. Ik volg dit hier even op ;)

• En ik heb ooit eens een imperial stout gedryhopt in de hoop dat er hop creep ging optreden, omdat hij een beetje te hoog FG had, maar dat gebeurde niet.

Bij een tripel waar het niet nodig was gebeurde het dan weer wel. Maar het zat nog in het secundair gistvat, dus heb ik hem maar laten uitgisten.

Het kan verkeren...

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Het bier dat ik commercieel had uitgebracht (gebrouwen bij een externe grote brouwerij) dat dit had heeft dus blijkbaar een finale pH van 4.85... Vanaf nu zit het in mijn standaard routine om de pH voor het bottelen indien nodig aan te passen naar 4.2 a 4.3.

De homebrew versie van dit bier (2 jaar oud) heeft het probleem niet. Maar daar heb ik geen flesjes meer van ondertussen.