Verwarmingselement in vergistingskast

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Welk soort van verwarmingssysteem is het best in een koelkast die omgebouwd wordt tot vergistingskast :

1 verwarmingsplaat 31 cm diameter

2/ of een verwarmings riem

3/ of een warmteblazer?

( prijs/ kwaliteit/ verbruik)

• Een riem zou ik niet gebruiken als je in een kast zit. Enkel als het niet mogelijk is om een kast te gebruiken. Anders zijn er vele mogelijkheden. Verwarmingslint/plaat. Keramische lamp. Dit telkens in combinatie met een kleine ventilator werkt perfect. Een blazer zou zeker moeten lukken maar let op van de kracht daarvan, daarmee zit je al snel aan enkele honderden watts die te hoog is voor kleine hoeveelheden bier. Lees: doorschieten van de temperatuur. In de meeste gevallen heb je met 100w al meer dan genoeg.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

• Onlangs 3 warmtelampen besteld op Ali, ben in blijde verwachting. Dit omdat er in bijna geen enkele winkel nog gloeilampen te verkrijgen zijn, allemaal led e.d., dus een mens moet op zoek naar andere bronnen hé... :rolleyes:

Deze heb ik besteld, de 75 Watt-versie (ik heb ze nog minder betaald, doch is maar een voorbeeld welke ik daarnet even opzocht...) :

image.jpg

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Een verwarmingsmat is 35 watt verbruk en kost 40 Euro i

Is dit verwarmingselement niet het meest stabiel om een gelijke temperatuur te sturen?

• Onlangs 3 warmtelampen besteld op Ali, ben in blijde verwachting.

Heb de 100W versie in wit, doen wat ze moeten doen

Alleen niet te kort bij de wand zetten, geven toch wel wat warmte af (bewijs de startende blaren aan de binnenkant van mijn frigo de eerste keer :))

Vergisting VanneSmied - Bosberry
    VanneSmied - Framberry
    VanneSmied - Frambos
    Op fles VanneSmied - Tripel
    VanneSmied - Doppelbock
    VanneSmied - APA
    Planning /
  • Heb de 100W versie in wit, doen wat ze moeten doen

Alleen niet te kort bij de wand zetten, geven toch wel wat warmte af (bewijs de startende blaren aan de binnenkant van mijn frigo de eerste keer :))

Is om elk in een frigo te zetten, dus 75 Watt per frigo... Idd, had het met gewone gloeilampen ook al, sokkeltje waar ze opgevezen stonden omgevallen en 2 putten in mijn plastiek gesmolten van die ene frigo... :rolleyes:

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Ik werk ook met een keramische lamp, één per frigo, werkt perfect.

Wel zorgen dat je met een keramische fitting werkt, anders is het ook gesmolten plastiek... ;)

Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.

Winston Churchill

• Aansluitend een bijkomende vraag. Wat als je in een geïsoleerde kast enkel met een verwarmings element werkt en de afkoeling op natuurlijke manier laat plaats vinden. Als je de verwarming 1° onder de target temperatuur programeerdt moet dat toch ook lukken?? En tis goedkoper... Ik ga dat eens testen bij mijn volgend brouwsel, of heeft iemand hier ervaring mee?

• Zal volgens mij problemen geven, tenzij je in een echt koude omgeving kan werken.

De temperaturen tijdens de vergisting kunnen fors oplopen, en zonder koelelement zijn die moeilijk onder controle te houden.

Met gisten zoals Kveik, Saison zou het wel kunnen lukken.

Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.

Winston Churchill

• Ik werk ook met een keramische lamp, één per frigo, werkt perfect.

Wel zorgen dat je met een keramische fitting werkt, anders is het ook gesmolten plastiek... ;)

Ja, mijn lampen staan nu ook met de fitting naar beneden, zo heb je geen warmtestijging naar die fittingen, maar idd, ik ga die vervangen door een "stenen" versie... :thumbup:

• Ik denk dat de temperatuur zal doorschieten want de verwarming blijft doorverwarmen tot de bereikte temperatuur van de wort als je tenminste temperatuur van de wort meet ,

Ik heb zaterdag mijn temperatuur ingesteld op 18° , dit is gemeten in het wort , maar ik meet ook de temperatuur in de koelkast en die was al opgelopen tot 29°

uit een goede kraan stroomt geen water

• Zo kennen we de Serge.:thumbup:

Een beetje minder afgewerkt is mijn opstelling. Twee(voor het geval er een lamp stuk gaat) computervoedingkastjes, de ventilatoren omgedraaid en aan de buitenkant gemonteerd zodat ze de warmte over de lampen wegblazen. Daarin een gloeilamp in een porseleinen fitting.

Op dit ogenblik zitten er rode lampen in van zo'n kerstversiering. Ik kan nog even verder want de slinger was toch een tiental meter. ;)

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier: