Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Voor een proeverij zouden we een paar witloof-biertjes willen brouwen.

Op internet vind ik er niet veel van terug, enkel dat je de wortel, chicorei, als vervanging van koffie kan gebruiken.

Zelf zou ik ofwel de wortel roosteren en in een stout gebruiken of het witloof zelf in een pan wat karameliseren en dan zo toevoegen.

Iemand tips of ervaringen?

• Ondertussen heb ik een stout gebrouwen, deze is momenteel aan het lageren. Een paar dagen voor het bottelen ga ik chicorei toevoegen zodat we toch al 1 biertje met witloof hebben.

Nu heb ik een eerste proefje opgezet om te bepalen hoeveel smaak de chicorei afgeeft in vergelijking met gewone koffiebonen. In mijn zwet'Elise recept gebruik ik 60g koffiebonen voor een zeer sterke koffiesmaak en 30g voor een wat subtielere smaak die door een groter publiek geapprecieerd wordt (ik vind de 60g versie beter maar sta daar vrij alleen in 8o).

In 3 weck-potten heb ik 150g 40%alcohol gedaan en een verschillende hoeveelheid koffiebonen/chicorei. De chicorei zou veel sterker oplossen dus heb ik 30g genomen ipv 50g koffiebonen. Morgen eens proeven welke het beste smaakt en aan de hand daarvan chicorei toevoegen in de lagering. Wat me wel opvalt is dat de potten met chicorei meteen kleuren als zwarte koffie en de pot met enkel koffiebonen kleurt maar een klein beetje amber.