Giststarter probleem

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Voor de eerste keer heb ik een giststarter proberen te maken en ook met een magneetroerder.

En is mislukt. Wat heb ik gedaan....,??????

Ik heb op Brouwhulp laten berekenen hoeveel volume ik nodig had en dat was 1,3 liter.

Ik heb dan 1,3 liter water in een panneke gedaan, dan heb ik 130 gr moutextract in gestrooid al roerend. Dan heb ik dit tot koken gebracht en tenslotte nog een tipje van een mes gist voeding (Servomyces) toegevoegd. Dit heb ik zachtjes 15 minuten laten koken, maar wel ZONDER deksel erop. Daarna laten afkoelen tot 21° in een koude bak water en hier wel de deksel erop. De starterwort in een steriele erlenmeyer ( 5 liter, misschien te groot voor 1,3 liter starterwort ) gegoten. Dan een rubberen stop (steriel ) op de erlenmeyer geplaatst en goed geschud tot 1 minuut, de stop terug eraf en dan een geactiveerd pakje Wyeast 1214 steriel gemaakt alsook de schaar en open gesneden en toegevoegd bij het starterswort. De Weyast 1214 had ik twee dagen ervoor geactiveerd omdat deze twee maanden oud was en stond ook goed bol bij gebruik. dan heb ik een stukje aluminiumfolie ( ook steriel gemaakt ) op de erlenmeyer geplaatst en deze dan op de magneetroerder gezet en deze laten werken gedurende 18 uren, daarna de aluminiumfolie verwijderd en een steriele stop met waterslot op geplaatst.

Maar de gist heeft niet gewerkt 24 uren na de magneetroerder, er is nooit schuim op geweest.

Dus zal ik alles moeten wegkappen en het brouwen (Chimay) uitstellen.

Wat heb ik nu verkeerd gedaan. Moet de deksel op het panneke tijdens het koken of is de erlenmeyer van 5L te groot voor 1,3 lier starterwort? Of is de werkwijze niet goed? Hoe zit het eigenlijk met de tijden op de magneetroerder en de vergisting? Als het uitgegist is moet het de frigo in voor de gist te laten zakken, maar zover ben ik niet geraakt.

Wat moet ik in het vervolg doen???

• Op de magneetroerder zal je niet veel schuimvorming hebben en zie je ook geen gisting

Na je 18 uren op de magneetroerder zet je hem in de frigo (ik doe dit ongeveer 24 uur) dan is je gist goed uitgezakt en zal je zien dat je een dikke laag gist hebt onderaan.

Als je denkt te weinig gist te hebben kan je het bovenste gedeelte voorzichtig afgieten en na op kamertemperatuur te hebben laten komen opnieuw beginnen met toevoegen van wort en terug op magneetroerder.

uit een goede kraan stroomt geen water

• Het heeft inderdaad de kleur van koffie met melk , maar ik heb totaal geen schuim gezien. Er ligt wel een gistlaag op de bodem

• De Weyast 1214 had ik twee dagen ervoor geactiveerd omdat deze twee maanden oud was en stond ook goed bol bij gebruik.

Enkel uren van te voren is genoeg, het fabeltje van een dag per maand mag nu wel voor eens en voor altijd de wereld uit.
    Die instructie vind je nergens op de site van Wyeast. (= uitvinding van de brouwwinkels tegen te veel klachten dat het niet snel genoeg opzwelt)

werken gedurende 18 uren

Is wel vrij kort ik neem altijd 24h voor de eerste stap.

Er ligt wel een gistlaag op de bodem

Dan heb je gist opgekweekt, schuimen hoeft niet steeds te gebeuren dit hangt sterk af van het type gist, en de hoeveelheid eiwitten in het mout extract.

• Ik heb nu, 48u na het maken van de giststarter, de starter in de koelkast geplaatst. Ik hoop dat het nog goed komt voor zondag want dan zou ik nog een brouwsel willen maken met deze giststarter.

Moet ik tijdens het koken van zo een starterwort, de deksel op de pan laten? En is zo een erlenmeyer van 5 liter niet te groot voor een giststarter te maken van (in dit geval) 1,3 liter

• Ik heb nu, 48u na het maken van de giststarter, de starter in de koelkast geplaatst. Ik hoop dat het nog goed komt voor zondag want dan zou ik nog een brouwsel willen maken met deze giststarter.

Moet ik tijdens het koken van zo een starterwort, de deksel op de pan laten? En is zo een erlenmeyer van 5 liter niet te groot voor een giststarter te maken van (in dit geval) 1,3 liter

Morgen even kijken in de koelkast hoe dik ongeveer de laag gist is onderin je starter. Maak er maar even een foto van en laat die maar zien.

• wees gerust, je hebt dat heel goed en nauwkeurig gedaan..schuim zie je zelden op een magneetroerder, tenzij je die een paar uur uitzet ..als je starter mooi koffie met melk kleur heeft en er zakt een bodem uit na koeling, hebt je een goede opkweek gedaan en zal je al ongeveer dubbel zoveel gist hebben als in je wyeast verpakking..gewoon doorgaan met je plannen en op brouwdag je starter uit de frigo halen, desnoods bovenste transparante laagje afgieten en de rest pitchen..zie dat ge uw roervlo niet mee in het fermentatievat kiepert trouwens.

• Wat bedoel je met pitchen??

De gist in het wort gieten

Ik giet deze af (het bovenste gedeelte) en laat op kamertemperatuur komen , en als mijn wort 10 min kookt neem ik +1 lieter af je laat deze afkoelen en doe het bij de gist

Tegen dat je wort dan afgekoeld is , is je giststarter al hevig aan het gisten en kan je hem pitchen (bij het wort gieten)

uit een goede kraan stroomt geen water

• Schuim op een giststarter heb je vooral als je tijdens het roeren ook continue gaat beluchten met bruissteentje, ik belucht met tussenpozen (apparaatje was van de Ronnie paar jaar geleden), maar ook dan moet je bij veel wort in de erlenmeyer anti-schuim gebruiken, doch da's maar een paar druppels....

Dit is ongeveer altijd de hoeveelheid gist-opkweek voor 35 liter wort van +1075 SG dat ik gebruik, is ongeveer de opkweek van 100 ml appelsap en dan 0,5 / 1 / 1,5 liter wort na 1,5 à 2 weken, telkens laten uitzakken:

giststarter1.jpg

De brouwdag zelf giet ik die af en gaat er beetje verse gekookte en gekoelde wort op voor een paar uur, dan gaat het na aftappen van het bezinksel er zo bij:

giststarter2.jpg

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• @ Jo64,

Bij je eerste brouwsel kan je na 10 minuten koken en vooraleer je hop hebt toegevoegd kokend wort uitscheppen en daarmee enkele flessen echt boordevol vullen die je direct afsluit en laat afkoelen. Die kan je gewoon op het rek bewaren en zo moet je volgende keer niet zitten klooien met wortextract opkoken. Dat wort bij gebruik voorzichtig afgieten van het bezinksel, verdunnen naar 1040 en je kan daarmee direct beginnen om je volgende starter te maken.