Opstellen bier recept

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• ik wens een tripel bierrecept op te stellen voor 20 liter
    Ik hebenkel 5 kg pilsmout. Ik wens een normaal beslag 1/4. Ik wil een alcohol % van ong. 9.3 %
    ik wil enkel nog rietsuiker gebruiken. Hoeveel kg?

IEr is volgens de regel per 1kg mout 1 % alcohol bij 20 l water. Dus met 5 kg pilsmout haal ik een biertje van 5 % alcohol. Mijn rietsuiker is volledig vergistbaar tot alcohol.
    Iemand enig idee hoeveel SG. Rietsuiker heeft?

Hoeveel rietsuiker moet ik toevoegen in kg om een tripel van 9,3 % alcohol te brouwen.

Dank bij voorbaat voor een logische redenering!!!

• polletaal, het zit wel wat ingewikkelder in elkaar als dat.

• Doorheen je hele brouwproces ga je met verliezen zitten waar je niet onderuit kunt. Het is belangrijk deze te weten want ze bepalen mee hoeveel stortwater je nodig gaat hebben. Enkele voorbeelden :
      • Hoeveelheid water die verdampt tijdens het kookproces
      • Eventuele verliezen in de maisch- en kookketel
      • Absorptie door de toegevoegde hop
    • De ene pilsmout is de andere niet en je rendement is niet 100% optimaal (kan ook nooit). In weze ga je ergens tussen de 70 en 80% zitten, afhankelijk van je brouwmethode.
    • Wil je die 20 liter bekomen in het gistvat, einde koken of in je flesjes?

Er zijn zoveel factoren die meespelen (geloof me, ik heb ooit een eigen tool in elkaar gestoken) dat je niet zomaar met wat vuistregels aan de slag kan. Het gaat je geen goed bier opleveren maar een pak frustraties.

Een goede brouwsoftware (gratis of betalend, ze zijn allemaal goed) kan je hierbij helpen en zal je ook bijstaan tijdens het brouwen zelf. Als je excel hebt op je pc, dan kan ik je zeker de brouwplanner 2,0 aanbevelen van forumlid Steinie . je kan het hier vinden : Brouwplanner 2.0

Er bestaan ook gratis softwarepakketten zoals Brouwhulp, die zijn wat ingewikkelder in gebruik maar doen zeker ook wat moet.

Om nu terug te komen op je vraag over de rietsuiker : 10g suiker in 100g wort is 10°P. Dus 100g suiker in een kg wort. 10°P = SG 1,040 (ook ruwe vuistregel). Op je 20 liter zal je dan ongeveer 2 kg suiker moeten gaan toevoegen om het SG met 40 punten te doen stijgen. Ruwweg gaan die 40 SG punten je een extra alcohol percentage opleveren van (40*0,136)+0,3 = 5,4%. Dat is teveel natuurlijk dus heb je minder suiker nodig. Jij moet eigenlijk maar 4% extra hebben en daarvoor heb je 27 SG punten voor nodig. Delen door 4 geeft ons 6,75°P oftewel 67,5g suiker per kg wort. 67,5*20 = 1,350 kg suiker.

Let wel, en daarom ben ik met die forumsoftware begonnen, dit zijn héél ruwe aannames. SG mag je eigenlijk niet bij elkaar optellen maar je moet eerst al je waarden (voor zowel de mout als de suiker) omzetten naar g/l extract. Dat mag je wel met elkaar optellen en daarna omrekenen naar SG.

Weet je wat, geef mij even de volgende waarden door en ik zet ze voor je in een lege versie van Brouwplanner. Je kan daarna zelf verder spelen met de tool door hop en ingrediënten toe te voegen (zoals gist, die ook een heel belangrijke rol zal gaan spelen).

• Kookverlies : hoeveel liter verkook je in 1 uur tijd (graag nauwkeurig tot op de cl), geen percentage daar zijn we niks mee.
    • Verlies in je maischketel : als je klaar bent met filteren en spoelen, hoeveel wort blijft er dan nog achter in je maischketel als verlies?
    • Hoeveelheid drab die achterblijft in je kookketel na het koken en afhevelen van het wort?
    • Welke brouwinstallatie gebruik je?

Stuur het me effe door en ik ga aan de slag voor u.

• Beste w@lter, Echt bedank voor aangeboden inzichten!

Ik wens met een grainfather robot een eerste eenvoudig bierrecept te maken.

Ik heb met een beslagwater van 20 liter en zal spoelen tot een totaal van 24 liter.
    ik hoop 20 liter gebotteld bier te hebben?

Pilsmout Dingemans 5 kg

SG. 1034/liter

Rietsuiker Kg?

Begindichtheid 1078

Einddichtheid 1012

Alcoholgehalte 9,3 %

• Ik heb het even in brouwplanner ingevuld.

Op de waarden van verlies en rendement moet je niet letten, ik werk met een Grainfather en met die waarden bekom ik het gewenste resultaat.

Water? Alleen om te brouwen