Oude vloeibare Wyeast gist gebruikt

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Dag allen,

Reeds een tijdje ben ik dit forum met gigantisch grote interesse aan het volgen en heel veel van aan het bijleren.

Met een goede kameraad zijn we een klein jaartje begonnen met thuisbrouwen en we zitten nog in een trial en error fase.

Na 4 goede en smaakvolle brouwsels lijkt het dat we eens op een grote error zijn gestoten en dus vandaar deze vraag.

Wij hadden nog een ouder (6+maand) pakje vloeibare Wyeast gist, zo'n smack pack liggen. Sinds november (door een verhuis) heeft deze smackpack op een constante temperatuur van 21° ongeveer gelegen ter bewaring. Voorbije weekend hebben we deze alsnog in ons pas gebrouwen brouwsel gedraaid. Echter na 3 dagen is er nog steeds geen sprake van enige activiteit.

Ik vermoed dat we beter hadden moeten weten en deze gist niet meer gebruiken. Is dit brouwsel nu al als mislukt te bestempelen? Of kunnen we dit nog redden? zoja, hoe?

Fijne groetjes

Dieter en Jellen

• Ik vrees dat je het hier wel iets te ver hebt gedreven ! Zeker zonder giststarter is dit pack waarschijnlijk redelijk dood. Zelfs als er nog wat activiteit uit groeit, zal je ernstig " underpitched" hebben, wat waarschijnlijk overdreven esters zal geven en/of een veel te lage vergistingsgraad, wat een stroperig, te suikerachtig bier gaat geven. Valt nog te redden door alsnog een nieuwe gist toe te voegen. Misschien best een pakje droge , in wat afgetapt wort gehydrateerde gist gebruiken...niet te lang wachten want je wort is momenteel zeer vatbaar voor allerlei infecties en bijsmaken

• Welkom op het forum :thumbup:

Wat de vergisting betreft : zo'n smackpack gaat na die tijd aan die temperatuur te weinig actieve gistcellen bevatten (maar dat weet je nu al ;) )

Wat je nog kan doen is er een korrelgist aan toevoegen. Als het vat goed dicht is gebleven kan het zijn dat het wort nog goed is. Meet eens de densiteit nu en vergelijk met de begindensiteit. Als deze gezakt is, is er wel degelijk een vergisting aan de gang.

Corona, mondmasker, dag baard ;(

• Wat je nog kan doen is er een korrelgist aan toevoegen. Als het vat goed dicht is gebleven kan het zijn dat het wort nog goed is. Meet eens de densiteit nu en vergelijk met de begindensiteit. Als deze gezakt is, is er wel degelijk een vergisting aan de gang.

zoals janmetdepet schreef zo snel mogelijk nieuwe gist er bij. Vergisting zal te zwak zijn.

En wie niet waagt niet wint 😉

Succes! 🍻

• Ik zou zeggen maak in de toekomst altijd een starter dan ben je zeker dat er genoeg leven in de brouwerij zit.

Een prima gemaakte starter heeft een uitzicht van koffie met heel veel melk en bevat vele miljarden jonge actieve gistcellen.

Ik maak brouwsels van 44L en daarvoor maak ik een starter met WORT, van het vorige brouwsel wat ik kokend uit de kookketel schep vóór de eeste hopgift.

Ik vul 3 flessen van 500ml en 1 van 100ml met kokend wort boordevol en direct afsluiten. Die flessen kan ik gewoon op rek in de kelder bewaren zelfs een jaar lang.

De starter maken gebeurt in een erlenmeyer op een magneetroerder met af en toe lucht inblazen via een luchtpompje, de eerste 600ml wort van de starter verdun ik naar 1040.

540.jpg

• brouwerwaldonk , ik ben al een tijdje aan het denken de technieken van giststarters onder de knie te krijgen. Tot nog toe niet toegekomen maar voor onze volgende brouwdag gaan we dat zeker proberen. Momenteel is ons brouwsel (amberbtripel) wel stevig aan het gisten. We hebben wel verse korrelgist deze keer gebruikt ;)

w@lter... Het 'bier' rook onaangenaam scherp en zuur en er lag een laagje soort van schimmel... Het is niet erg... We waren stiekem aan het wachten op eens een mislukking :p

• w@lter... Het 'bier' rook onaangenaam scherp en zuur en er lag een laagje soort van schimmel... Het is niet erg... We waren stiekem aan het wachten op eens een mislukking :p

Ik zou hem zelfs in dat geval niet hebben weggegooid.

Als je onder de 'schimmel'laag (als het al schimmel was) kunt overhevelen naar een bottelvat om daarna alsnog te bottelen.

Je weet nooit wat er van wordt, maar weggooien kan je nog altijd als ie in het flesje op niks trekt...

Vergisting VanneSmied - Bosberry
    VanneSmied - Framberry
    VanneSmied - Frambos
    Op fles VanneSmied - Tripel
    VanneSmied - Doppelbock
    VanneSmied - APA
    Planning /
  • w@lter... Het 'bier' rook onaangenaam scherp en zuur en er lag een laagje soort van schimmel... Het is niet erg... We waren stiekem aan het wachten op eens een mislukking :p

Volgende keer eens een foto maken en hier vragen. Vaak is het wel te zien wat het is. Het zou zonde zijn goed bier wat nog niet goed ruikt weg te spoelen.