Lallemand Belle saison gist

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo,

eerste keer Lallemand Belle saison gist aan het gebruiken. Na 1 week 20°C en paar dagen 22°C zie ik geen activiteit meer en na meten heeft verhogen naar 22°geen effect gehad. Zit op brix 6% dus 1024 SG, dus nog erg hoog zeker omdat een triple de bedoeling was. Wat doe ik om alcohol% op te trekken? Temperatuur nog verhogen kan moeilijk dus extra suiker toevoegen dan zeker?

bedankt alvast:bier:

• Een refractometer is eigenlijk bedoeld om het suikergehalte te meten in een oplossing met water. Eenmaal het bier vergist is, dan is er ook alcohol aanwezig in de oplossing en klopt de meting van de refractometer niet meer.

Gelukkig zijn er omrekentools hiervoor, dit is er zo eentje. Maar veel beter nog is de gratis tool "BrewKing Beer Measurements" die je kan downloaden via Google Play. Deze is echt makkelijk in gebruik.

Heb je je begindensiteit? Dan reken ik het ook even om voor je.

• Heb ooit eens een biertje vergist met de Lallemand Belle saison, de gisting heeft 27 dagen geduurd, ondanks extra gistvoeding, voldoende gist en op het einde naar 34 à 35 graden vergistingstemperatuur, dus het kan even duren...

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Inderdaad, ging al zeker wachten tot 14 dagen totale gisting. Zolang er CO2 vrijkomt is er omzetting naar alcohol of worden er ook nevenproducten aangemaakt die effect hebben op smaak?

Natuurlijk!! Dat maakt net de smaak van het bier. Maar het is redelijk ingewikkelde materie, het metabolisme van gist.
    Hier onder een schematische voorstelling van een gistcel en alle stoffen die geproduceerd worden die de bierkwaliteit beïnvloeden

:-B X_X :rolleyes:

• bedoel je deze Walter?

Ja, dat is hem. Staat op zowel mijn tablet als smartphone geïnstalleerd.

En zonder SG schaal op je refractometer wordt je gedwongen de Brix schaal te gebruiken en kijk je niet stiekem naar die SG schaal

Er is niks mis met de SG schaal toch? Als we echt zoals de grote brouwers willen spelen dan moeten we kijken naar Plato. Maar eerlijk gezegd, aangezien alle software tegenwoordig al die berekeningen voor ons doen mogen we wat lui zijn en de schaal nemen die we willen. ;)

• En er is niks mis mee hoor. Ik heb het ook meegepikt uit mijn mislukte wijnmakersperiode maar als ik aan de slag ga om dingen uit te rekenen, dan merk je telkens dat je die SG waarden moet gaan omzetten naar Plato.

En brix, dat is iets dat ontstaan is omdat genoeg brouwers zeiden dat dat de meeteenheid is dat je moet gebruiken met een refractometer. Ik gebruik het niet omdat het naar mijn gevoel nergens op slaat en in serieuze brouwliteratuur wordt er ook nergens melding van gemaakt. Maar als je er graag mee rekent, waarom ook niet?

• En er is niks mis mee hoor. Ik heb het ook meegepikt uit mijn mislukte wijnmakersperiode maar als ik aan de slag ga om dingen uit te rekenen, dan merk je telkens dat je die SG waarden moet gaan omzetten naar Plato.

En brix, dat is iets dat ontstaan is omdat genoeg brouwers zeiden dat dat de meeteenheid is dat je moet gebruiken met een refractometer. Ik gebruik het niet omdat het naar mijn gevoel nergens op slaat en in serieuze brouwliteratuur wordt er ook nergens melding van gemaakt. Maar als je er graag mee rekent, waarom ook niet?

En waarom is het wijnmaken mislukt ? Moeilijker dan bier ? Slechte grondstoffen ? Ben wel benieuwd, want wijn maken lijkt me eigenlijk net eenvoudiger..geen maischen en koken..al ken ik niks van natuurlijk

• En waarom is het wijnmaken mislukt ? Moeilijker dan bier ? Slechte grondstoffen ? Ben wel benieuwd, want wijn maken lijkt me eigenlijk net eenvoudiger..geen maischen en koken..al ken ik niks van natuurlijk

't Is niet zo makkelijk als gedacht, wat druivensap in een DJ, wat suiker erbij, wat wijngist en gaan.... ?( Witte wijn en fruitwijnen lukken wel degelijk als "amateur", rode wijnen zijn moeilijker omdat een groot deel van de hobby wijnmakers over geen eiken vaten beschikken, de volheid laat meestal te wensen over, ook "rode" fruitwijnen hebben een zekere "body" nodig die ze uit eik zouden nodig hebben. Ik heb nog rode wijn vergist (druiven aangekocht bij den Italiaan te Zwartberg) waar ik bij het lageren repen eiken hout van mijn parket heb in gedaan, waren 2,1 cm dikke planken en onbehandeld, wel lekkere wijn, doch de commerciële versie is moeilijk te evenaren. Maak ook al jaren eigen Porto en schuimwijn, wat wel een stuk beter te verwezenlijken is dan gewoon "simpele" rode wijn. Bram (hier ook op het forum) is deze namiddag op bezoek geweest en heeft de Porto kunnen proeven, leuk detail, die was gemaakt van brikken rood druivensap, maar als je het na een paar keer finetunen weet op punt te stellen kan je er wel iets van "bakken", ik vind die persoonlijk beter dan de winkelversie, doch, wie ben ik...? 8o

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Ja, dat is hem. Staat op zowel mijn tablet als smartphone geïnstalleerd.

Er is niks mis met de SG schaal toch? Als we echt zoals de grote brouwers willen spelen dan moeten we kijken naar Plato. Maar eerlijk gezegd, aangezien alle software tegenwoordig al die berekeningen voor ons doen mogen we wat lui zijn en de schaal nemen die we willen. ;)

Natuurlijk is daar niets mis mee, het is meer de verleiding. Ondertussen went dat aardig hoor brouwen in Brix :)

En er is altijd wel een smartphone of tablet in de buurt bij het brouwen om als het nodig is even wat om te rekenen.

Tijdens het brouwen geeft de checklist in ieder geval steeds de gewenste waardes in Plato Brix en SG. Dus alles kan.

• Raar dat in de Kunze het woord Plato maar een keer meer in voorkomt (sorry 2 keer ook nog eenmaal in de inhoudstabel) :pieker:

Zou Plato een oud belgisch gebruik zijn, een beetje verspreid door (niet wetenschappelijke) de paters en konsoorten die vooral op je geld uit zijn?
    Zou het bierbrouwen het simplistische overstegen zijn, en door de wetenschap punt gesteld?
    'T is maar wetenschappers gebruiken enkel internationale standaarden zoals mass% en SG
    Mass% staat ongeveer >1000 keer in de Kunze 8o

• Neen alle gekheid op een stoken, mass% is eigenlijk °P, en eigenlijk weer helemaal niet omdat mass% een niet benoemd getal is het is een percentage. (en dat is ook wat een mass-flow meter uitspuugt als waarde in de groot brouwerij)

SG kan je altijd meten, je kan er steeds van uit terug tellen, zelfs al heb je dingen toegevoegd zoals vb lactose, glycerine (dat is een vloeistof en daar wringt het schoentje bij °P), eigenlijk ongeacht wat de samenstelling is.

Zij die brouw studies op master niveau doen zullen ook niet opgeleid worden om te tellen in °P , iemand die alleen in °P rekent die moet niet solliciteren bij de INBEV als brouwmeester, men kan met zulk een beperkende kennis nog weinig in de groot brouwerij.
    Ga je met een Sintra opleiding brouw.... (waar je wel °P leert tellen) solliciteren in een kleien artisanaal brouwerijtje als brouwgast dan springen ze een gat in de lucht.

SG uit de wijnmakersperiode, :rofl: misschien zijn die wijnmakers beter wetenschappelijk onderlegd?
    Wees voorzichtig met te stellen dat zij die in SG tellen eigenlijk fout zijn. Misschien zijn die meer onderlegd dan zij die het vereenvoudigde °P gebruiken. :drinken:

• En waarom is het wijnmaken mislukt ? Moeilijker dan bier ? Slechte grondstoffen ? Ben wel benieuwd, want wijn maken lijkt me eigenlijk net eenvoudiger..

Moeilijker misschien niet, ik ben er mee gestopt en beginnen brouwen. Het is ook pas dan dat ik me echt ben beginnen inlezen over infecties en mogelijke problemen tijdens vergistingen. Ik heb indertijd zelfs een heuse kleine wijngaard gehad met wijndruiven. Nu heb ik nog 1 stok staan en daar zou ik wel nog eens iets mee willen doen.

• Bram (hier ook op het forum) is deze namiddag op bezoek geweest en heeft de Porto kunnen proeven, leuk detail, die was gemaakt van brikken rood druivensap, maar als je het na een paar keer finetunen weet op punt te stellen kan je er wel iets van "bakken", ik vind die persoonlijk beter dan de winkelversie, doch, wie ben ik...? 8o

Njammie njammie die verschillende Porto's van jou waren echt klasse! Net als je bieren trouwens. Een la trappe quadrupel kloon dryhoppen met Amerikaanse hoppen. Lekker buiten de lijntjes kleuren en echt top👍👌

• Njammie njammie die verschillende Porto's van jou waren echt klasse!

Er zijn ook al wat jaren overheen gegaan eer je de samenstelling/ingrediënten begint te weten en/of samen te stellen, proberen en proberen is de boodschap, die ene fles was van 2006, de andere was opzet 2015 denk ik, dus iedere keer finetunen helpt toch wel een beetje hé... :)

Net als je bieren trouwens. Een la trappe quadrupel kloon dryhoppen met Amerikaanse hoppen. Lekker buiten de lijntjes kleuren en echt top👍👌

Ja, is idd een niet meer te herkennen La Trappe Quadrupel, heel anders dan de pure versie die nog op CCT zat, stond wel nog maar een dag of 3 op CO2 met de koudhop in de keg aan 2,1 gr./liter. Je zal wel zien hoe de smaak en dryhop evolueert de komende weken bij de flesjes die we hier onder tegendruk hebben gevuld, santé...! :bier:

PS: om een beetje on topic te blijven, we hebben samen ook een saison van 5,5% geproefd vanop keg, totaal geen saison-smaak, ook was is hij met een saison-gist (M29) vergist en heeft hij aan +/- 33° staan vergisten... :rolleyes: Maar mijn madam vindt hem lekker, dus ook al iets hé, een saison is niet mijn ding eigenlijk... ?(