Suiker toevoegen in de vergisting

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik heb eens een snelle vraag , Ik heb suiker 10 min. opgekookt en moet ik nu wachten tot het de zelfde temperatuur als het beginnende bier is voor toevoegen ?

Of mag het gewoon warm toegevoegd worden ?

uit een goede kraan stroomt geen water

• Hangt ervan af hoeveel warme suikersiroop en in welke fase van je brouwproces je zit.

Indien je gaat bottelen, kan je de suikerstroop in je bottelvat kappen en het jongbier erover laten lopen.

Als je van plan bent om de suikerstroop bij een actieve gisting te kappen zou ik het wel laten afkoelen, anders krijgt je gist een temperatuurschok

• Voor het bottelen laat ik de juiste hoeveelheid suiker smelten in een panneke met een beetje water terwijl het opwarmt. Eens goed gesmolten giet ik het over het bier en begin ik er in te roeren om goed te verdelen, dan bottelen en regelmatig eens roeren.

Maar ik weet eigenlijk niet wat de juiste of de beste manier is, om de suiker bij het bier te doen voor het bottelen.

Of moet de suikeroplossing eerst in het bottelvat en dan pas het bier overhevelen??????

• Maar ik weet eigenlijk niet wat de juiste of de beste manier is, om de suiker bij het bier te doen voor het bottelen.

Of moet de suikeroplossing eerst in het bottelvat en dan pas het bier overhevelen??????

Ik voegde altijd de bottelsuiker toe halverwege het overhevelen naar het bottelvat. Oppassen met eerst de bottelsuiker toe te voegen dat ze niet aan de bodem blijft kleven.

• Ik denk dat als je wil werken met bottelsuiker/siroop in uw ganse batch bier dat je beter bent om in de pan waar uw suiker is in opgelost een deel bier door te roeren en dan pas in uw bottelvat te gieten bij het reeds aanwezige bier, zo is de siroop veel vloeibaarder en weet je zeker dat er niks naar de bodem zakt dat door zachtjes te roeren ivm zuurstofinslag niet is opgelost....

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."