Brouwkalender

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Bestaat er soms een programa (of website) dat ik eventueel zou kunnen gebruiken als brouwkalender?

Een kalender maar waar ik kan zien dat als ik een bepaald type bier wil kunnen drinken in bv juli, ik dan ook weet wanneer ik moet beginnen met brouwen.

Of als ik vandaag bv een Tripel maak tegen wanneer kan ik deze het best bottelen en ook consumeren...

In bijlage zit een voorbeeld van wat ik ongeveer bedoel maar dan dynamischer zodat ik zelf kan bepalen wanneer ik mijn bier kan drinken.

Brewfather heeft (voorlopig) geen kalender.

• Wat en wanneer je wil drinken is erg persoonlijk en dus niet te programmeren in software of bestaande kalender. Reken op een maand of twee vanaf de brouwdag, dan is je bier in principe klaar. Je brouwt dus biertjes voor het volgende seizoen: nu voor de lente, binnen een paar maand brouw je voor de zomer, enz.

• Wat en wanneer je wil drinken is erg persoonlijk en dus niet te programmeren in software of bestaande kalender. Reken op een maand of twee vanaf de brouwdag, dan is je bier in principe klaar. Je brouwt dus biertjes voor het volgende seizoen: nu voor de lente, binnen een paar maand brouw je voor de zomer, enz.

Koen ik denk dat ik het niet goed heb omschreven. Ik wil inderdaad geen kan en klaar programma die me perfect weet te zeggen wat en wanneer ik alles moet doen. Die zaken zitten al in mijn recepten maar omdat ik vrij vaak brouw (al 7 bieren sinds oktober 2019) zou ik het handiger vinden om een overzicht te hebben wanneer ze klaar zijn voor consumptie. Kwestie van de bakken in de juiste volgorde te kunnen stapelen.

Brewfather houdt perfect bij hoeveel dagen je bieren al op fles zitten maar dit is niet in kalender vorm.

Misschien dat ik zelf wel iets ga ontwikkelen maar heb geen zin om het wiel 2 maal uit te vinden vandaar mijn vraag.

• Dat kunnen inderdaad verschillende tijdstippen zijn. Een weizen drink je bv. zo vers mogelijk evenals een NEIPA. Anderzijds een RIS kan je best een half jaartje laten liggen. Heeft ook wel wat te maken met alcoholgehalte. Is eigenlijk niet gemakkelijk en hangt dan ook nog ervan af hoe je het zelf graag drinkt.

Ik drink bv. het liefst een Orval zo jong mogelijk. Anderen zweren bij een 2-tal jaar oude enz. Niet makkelijk om hier een tijdstip op te plakken denk ik.:/

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Eigenlijk zijn er maar een enkel bieren die je best in het voorjaar brouwt, omdat die meestal als een jong bier vooral in de zomer gedronken worden (En dan nog, ik lust even graag een Kölsch in de winter hoor)
    Je kan die lijst eigenlijk gewoon inkorten tot die bieren. Voor de rest is het persoonlijke smaak ;)

• Ik denk dat er daar voor geen kalender bestaat die kan zeggen wanneer uw bier klaar is om te drinken

Je kan een tripel hebben die na 1 maand perfect te drinken is , maar je kan ook een tripel hebben die 3 maand nodig heeft , die kalender zal dit niet kunnen zeggen

Regelmatig proeven en zelf beslissen en schrijf het op , als je nog eens datzelfde bier maakt weet je ongeveer hoelang te rijpen

uit een goede kraan stroomt geen water

• Koen ik denk dat ik het niet goed heb omschreven. Ik wil inderdaad geen kan en klaar programma die me perfect weet te zeggen wat en wanneer ik alles moet doen. Die zaken zitten al in mijn recepten maar omdat ik vrij vaak brouw (al 7 bieren sinds oktober 2019) zou ik het handiger vinden om een overzicht te hebben wanneer ze klaar zijn voor consumptie. Kwestie van de bakken in de juiste volgorde te kunnen stapelen.

Brewfather houdt perfect bij hoeveel dagen je bieren al op fles zitten maar dit is niet in kalender vorm.

Misschien dat ik zelf wel iets ga ontwikkelen maar heb geen zin om het wiel 2 maal uit te vinden vandaar mijn vraag.

Bij mij zijn ze klaar wanneer ze uit de warme kamer komen, na 3 weken. Dan gaan ze gewoon op keldertemperatuur.

Ik brouw 10 keer er jaar en drink genoeg: zo blijft het overzichtelijk. ^^

Als je na een tijd echt veel # biertjes zou hebben: iets maken in Excel gaat toch snel?

• Heb er ook eens een tijdje achter gezocht, en kwam uiteindelijk bij deze terecht

Maar met een serieuze korrel zout te nemen, denk ik

Brouwkalender

En nu ook de beginpost deftig gelezen

Gaat dus om dezelfde file, excuus...

Vergisting VanneSmied - Bosberry
    VanneSmied - Framberry
    VanneSmied - Frambos
    Op fles VanneSmied - Tripel
    VanneSmied - Doppelbock
    VanneSmied - APA
    Planning /
  • Omdat ik zelf de tel en datums vaak kwijt ben, het ene bier heeft meer nodig als het andere ben ik alles maar in de centrale huiskalender gaan zetten. Met alle telefoons, tablets en pc's hier in huis kunnen we daar bij.

Brouwdagen, overhevelen, bottelen, hergisten, giststarters beginnen en dergelijke alles gaat er in. Werkt ook als je onderweg bent. Morgen de Kolsch in lagering zetten volgens de agenda ;)

• Bij mij staat alles in BrouwHulp, in de cloud via Dropbox.

Onderweg kan ik alles raadplegen (alleen lezen) via de app BierRecepten.

In mijn kelder staat de hele voorraad mooi uitgestald in bakken naast elkaar met in elke bak minstens 1 flesje met etiket (naam van het bier, ingrediënten, botteldatum, ALC/IBU/EBC)

• Gewoon plannen in de smartphone agenda doe ik.

Eind de zomer geeft m'n vrouw een feest met een man of 50 hier in den hof en grotendeels stem ik daarop af om genoeg bier te hebben tegen dan en toch ook tijdens het een jaar altijd wat 'standaard' (blond)bier in huis te hebben. Wat elk jaar terugkomt is een saison brouwen in februari om in de lente een goed fris bier te hebben en tijdens de zomervakantie een dikke stout voor de winter.

• Ik probeer toch ook een beetje de seizoenen te volgen. Meeste klassieke bieren in de herfst-winter te brouwen, maar zeker een lager en een Orval bvb, die mogen wel een aantal maanden relatief koud staan.

In de zomer is de temperatuur dan weer ideaal voor: Berliner Weissen (48 u verzuren op 45°), Kveik (vergist op 40° en supersnel drinkbaar) en Saison (meestal ook vrij warm vergist).

Niet dat ik geen gistkast heb, maar als je dan toch moet kiezen wat te brouwen, laat de natuur een handje helpen.

<p>Napalm is er nog Palm.</p>