edX Free online Cours "Beer: the science of brewing" door KU leuven

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik doe met je mee. Ik ben Yeast aan het lezen, en dat schiet al niet op :)

Serieuze kloefer ja, ik probeer voor het slapen gaan enkele pagina's te lezen, maar man man, valt dat tegen zeg...

Vergisting VanneSmied - Bosberry
    VanneSmied - Framberry
    VanneSmied - Frambos
    Op fles VanneSmied - Tripel
    VanneSmied - Doppelbock
    VanneSmied - APA
    Planning /
  • Ik ga passen, geen tijd en zwaar ziek, pensionitis... 8o^^

Da kan niet, hé Herman: "pensionitis" is de ziekte die je bijna automatisch krijgt een tijdje vóór je op pensioen gaat... maar ja, misschien ben jij daar nu nog altijd niet van genezen. Ik wens je veel beterschap! :thumbup:

• Da kan niet, hé Herman: "pensionitis" is de ziekte die je bijna automatisch krijgt een tijdje vóór je op pensioen gaat... maar ja, misschien ben jij daar nu nog altijd niet van genezen. Ik wens je veel beterschap! :thumbup:

Beroeps pensionado noemen wij dat hier. Dat is de fase na pensionitis. Herman jij bent toch ook al "over" naar beroeps pensionado :rofl: Fulltime job hoor ^^

Ja, sorry mannen, maar ik ben erg vroeg moeten stoppen wegens deze ziekte, ik was pas 55, 10 jaar te vroeg dus volgens sommigen, maar als je 38 jaar op ieder uur van dag en nacht bent begonnen en gaan slapen, niks sociaal leven hebt gehad, 7/7, vele feest- en hoogdagen niet thuis was, iedere 3 jaar op de pijnbank (mondelinge examens), over reglementering, depannage van 7 soorten materiaal, ze iedere maand wel iets in de reglementering moesten veranderen wat je telkens opnieuw moest onthouden enz., ben ik blij dat ik er vanaf ben. Daardoor alleen voel ik me al veel beter nu, nu ik gehoord heb dat mijn ex-collega's nog meer op de rooster gelegd worden en met een trein op baan zijn die bijna vanzelf rijdt, maar als er iets gebeurd zijn zij het, niet dat ijzeren ros... Ik heb nog jaren meegemaakt dat het een droomjob was, nu denken de Heren van Brussel dat zij ermee rijden, ook al weten ze niet eens hoe een trein er vanbinnen uitziet, de man die op de eerste rij achter het raam zit is een noodzakelijk kwaad geworden. Nu goed, de aanvallen van werklust zijn al lang verleden tijd, de eerste 3 maand zou ik de drang nog gehad hebben om eens goed door het mooie landschap te scheuren, doch ik kan er al goed naar kijken nu, en wat mijn agenda betreft, die zit veel voller dan vroeger, dus ben eigenlijk/eindelijk genezen bevonden, maar ik heb nog steeds een vals doktersbriefje achter de hand, of ze zouden mij nog kunnen doen gaan werken, goe zot.... 8o^^ Nu goed, het ging hier over een -Free online Cours "Beer: the science of brewing"- zekers hé... :angel::/

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Ben er ook aan begonnen

Wil ook het zelf mouten-experiment uitvoeren

Weet iemand waar je aan gerstekorrels kan komen?

VanneSmied - Framberry
    VanneSmied - Frambos
    VanneSmied - Doppelbock
    VanneSmied - APA
    Planning /
  • "Graan kopen" intikken op google geeft al dadelijk deze site.

Hier lees ik o.a.:

Als u biologisch geteeld graan wil kopen, kunt u het best bij een biologische winkel bij u in de buurt kijken. Er is een grote verscheidenheid aan biologisch geteelde graansoorten beschikbaar. Voor grotere hoeveelheden, loont het om een biologische boer in de buurt te zoeken. Vaak kan men u in de biologische winkel aan adressen helpen.

Hier zijn lijsten van Nederlandse en Belgische winkels met biologische producten.

• Heb net de eerste module doorgenomen, De eerste module was heel basics en dat is wat Kevin Verstrepen ook aangeeft in de inleidende video, de cursus is voor iedereen een "Bachelor degree in Sciences is recommended" heb je tot nu toe echt niet nodig!!

Is het verplicht om alles door te nemen?
    Veronderstel dat het op eigen houtje is?
    Als ploegwerker/CO-ouder zullen die 6 uren niet altijd haalbaar zijn...

• Is het verplicht om alles door te nemen?
    Veronderstel dat het op eigen houtje is?
    Als ploegwerker/CO-ouder zullen die 6 uren niet altijd haalbaar zijn...

Ik heb die eerste module op 30 min gedaan, je kan veel sneller gaan als je dus wil, de meeste tijd steek je in de vragen die je tussendoor mag beantwoorden, Zelf gaan mouten ga ik ook niet doen hoor.
    Schrijf je in en neem door wat je zelf de moeite vind.
    Voorlopig vind ik het niveau zelfs maar voor een absolute leek, dus als ervaren hobby brouwer met een overvloed aan info hier opgedaan op het forum heb je een stevige voorsprong ;)

• Voorlopig vind ik het niveau zelfs maar voor een absolute leek, dus als ervaren hobby brouwer met een overvloed aan info hier opgedaan op het forum heb je een stevige voorsprong ;)

Denk dat je van de intro ook niet heel veel diepgang moet verwachten, maar ik zit ook nog een beetje op mijn honger...

VanneSmied - Framberry
    VanneSmied - Frambos
    VanneSmied - Doppelbock
    VanneSmied - APA
    Planning /
  • Net module 2 doorgesparteld, Nu wordt het wel pittiger, maar laat U vooral niet afschrikken door de moeilijke nomenclatuur en al de specifieke benamingen. Lees over deze moeilijkere nomenclatuur overheen, het totaal plaatje blijf je sowiso vormen.
    Spijtig dat er al een stuk is dat je enkel toegankelijk is voor zij die een certificaat betaalt hebben.

• kan je dan nu geen certificaat meer betalen

Natuurlijk kan je dat nog behalen, als je alsnog betaalt natuurlijk!!! (that's the core business of edX)

Het grote verschil zit er in als je betaalt kan je steeds deze cursus online blijven inkijken en terug volgen of iets gaan opzoeken enz..,
    Zonder certificaat (lees te betalen) zijn deze modules maar tijdelijk beschikbaar.
    Maar ik zie alsnog de toegevoegde waarde van het vodje papier dat je zelf mag afdrukken voor de hobby brouwer niet ;)

• Ergens vind ik het z'n geld wel waard, ze hebben er echt wel werk in gestoken en het is zeer professioneel opgesteld. Langs de andere kant: wat ben je met dat certificaat?

Staat altijd leuk op je CV

Alleszins beter dan: "Hobby: Bier" :D

VanneSmied - Framberry
    VanneSmied - Frambos
    VanneSmied - Doppelbock
    VanneSmied - APA
    Planning /
  • Net module 3 "(Brouw)Water" van de cursus doorgespit, Ik was wel aangenaam verwonderd van welke technieken de Grote brouwerijen gebruiken om hun brouwwater te optimaliseren, Het is dus niet steeds RO filtratie maar men gebruikt er toch ook veel andere technieken om het water te strippen van ongewenste mineralen en ook zuurstof.
    Maar spijtig genoeg vele van die technieken zijn voor de bobby brouwer niet van toepassing buiten RO filtratie, voor koken en lime softening.

Op naar module 4 :)