Even voorstellen: Guido

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo allemaal,

Mijn naam is Guido, ik ben een 26 jarige man woonachtig in Stabroek, te Noorden van Antwerpen. Momenteel woon ik nog bij mijn ouders, maar ben al wel opzoek naar een appartement. Dit zal dus wel wat invloed hebben op mijn brouwen 😧 . Ik werk zelf als automation ingenieur, dus misschien zal dit in de toekomst ook nog eens van pas komen 😁

Momenteel heb ik nog niks gebrouwen, maar heb ik al wel veel info op dit, en het Nederlandse, forum gevonden.

Zo heb ik nu een 2dehands Brewferm deluxe kit gekocht (weer wat extra geld dat naar bier kan gaan 😊 ) en zijn mijn eerste blikken, gist en hop besteld bij Brouwland.

Ik hoop dit als beginnende hobby te kunnen doen en rustig aan van blik over te stappen naar een volledig proces. Maar we zullen het stap per stap doen, zodat ik zeker het proces begrijp en correct kan werken.

Mijn eerste 2 bestelde creaties zijn niet het meest complexe, maar al wel iets uitgebreider dan enkel het blik. Vooral omdat ik overal had gelezen dat het gist bij het blik niet zo een lekkere smaak geeft.

Zo zal ik beginnen met een

* Brewferm bierkit Belgian Tripel

* Belgian Tripel M31

En als tweede al iets extra proberen (drooghoppen) (recept gevonden op Nederlands forum)

* Brewferm bierkit English IPA

* Safale US-05

* --Half beerkit enhancer muntons

* --Half Moutextract poeder Muntons donker 44-70 EBC

* drooghoppen met hopkorrels Goldings

Aangezien ik bij mijn 2e recept maar de helft van de enhancer en extract zal gebruiken ben ik aan het denken hier ook wat van te gebruiken bij mijn tripel.

En bij het drooghoppen zal de hoeveelheid, wanneer precies, hoelang het er in moet blijven en hoe ik ga bottelen zonder resten hop er in te krijgen, nog even uitzoeken worden.

Indien jullie tips (hierover of over iets anders) hebben, laat het dan zeker weten.

Ik kijk al uit naar de vele kennis die ik hier zal opdoen.

Groeten,

Guido

• Welkom op het forum Guido :thumbup:

Ik hoop dit als beginnende hobby te kunnen doen en rustig aan van blik over te stappen naar een volledig proces. Maar we zullen het stap per stap doen, zodat ik zeker het proces begrijp en correct kan werken.

Goed plan, eerst leren stappen voor je begint te lopen :ok: Wat blikbrouwen betreft heb ik wel het een en ander in de FAQ geschreven. Lees het gerust eens na. Ik ben trouwens ook ooit met een blik begonnen en zo lopen er hier nog een heleboel rond, dus we kunnen je zeker helpen met al je vragen.

• Welkom op het forum Guido :thumbup:

Goed plan, eerst leren stappen voor je begint te lopen :ok: Wat blikbrouwen betreft heb ik wel het een en ander in de FAQ geschreven. Lees het gerust eens na. Ik ben trouwens ook ooit met een blik begonnen en zo lopen er hier nog een heleboel rond, dus we kunnen je zeker helpen met al je vragen.

Hahaha. En soms koop ik nog eens een blik, want er zitten best goeie bij.

• Kleine update:

De Brewferm Belgian Tripel staat nu al bijna 1,5 maand op fles. Na 10 dagen (test genoeg koolzuur), 1 maand en 1,5 maand geproefd. Ik zelf vind het niet echt een lekker bier, kan het niet goed beschrijven. Gelukkig vindt mijn vader het wel te drinken.

Echter de vraag of er veel van de smaak nog zal veranderen bij langer op fles te staan? En is hier een temperatuur voor aangeraden? Op dit moment staat deze gewoon buiten in een hoek, uit de buurt van direct zonlicht.

Mijn 2e brouwsel staat ook op fles. Deze rook al lekkerder toen ik in de tussentijd de koudhop heb toegevoegd. Echter bij het bottelen was het een andere minder lekkere geur. Maar gewoon afwachten, morgen ga ik deze nakijken op koolzuur en al even proeven. Verschil bij dit brouwsel is ook dat ik een vergistingskast heb aangeschaft en eerste keer heb gekoudhopt.

Nog een kleine vraag ivm gistingsvaten. Mijn standaard plastic "emmers" lijken altijd goed afgesloten. De watersloten werken constant. Is er toch veel verschil met een glazen mandfles? Vooral dan om de zuurstof die nog zou binnenkomen bij het nagisten. Heeft er iemand beide methodes al vergeleken en een groot smaakverschil gemerkt.

Kort:

1. smaakverschil langer op fles

2. smaakverschil emmers VS glazen mandfles

3. smaakverschil overhevelen voor nagisting of niet (nagisting van 2 weken)

Alvast bedankt ;)

• Ik heb jaren plastic emmers gebruikt, als die goed afsluiten en je vergisting duurt niet te lang (max 4 of 5 weken), is er geen probleem. De oxidatie zal minimaal zijn. Pet, glas of RVS is natuurlijk beter, maar de meeste oxidatie heb je bij overhevelen en bottelen, elke open activiteit dus.

Ik vergist nu in pet en hevel meestal niet over, behalve naar de bottelemmer.

• Probleem met die plastic emmers is dat ze op een gegeven moment een geurtje beginnen krijgen, PET heeft dit niet maar HDPE wel. Ik ben overgestapt op RVS en zou eerlijk gezegd niet meer terug willen.

Maar ik heb zo'n RVS CCT ook pas gekocht nadat ik al meer als 10 jaar aan het brouwen was, het is en blijft een dure aanschaf die je in het begin graag uitstelt.

• Tot nu toe ook geen probleem met plastic. Een RVS CCT staat hoog op de verlanglijst, maar zal pas zijn als ik mijn eigen brouwplekje heb (en dat zal wsl nog wel ff duren). Hoe vul je je flessen af, daar kan je mss ook zuurstofinslag hebben. Ik raad aan met een afvulpijpje, maar dat doe je mss al. Ik denk maar ff mee.
    En welke plastic emmers gebruik je? Dat kan ook een effect hebben op je bier naar het schijnt

Nunc est bibendum.

• Al bedankt voor de reacties, laat ze maar komen, alle hulp is graag meegenomen.

Op dit moment gebruik ik de standaard brouwemmers verkregen in het startpakket van brewferm. En ik vul mijn flesjes met een afvulpijpje. Nu ook enkele flesjes afgesloten met de kronen die zuurstof zouden opnemen om het verschil te proeven.

Inderdaad, de emmer begint al wat te ruiken. Tot nu toe met te laten luchten gaat het meeste wel weg. Maar zal ooit overstappen naar een glazen of RVS vat.

Ook wel ter info. Het eerste brouwsel was maar 9 liter. Dit laten gisten in de emmer, die 30 liter is. Dus invloed van de overbodige ruimte? Alhoewel dit door de opgebouwde druk weinig invloed zou kunnen hebben toch?

• als er maar 9 liter in het vat zit, dan is er 21 liter "gas" boven. Dit gaat redelijk wat uitzetten en krimpen naar gelang de temperatuur en dus ook lucht naar binnen zuigen.. Meteen ook de reden waarom ze aanraden om, als je overhevelt naar een lageringsvat, zo weinig mogelijk kopruimte te hebben.

Ook in een gistingskast?

En inderdaad mbroek , dat zou aangeraden zijn. Echter was dit enkel bij deze batch. Aangezien het mijn eerste keer was en met een blik. Ondertussen heb ik mij al wat extra materiaal aangeschaft waarmee ik toch batchen van 20 liter wil gaan maken. Spijtig genoeg is mijn filteremmer nog ergens in Nederland blijven hangen 😅 dus zullen nog iets langer moeten wachten of een tussentijdse oplossing verzinnen.

Maar 20 liter zou al beter zijn in een 30l vat toch?

• In een gistingskast zou de temperatuur (redelijk) stabiel moeten blijven en gaat de kopruimte dus nauwelijks krimpen of uitzetten en dus ook geen lucht naar binnen zuigen.

Als in je gistkast de koeling opspringt wordt de omgeving (en ook de kopruimte in je vat) snel <10°C dit alvorens de vloeibare inhoud van je gistvat 1°C is gedaald. (Dit hangt wel een beetje van de te vergisten volumes en je opstelling af)
    Maar tijdens de gisting is kopruimte krimp geen probleem vermits er dan CO2 productie is en de gist nog actief is.

Op het einde van de vergisting is dat wel anders, dan kan er onvoldoende CO2 productie zijn om deze krimp nog op te vangen bij een grote kopruimte. Om die reden schakel ik de koelkast uit (en houd enkel de verarming aan) zodat die zeker niet meer gaat tegen koelen om kop krimp te vermijden Het kopt immers op dat moment ook niet op 1°C meer of minder aan
    (als het in het brouw hok tenminste niet veel warmer is dan de ingestelde vergistings temperatuur natuurlijk)

Als je gaat cold crashen met veel kopruimte dan ga je sowiso lucht inzuigen, Meestal heb ik dan overgeheveld en heb ik een heel beperkte kopruimte maar dan verwijder ik sowiso mijn waterslot en steek gewoon een afgezaagde M10 RVS bout in de plaats.