Welke gist voor witbier

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Dag allen,

mag ik even op jullie ervaring beroep doen?

Ik wil een witbier brouwen, deze stijl heb ik nog nooit niet echt gebrouwen.

Welke gist zou ik best gebruiken?

Fermentis WB 06

Lallemand Munich

Mangrove Jack M20

Mangrove Jack M21

Als ik er wat over lees, gaat mijn voorkeur momenteel uit naar de WB06 of de MJ M21

Mercikes,

• De WB06, Munich en M20 zijn voor Duits Weizenbier.

De M21 is voor Belgisch witbier.

Dus wanneer je iets wil hebben als Hoegaarden of Brugs Witbier, dan de M21.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• De WB06, Munich en M20 zijn voor Duits Weizenbier.

De M21 is voor Belgisch witbier.

Dus wanneer je iets wil hebben als Hoegaarden of Brugs Witbier, dan de M21.

En van waar komt deze stelling?
    Al deze gisten zijn POF+ (ze bevatten het PAD1+ gen)
    Het verschil tussen een Wiezen en een Begisch witbier zit hem in de grondstoffen, tarwevlokken ipv tarwe mout en eventueel wat kruiden voor en belgisch witbier

Het niet toepassen van de ferulazuurrust bij het maischen waardoor er amper 4-vinyl guaiacol (kruidnageltje) wordt aangemaakt

Een hogere vergistings temperatuur bij een belgisch witbier t.o.v een Wiezen waardoor er minder banaan (isoamyl acetate) wordt gevormd maar wel meer esters
    De gist is mijn inziens ondergeschikt aan bovenstaande zoals ook de gist producenten aangeven.

De WB06 :

Citeer

Brewer’s yeast providing fruity and phenolic character, varying with the fermentation conditions. Produces well-attenuated beers and it is ideal for wheat base beers, such as Belgian and German Styles

Munich:

• Heb eens een jaartje witbier gebrouwen. Gebruikte gisten. M21 en de Brewferm Blanche. Mijn voorkeur ging toen uit naar de Blanche. De WB06 ook eens gebruikt maar de vergistingsgraad was te hoog en ging voor mij dus te diep.
    Dus als ik een witbier brouw, is het opnieuw met de Brewferm Blanche.

• Lino (vroeger heel actief op dit forum) had als een van zijn eerste bieren een witte gebrouwen en die was echt geslaagd. Als ik me niet vergis was dat met de Brewferm Blanche. Het bier was ook mooi wazig zoals het hoort.

Echte troebelheid krijg je met bijna geen enkele gist, hoogstens een waas. Ook de originele Hoegaarden was niet troebel zoals nu. Ik heb lang geleden met de Brewferm Blanche gewerkt en mijn witte was niet echt troebel. Of het smaakprofiel overeenkwam met dat van de originele Hoegaarden (of de Celis White) weet ik niet meer.

• Heb eens een jaartje witbier gebrouwen. Gebruikte gisten. M21 en de Brewferm Blanche. Mijn voorkeur ging toen uit naar de Blanche. De WB06 ook eens gebruikt maar de vergistingsgraad was te hoog en ging voor mij dus te diep.
    Dus als ik een witbier brouw, is het opnieuw met de Brewferm Blanche.

Jammer genoeg te laat dit bericht opgemerkt anders had ik ook de Brewferm Blanche kunnen gebruiken.

Maar het is nu de WB 06 geworden. Eigenlijk wou ik de M21 maar deze was niet op voorraad.

Ik heb wel de indruk dat de WB 06 zeer langzaam van start gaat maar volgens Steinie komt dit wel goed daar deze een vrij hoge vergistingsgraad heeft.

Ik laat deze wel vergisten op 23,5°C omdat ik de voorkeur geef aan banaan t.o. kruidnagel. Volgens de Brouwland gistgids zal alles boven de 23°C dan ok zijn maar volgens Serge zou dit andersom zijn of heb ik dit niet goed begrepen?

• Ik laat deze wel vergisten op 23,5°C omdat ik de voorkeur geef aan banaan t.o. kruidnagel. Volgens de Brouwland gistgids zal alles boven de 23°C dan ok zijn maar volgens Serge zou dit andersom zijn of heb ik dit niet goed begrepen?

Niet extreem warm in de hoofd gisting vergisten en de temperatuur opvoeren in de nagisting bevordert de productie van isoamyl acetaat.
    Dus zeker zorgen dat je in het begin niet een hevige korte hoofdgisting hebt bij hoge temperatuur.
    Maar zorgen dat je langzaam bij een gematigde temperatuur vergist tijdens de hoofd vergisting.

Vooral het beperken van gistgroei bevordert de productie van de isoamyl acetaat.
    Dus niet te veel beluchten, geen gistvoeding toevoegen en niet te laag inmaischen (>55°C) om nog niet eens extra FAN te produceren

Citeer

Isoamyl acetate which is responsible for the typical banana flavor is produced through an enzymatically catalyzed esterification of acetyl-CoA and isoamyl alcohol. Two factors are decisive: firstly, the activity of the relevant enzymes, and, secondly, the amount of substrate (i.e. isoamyl alcohol and acetyl-CoA). For a long time, research has focused on the substrate, and thus has taken into account conditions which affect the amounts of higher alcohols and acetyl-CoA.

The amount of acetyl-CoA is closely linked to yeast growth. As long as the yeast cells encounter favorable growth conditions, they require acetyl-CoA for the build-up of biomass. Consequently, acetyl-CoA does not act as a substrate for ester formation. This model provided a valid explanation why measures to reduce yeast growth, such as low levels of aeration or FAN would lead to increased amounts of esters

On the one hand, additional FAN acts as substrate for ester synthesis, on the other hand, increased FAN levels have been shown to lead to decreased levels of isoamyl acetate. As such, one may assume that higher levels of proteolytic modification with the purpose of more "banana" should not be targeted in the malthouse. This concurs with the general recommendation of higher mash-in temperatures (>55°C) for more banana-flavoured wheat beers.

Het banaan verhaal in een wiezen is net toch iets complexer dan gewoon wat met temperatuur spelen.

De link in de eerste quote "Brewing Bavarian Weissbier — all you ever wanted to know" is tamelijk verhelderend als je een wiesen gaat brouwen.

(Bij brouwland kenen ze niet veel van bierbrouwen, wel veel van grondstoffen en apparatuur verkopen ;) )

• Ik heb een Brewferm bierblik (dat ik nog had liggen) gebruikt dus had ik geen invloed op het maischen, gistvoeding heb ik ook niet toegevoegd maar heb wel belucht door het koude water vanop een redelijke hoogte in het vat te gieten.

Het bier staat reeds 2 dagen op 23,5°C te gisten dus starten bij een gematigde temperatuur was dit ook niet echt.

Het is niet de eerste keer dat ik verkeerde info heb overgenomen van de site van Brouwland dus ik had dit kunnen weten.

Gelukkige staat er op dit Forum wel correcte info ;) Bedankt daarvoor.:thumbup:

• De vergistingkast heb ik zelf gemaakt met piepschuimplaten en is ook niet zo ideaal dus daar zal het ook wel wat aan liggen. We hebben nog ECO cheques en willen daarmee een nieuwe frigo voor in de keuken kopen dan kan ik de oude recupereren. Maar dan moeten de winkels wel eerst terug open gaan want online kan je niet betalen met ECO cheques. :(

• HermanH je kan niet alles weten hé, 8o

Haha, nee, beetje gezond verstand is er wel (allé, denk ik toch...? :/:)), doch soms is het wel wat kortzichtig aangelegd en de vingertjes tokkelen dan sneller dan het beetje grijze massa die ze stuurt... 8o^^

Maar de ispindel zit wel in de wort en die heeft toch ook schommelingen. Dus heb je wel een beetje gelijk.

Aha, je hebt de 2 systemen dus, denk dat die iSpindel toch wel iets minder schommelingen heeft dan de "waterslot-teller".... :/

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Aha, je hebt de 2 systemen dus, denk dat die iSpindel toch wel iets minder schommelingen heeft dan de "waterslot-teller".... :/

Bij de aansluiting van de temperatuursensoren op de brewbubbles is er wat verwarring (bevestigd door de ontwerper en zal bij de volgende release aangepast worden).

De rode lijn op de grafiek (Temp Stream) is de temperatuur in mijn tuinhuis en de grijze de temperatuur aan de buitenkant van mijn vat en loopt redelijk gelijk met deze van de ispindel (licht blauw).

• Maar die schommelt minder heftig, als het goed werkt.

Ik heb de grafiek nog eens goed in detail bekeken en de temperaturen die de iSpindel meet schommellen tussen

de 23,5 en 23,8°C.

De schomellingen bij de Brewbubbels liggen tussen de 23,4 en 23,7° gemeten aan de buitenkant van het vat bedekt met een keukensponje.

Dus ook een max verschil van 0,3°C en dit bij omgevingstemperaturen die soms schommelen tussen de 11,5 en 26°C (gemeten in mijn tuinhuis).

De temperatuur van mijn wort staat ingesteld op 23,5°C.

Dus dit valt toch wel mee?

• Zeker. En tussen de iSpindel en de sensor onder het sponsje zie ik ook maar enkele tienden verschil. Dat zijn waardes die ik hier ook zie.

De lichttemperatuur in de kast zal veel meer schommelen, maar dat is helemaal niet erg, dat hoort bij het regelen.