The catalyst vs Brewmonk fermentation vat

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hoi,

Ik ben er sterk over aan het denken een conisch gistingsvat te kopen. Op dit moment werk ik met PET fermonster vaten waardoor je regelmatig moet overhevelen met alle extra kuiswerk, zuurstof die bij het bier komt, ...

Qua budget zou ik echter liever niet over de 200 euro gaan. Volgende zijn daardoor een optie:

Een hard polymeer vat wat tegen temperatuur kan en dat je in mijn ogen vrij goed kan cleanen:

The catalyst

Het nieuwe Brewmonk RVS vat

Brewmonk vat

Het brewmonk vat is RVS, maar de kleppen die er op staan lijken me niet makkelijk demonteerbaar. Wat denken jullie?

In een ander topic zag ik dat W@lter aangeeft dat de SS brewtech vaten nog voor ongeveer 400euro te koop zijn bij BMS, maar dat is ineens wel een hap uit het budget :/

Op dit moment is mijn saizon nog aan het vergisten dus een volgende brouwdag is pas gepland binnen ongeveer een maand. Tijd om alles rustig te bekijken en eerst nog van het nieuwe bier te proeven :)

• Niet vergeten als je op het juiste moment overheveld dit ook bevorderlijk is voor het halen van je einddichtheid en er totaal geen negatieve invloed is van O2 op je bier.
    Het extra kuiswerk, een CCT vergt meer poets werk dan een gewoon gistvat wees daar van bewust.

Als je toch voor een CCT wil gaan spaar dan voor het echte werk en laat die hobby dingen voor wat ze zijn.

Het brewmonk vat daar kan je niet alle gist uit aftappen (hoek conus is niet stijl genoeg om de gist voldoede te laten uitzakken en de aftap diameter is veel te dun) zelfs de producent is zelf niet van overtuigt van zijn eigen product op dit gebied. (ik vind de link niet meer waar ze dit zelf schrijven op hun pagina ;()

Streven naar perfectie is voor sommige een doel, de andere lusten mogelijk ook Cara pils. :denk

• Official Post

In een ander topic zag ik dat W@lter aangeeft dat de SS brewtech vaten nog voor ongeveer 400euro te koop zijn bij BMS, maar dat is ineens wel een hap uit het budget :/

Je krijgt er dan ook wel iets voor in de plaats. Niks mis met die plastic CCT's (kijk ook eens naar de Fermzilla) maar het is en blijft plastic. Laatst mijn CCT eens gespoeld met kokend water (vers uit de waterkoker), ik weet niet of je dat ook zou kunnen met zo'n plastic cct. RVS is ook heel sterk en zal mits goed gebruik je hele brouwcarriere meegaan.

Goede tip : ga eens naar een brouwwinkel waar alle modellen uitgestald staan. Dan kan je de dingen vergelijken en zie je vaak goede en slechte dingen die via het internet niet zichtbaar zijn.