Easybrew naar HERMS conversie

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Beste allen,

Ik overwoog om binnenkort een upgrade te doen naar een HEMRS systeem, van mijn huidige "set-up", met een easybrew 30.

Nu dacht ik eventueel als tussenstap een 3 vaten systeem te bouwen met de easybrew als HLT. Met het basis onderzoek dat ik al deed zou dit als volgt eruit zien:

-HLT: easybrew met een HERMS spiraal (beide uiteinden aan 1 zijde, zodat er geen gaten in de wand nodig zijn). Temperatuur van HLT kan gecontroleerd worden met de easybrew controller, extra checks met de mash tun zijn dan wel noodzakelijk ter calibratie.

-Mash tun: bijvoorbeeld de geisoleerde mash tun van SS brewtech, met isolatie en een dubbele bodem met filterplaat

-boil tank: een op gas of electriciteit verwarmde tank, eventueel met een tussenstap kan de kook ook in de easybrew gebeuren (lastig om het filterwater tijdelijk ergens anders op te vangen natuurlijk).

Mijn vraag was nu of iemand een dergelijke conversie reeds probeerde. Of lijkt dit jullie een compleet nutteloze bezigheid?

Bewerk bericht

• Het gaat een beetje aan het nut van de Easybrew voorbij lijkt me? Je gaat een relatief dure ketel gebruiken voor een hele simpele taak : water opwarmen. Als je echt wil overstappen op een HERMS, dan zou ik de easybrew gewoon verkopen en met dat geld een deftige Weckketel kopen (of zoiets) en daar de herms spiraal in laten uitkomen.

• Ik ben het volledig eens met wat je hierboven schrijft. Het idee is echter de easybrew te blijven gebruiken voor "kleinere" recepten, bijvoorbeeld IPA's, pale ales e.d., maar voor zaken met een grotere graan storting deze methode te gebruiken (bij de 30 liter is het rendement vaak laag bij stouts en barley wines). Vandaar dat ik de HERMS spiraal ook niet door de ketel zou "boren".

Alvast bedankt voor je antwoord!