groene duvel

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik dronk dit weekend voor het eerst Groene Duvel. Ik ben die hier in West-Vlaanderen nog nooit tegengekomen. Het smaakte me zo goed dat ik me af vroeg of er iemand het al eens heeft proberen klonen?

Ik denk een zoetige moutigheid te proeven die ik niet terugvind in een een Duvel?

Ik zou gokken dat ik best start met een Duvel kloon recept. Het alcohol gehalte lager maak. En een deel van de mout vervangen door munich of vienna?

http://www.deltabrouwers.nl/wp…4/10/receptvermerris3.pdf

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=20348.0

Heeft iemand nog feiten die me sneller op de weg kunnen helpen?

• Ik dronk dit weekend voor het eerst Groene Duvel. Ik ben die hier in West-Vlaanderen nog nooit tegengekomen. Het smaakte me zo goed dat ik me af vroeg of er iemand het al eens heeft proberen klonen?

Ik denk een zoetige moutigheid te proeven die ik niet terugvind in een een Duvel?

Ik zou gokken dat ik best start met een Duvel kloon recept. Het alcohol gehalte lager maak. En een deel van de mout vervangen door munich of vienna?

Het recept van een gewone duvel volgen en enkel het % suiker laten zakken gaat al voldoende zijn.
    Wat zeker meer moutigheid gaat geven is het gebruik van de betere pils mouten vb barke pilsner
    Als je onderstaande aroma-wheels bekijkt zie je snel als je voor de barke pilsner gaat je veel meer mout aroma hebt dan bij gewone pilsmout
    Om dat te compenseren met vienna of munisch mout ga redelijk veel moeten toevoegen wat de kleur te donker gaat maken om een duvel te zijn.
    Je mag grofweg om een idee te hebben van de toegevoegde smaakwaarde, de opgegeven waarden per smaak eigenschap vermenigvuldigen met het % in de stort
    Vb: Gewone pilsmout heeft een waarde van 1.9 op malty sweet en je hebt daarvan vb 74% in je stort dan geeft dit een waarde van 1.4 voor deze smaak.
    De barke pilsner heeft de malty sweet een waarde van 2.9 @ 74% = 2.1
    Vianna heeft een waarde van 4 op malty sweet @ 74% = 3.0
    Als je gewoon vb de zelfde moutigheid met gewone pils en viena wil halen als de barke pilsner dan heb je grofweg:
    37% pils @ 1.9= 0.7 en 37% veinna @ 4 = 1.48 = totaal 2.18
    Met 37% vienna in je stort en 37% gewone pilsmout gaat wel 11 EBC halen met 74 % enkel barke pilsner heb je 9 EBC

In bijlage mijn duvel recept aangepast naar het alcohol gehalte van een groene duvel door enkel het % suiker te laten zakken.
    Misschien kan je daar al mee verder.
    (de aroma wheels kan je vinden op de site van Weyermann als zip file, deze zip file bevat zowel die van de smaak van het graan als die in wort, je moet die van wort nemen om te vergelijken natuurlijk)