Suiker toevoegen in de vergisting

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Voor het bottelen laat ik de juiste hoeveelheid suiker smelten in een panneke met een beetje water terwijl het opwarmt. Eens goed gesmolten giet ik het over het bier en begin ik er in te roeren om goed te verdelen, dan bottelen en regelmatig eens roeren.

Maar ik weet eigenlijk niet wat de juiste of de beste manier is, om de suiker bij het bier te doen voor het bottelen.

Of moet de suikeroplossing eerst in het bottelvat en dan pas het bier overhevelen??????

• Maar ik weet eigenlijk niet wat de juiste of de beste manier is, om de suiker bij het bier te doen voor het bottelen.

Of moet de suikeroplossing eerst in het bottelvat en dan pas het bier overhevelen??????

Ik voegde altijd de bottelsuiker toe halverwege het overhevelen naar het bottelvat. Oppassen met eerst de bottelsuiker toe te voegen dat ze niet aan de bodem blijft kleven.

• Ik denk dat als je wil werken met bottelsuiker/siroop in uw ganse batch bier dat je beter bent om in de pan waar uw suiker is in opgelost een deel bier door te roeren en dan pas in uw bottelvat te gieten bij het reeds aanwezige bier, zo is de siroop veel vloeibaarder en weet je zeker dat er niks naar de bodem zakt dat door zachtjes te roeren ivm zuurstofinslag niet is opgelost....

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Mijn sterke blonde waarvan ik de suiker bij vergisting toegevoegd heb heeft blijven steken op SG 1.022

Zou moeten zijn volgens brewfather OG 1.073 (berekend met de suiker) FG 1.012

Deze is vergist met de Wyeast 1388 , op de webside beschrijven ze dat deze gist gevoelig is om te blijven steken op 1.035 , remedie is om licht te beluchten wat ik ook gedaan heb maar niet geholpen.

Heb een pakje gist T 58 gehydrateert en beetje van het jong bier bijgedaan 2x , dan bij het gistende bier gedaan , heeft niet mogen helpen .

Dan heb ik 5 lepels suiker met beetje water en topje gistvoeding opgekookt voor 10 min. , na afkoeling bij gedaan bij lichte beluchting , en deze is terug beginnen gisten , maar naar mijn gevoel gist hij te ver door nu zit al op 1.009

Zou dit door de T58 zijn of heb ik een besmetting door het beluchten , alles ziet er normaal uit geen zure smaken of iets dergelijk.

Brouwdag was 4 januari , heb al 2x gist afgetapt maar zo te zien is hij nog niet naar de bodem gezakt.

• Niet abnormaal volgens mij, in vele industriële brouwboeken staat beschreven dat je door de transfer naar de lagertanks een deel zuurstof toevoegt door oa lucht in de leidingen en pompen, met het gevolg dat je een lagere einddichtheid haalt dan wanneer je geen transfer doet. (eigenlijk heb je het zelfde gedaan en dan ook nog wat voeding gegeven)
    FG1012 of FG1009 liggen heel kort bij elkaar, zeker als je rekening houd met de standaard afwijking van 2 SG punten voor een hydrometer met een groot meet bereik.
    (meten met een refractometer en deze waarde herrekenen dan is de standaard afwijking zelfs nog groter)
    Als de FG substantieel niet veel verder meer daalt zou ik geen zorgen maken.