Sids saison
Registreer je of meld je aan
Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum
-
-
Lijkt me wel oké behalve dat je bijna een Tripelsaison hebt. Ook zal volgens mij je vergisting niet stoppen bij 1006 met de Belle saison. Eerder korter bij de 1000. M.a.w. dus nog wat procentjes alcohol erbij.
-
Temperatuur vergisting mag je gerust laten stijgen in de loop van de vergisting. Mag tot Max 35° maar moet niet.
-
Belle Saison gaat los onder SG 1,000. 1,061 gaat dan inderdaad een vrij sterk bier geven (formule : 1061-1000 = 61 * 0,135 = 8,2%). Vergisten is heel makkelijk, zet het gistvat gewoon in je keuken. Daar is het warm genoeg en voelt de Belle Saison zich op z'n best.
Die combinatie van palemout en tarwemout gaat zeker een fris bier opleveren, maar pas het maischschema aan. 60 minuten op 65°C gaat volgens mij geen volledige omzetting geven (op die temperatuur zijn het nagenoeg alleen de bèta amylases die het werk doen) en dat ga je voelen in je rendement. Ga ofwel voor een eenstaps op 69°C (Belle Saison vergist toch alle suikers) voor 60 minuten of (en dat is beter voor je rendement) splits het schema op in een stap op 60, eentje op 67, eentje op 70 en eentje op 78. De drie eerste doe je 20 minuten, de laatste slechts 5 minuten.
-
Naar aanleiding van de opmerkingen, heb ik het recept aangepast. Thanks 👌
-
Vandaag gebrouwen, mooi 13.2 brix dat is 1053SG vooropgesteld was 1054 SG.
Wel maar een 1-staps maisch gedaan op 67° uitgemaischt op 78°.
Helderheid is al veel beter maar nog niet zoals Brouwer Waldonk natuurlijk 😉. Daarvoor moet ik nog wat oefenen.
Merci voor de tips, heb een Whirlpool gedaan en een uur laten rusten voordat het in het gistvat gegaan is.
-
Dan mag je niet mopperen, mooi gedaan.
-
Zo'n helder wort als Brouwer Waldonk heeft nog niemand anders op dit forum ooit gehad, ik alleszins niet. Maar ik lees dan ook geen krant. 📰
-
Doe ik toch even een gooi naar de "waldonk" trofee
. En omdat ik geen papieren krant lees maar even de Antwerpse gazet op de achtergrond gezet.
Zo ging de Kolsch van vandaag het gistvat in. Er is dus hoop vier iedereen
-
Doe ik toch even een gooi naar de "waldonk" trofee
. En omdat ik geen papieren krant lees maar even de Antwerpse gazet op de achtergrond gezet.
Zo ging de Kolsch van vandaag het gistvat in. Er is dus hoop vier iedereen
Haha, zo te zien staat uw brouwhok ook in brand...
Ik ga die een dezer dagen ook eens brouwen, dus zeer binnenkort ook mijn eerste ondergister verwelkomen...
Idd, helder die wort...
-
Volgende keer ook eens proberen fotograferen. Misschien afsplitsen naar een eigen onderwerpje dan
-
Goed idee, maar ik ga me er nog niet aan wagen voorlopig. M'n volgende gaat een donkere worden denk ik 😅
-
Haha, zo te zien staat uw brouwhok ook in brand...
Ik ga die een dezer dagen ook eens brouwen, dus zeer binnenkort ook mijn eerste ondergister verwelkomen...
Idd, helder die wort...
Jaja, wel de gva van vandaag, goed actueel. Zo helder de wort was, zo mistig rondom de ketel. Windstil en een hoge luchtvochtigheid, prive mistbank gemaakt vandaag.
-
, prive mistbank gemaakt vandaag.
Las ik daar even privé gistbank...
Dan maar verder lezen in mijn Yeast boek
-
Las ik daar even privé gistbank...
Dan maar verder lezen in mijn Yeast boek
Die gistbank is er ook. En waarschijnlijk lees ik nu hetzelfde boek.
-
Gisteren gemeten brix 6.9 = 1011 SG en keeps going... Ongeveer een blupke per 10sec
-
Je mag hem gerust wat warmer zetten nu, plekske in de living ofzo?
-
Zal 'k doen, effe vrouw overtuigen 😬
-
ik denk dat er iets mis is met de reclame
-
Dat is inderdaad niet de bedoeling. Ik pas het aan.
-
Dit weekend gemeten: 6 brix = SG 1005.
Staat in de living en nog heel af en toe een blupke
.
Is nu 3 weken aant gisten...
Tot be continued...
-
Binnen een week nog eens meten. Als je sg dan niet meer gezakt is, kan je bottelen. Wordt vast een lekkere Saison.
-
Wordt vast een lekkere Saison...
Denk dat ook altijd, maar ik heb nog nooit een Saison gebrouwen die echt naar een Saison smaakte, ook al heb ik die gisten gebruikt en op hoge temperatuur vergist, zelfs al met bvb een opkweek Dupont, dus tja, nie goe bezig zekers...?
-
Ik denk eerlijk gezegd dat ik jullie ook niet ga kunnen vertellen of het in de buurt van een echte saison komt aangezien de omschrijving ervan erg ruim is in mijn ogen ...
Ook zou het me niet storen moest het niet echt een saison zijn, als het maar lekker is
-
Saison is de dag van vandaag ook een ruim begrip geworden. Praat je in de US over een saison dan is dat daar in de meeste gevallen een sour saison. Ik brouw redelijk veel met saison gist maar bijna nooit met de traditionele hoppen maar met Amerikaanse en ben er redelijk blij mee en de vrouw ook. Laatst vroeg iemand of er tarwe in mijn saison zat. Neen in deze zat er geen. Dan was het antwoord: dit is geen saison voor mij. Wel soit dan is het geen saison mij kan het niet veel schelen 😁
-
Dan was het antwoord: dit is geen saison voor mij. Wel soit dan is het geen saison mij kan het niet veel schelen 😁
Wat een onzin. Maar scheelt je wel weer in je Saison voorraad
-
What's in a name tenslotte. Beetje een ziekte van deze tijd? Alles moet in vakjes passen. Gewoon brouwen wat je graag wil brouwen en geef het de naam die jij eraan wil geven. Wat een ander ervan denkt is die persoon zijn probleem
Ik gebruik een bierstijl altijd als iets indicatiefs. Bij het begin van een recept samen te stellen wil ik in die richting gaan. Maar onderweg wordt het een andere gist, gaat er mout uit/bij, verandert de hop en voor je het weet is het iets totaal anders. Mij best, als het maar lekker is.
-
Ik had het niet beter kunnen zeggen.
-
Fijn dat hier zoveel gelijkgestemden zijn 😄.
Ik laat in ieder geval zeker weten of het lekker is
-
Ik vertrek toch vaak van een bierstijl, maar met een smaak in mijn achterhoofd die ik later in mijn mond wil. En ik varieer graag, brouw nooit 2 keer hetzelfde bier. Volgende Saison is met mild mout (omdat ik 25 kg gekocht heb), spelt (om eens geen tarwe te gebruiken) en wat munchener voor de moutigheid. Is weer eens wat anders.
-
Dat is eigenlijk waar iedereen mee begint niet? Een bepaalde bierstijl en daar dan van afwijken. Hierdoor worden ook telkens weer andere bierstijlen ontwikkeld. Moest dat niet gebeuren, zaten we nu nog steeds met een pak stijlen minder.
-
Ik brouw nog enkel "-ish" biertjes
-
Ik brouw nog enkel "-ish" biertjes
Zoals in fish? 🐟🐠🦈
-
Zoals in fish? 🐟🐠🦈
of kiekebish
-
Als ik mijn bier alleen opdrink, is het selfish. 🙊
-
Zoals in dromedar-ish natuurlijk
-
Zolang het maar niks te maken heeft met zenne tish
.
-
Een week later meer ik 5.8 brix, zijnde 1004 SG.
Zou ik durven bottelen?
Ik dacht eerst een dag of 3 in koelkast dan bottelen.
-
Een week later meer ik 5.8 brix, zijnde 1004 SG.
Zou ik durven bottelen?
Ik dacht eerst een dag of 3 in koelkast dan bottelen.
Een week of 2 in de koelkast en dan pas bottelen!!, haastige spoed is zelden goed.
-
1,004 is nog hoog voor een Belle Saison. Geef die gerust nog een paar dagen echt warm (plekske in de living ofzo) en dan zal die de kaap van 1,000 wel ronden. Gevaar is dat als je hem bottelt bij een SG van 1,004 , die gaat herstarten als je hem gaat bottelen en warm wegzetten. En dan gaan er flesjes kapot knallen.
-
Die staat nu al 2 weken in m'n living eigenlijk..
Sinds vorige week is er nog 'n puntje afgegaan. Warmer kan ik 'm voorlopig nog niet zetten. Gistkast is nog in planningsfase
-
Twee weken op kamertemperatuur zou ik niet doen, dat is te kort. Zoek maar de allerwarmste plek in huis en de kachel snacht ook aanlaten om temperatuurwissels te voorkomen en dat eens een extra week volhouden en weer meten.
Die Belle Saison houd wel van warme voeten.
-
Misschien even voor alle duidelijkheid... In totaal is de vergisting nu 4 weken bezig. Een 2 weken in de kelder op ongeveer 18 a 19 graden.
Dan nog 2 weken op kamertemperatuur (vloerverwarming) ongeveer 22graden.
Is van 13.2 brix (sg1053) naar 5.9 brix (sg1004) gegaan.
-
Sinds vorige week is er nog 'n puntje afgegaan.
Die Belle Saison gaat z'n tweede adem wel krijgen. Al veel mee gebrouwen, nog nooit boven de 1,000 geëindigd.
-
Die Belle Saison gaat z'n tweede adem wel krijgen. Al veel mee gebrouwen, nog nooit boven de 1,000 geëindigd.
Hier ook al 6 tal keer mee gebrouwen, nog nooit onder de 1,003 gegaan en dat werd al na 2 weken bereikt (gemeten met hydrometer). Daarna 2 of 6 weken lageren had hier geen invloed meer op de einddichtheid...
Toch vreemd dat ervaringen zo kunnen verschillen.
-
Hier ook al 6 tal keer mee gebrouwen, nog nooit onder de 1,003 gegaan en dat werd al na 2 weken bereikt (gemeten met hydrometer). Daarna 2 of 6 weken lageren had hier geen invloed meer op de einddichtheid...
Toch vreemd dat ervaringen zo kunnen verschillen.
Ik heb ook al een keer of 6 gebrouwen met de Belle Saison, fijne gist.
Begin sg meestal rond de 1050, eind sg 1003 of 1004, lager ben ik nooit geraakt.
Als je sg nu een 4-tal dagen niet verandert, kan je gerust bottelen.
-
Het is inderdaad bijzonder. Ik zou gaan zeggen dat het door het maischschema komt maar Belle Saison trekt zich niet veel aan van de soorten suiker die je het voorzet. Alles wordt mee vergist.
Zou het kunnen liggen aan de moutstort? Ik gebruik eigenlijk altijd enkel gerstmout. Zou het verschil kunnen liggen in een hogere hoeveelheid eiwitten als je met ongemoute tarwe ofzo werkt?
-
Ik denk dat ie toch nog wat verder gist, aangezien er toch nog af en toe een blupke te horen is, maar zal op regelmatige basis meten.
Er zit trouwens palemout en tarwemout in.
Maar het zou kunnen dat ie op termijn toch nog opnieuw aan de slag gaat. Heb ik eens gehoord op een heel erg basic-workshop, die me trouwens de aanzet heeft gegeven om er echt mee van start te gaan...
-
Vraagje : heb je het bier al van de gistkoek geheveld of zit je nog steeds in je eerste gistvat?
-
Zou het kunnen liggen aan de moutstort? Ik gebruik eigenlijk altijd enkel gerstmout. Zou het verschil kunnen liggen in een hogere hoeveelheid eiwitten als je met ongemoute tarwe ofzo werkt?
Ik denk het niet. Heb al saisons gemaakt met gerstmout tussen 94% en 64% en tarwe/rogge en/of speltmout tussen 35% en 6%. Ongemoute granen heb ik bij mijn weten nog niet in saison gebruikt.
En maisch schema's varieerden ook van volle body (langer 72°) tot lichte body (langer 63°), dus voor die belle saison maakt dat inderdaad niet veel uit.
Zal dus waarschijnlijk ergens in de details zijn dat we iets verschillend doen