Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Wie heeft er al ervaring met de Fermentis T-58 gist?

Omdat mijn bestelling van de wyeast 3522 te laat was, moest ik een ander bier brouwen en ging ik voor een tripel. Ik had hier gelezen dat de T-58 een goede gist was voor tripels mee te maken dus deze heb ik dan ook gebruikt. Hij staat te gisten op 18 graden, mooi in het bereik van de gist volgens het pakje(15-20C).

Nu keek ik gisteren naar een filmpje waarin verschillende gisten van Fermentis werden besproken en daar zeiden ze dat de T-58 een saison-gist is. Mijn vraag nu: heb ik een zware saison gemaakt of toch een tripel?

• Wie heeft er al ervaring met de Fermentis T-58 gist?

Ik had hier gelezen dat de T-58 een goede gist was voor tripels mee te maken dus deze heb ik dan ook gebruikt.

de T-58 een saison-gist is.

Ik heb ook ooit bij een van mijn eerste Tripel brouwsels deze gist gebruikt.

Was niet meteen een topper van bier, maar dat zal waarschijnlijk weinig met de gist te maken gehad hebben, maar veelal door de onhandigheid van de brouwer toen :P

De Brouwland gistgids geeft toch aan dat ed T-58 ondermeer ook voor tripel gebruikt kan worden...

Vergisting VanneSmied - Bosberry
    VanneSmied - Framberry
    VanneSmied - Frambos
    Op fles VanneSmied - Tripel
    VanneSmied - Doppelbock
    VanneSmied - APA
    Planning /
  • Vroeger stond die ook op de brouwland site als saison gist 😂. Soit iedereen slaat de bal al eens mis.

Ik heb er vroeger enkele dubbels/quadrupels mee gebrouwen die in de smaak vielen.

En inderdaad als je graag esters (banaan) wil kan je de temperatuur lekker hoog houden maar niet iedereen is er zot van.

• T-58 Heeft niets met een Saison van doen, maar je kunt die goed voor een tripel gebruiken, met een zoet randje zoals Steinie zegt.

Ik gebruik deze gemixt met Abbaye/BE-256 gist voor een tripel. 7-% T-58 en 30% BE-256 heb ik laatst gedaan. Je krijgt door die mix een SVG van bijna 80%.

• Heb al altijd eens een zoete scotch willen brouwen. Ik denk dat ik dan deze eens daarvoor ga proberen. Dacht eerst aan de M15 maar de alcoholtolerantie is maar net 8%.

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier: