Rogge honig bier ?

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Omdat ik dit jaar een partij honig gekregen heb die versuikerd was geraakt eens een poging wagen aan een honig bier.

Links en rechts wat rondvraag gedaan op de gilde, Een oude wijze man heeft mij daar uit de doeken gedaan hoe hij het beste resultaat bereikt met honig als toevoeging.
    De algemene raad was:
    - De honig niet mee te koken maar de honig pas toe te voegen in de vergisting. (wel eerst de honig gesloten pasteuriseren)
    - En voornamelijk vanaf de honig er bij is koud vergisten om zo weinig mogelijk aromaten te verliezen via het waterslot.
    Hij maakte eerst een gewoon brouwsel en vergiste dit met een gewone bovengist, eenmaal uitgegist voegde hij champagne gist en gistvoeding toe
    Van zodra de honig bij in het gistvat zat en vergiste die zo koud mogelijk.
    Verder ook nog op het net een heel verhelderend document tegen gekomen over brouwen met honig.

Na all deze info eens doorgenomen te hebben en alles een te laten bezinken tot het besluit gekomen om een rogge honig bier te maken.
    Als basis stijl parameters ben ik vertrokken van een blonde. Maar om de vergistings temperatuur zo laag mogelijk te houden ga ik dus niet eerst liggen klooien met een boven gister en dan champagne gist maar ik ga gewoon voor een cleane lager gist gaan.

Het idee is om een bier te maken met de focus op een mout en honig aroma/smaak zonder of met een zeer beperkt gist profiel.

Basiskenmerken

Naam: Honeybee(r)

Begin SG: 1,063 SG

Eind SG: 1.014 SG (Berekend)

Alcoholgehalte: 6.8Vol% (op fles)

Bierstijl: Geen stijl
    Berekende kleur: 21 EBC (Morey)

Volume 40,0 l
    Berekende bitterheid: 23 IBU (Tinseth)

Brouwhulp Brouwzaalrendement: 75,0%

Bitterheidsindex 0,36 BU/GU

Kooktijd 70 min.

Water

Maisch water: 36,1 l

Spoelwater: 18,03 l

Waterprofiel

Ca 52 mg/l Mg 4 mg/l Na 22 mg/l HCO3 69 mg/l Cl 67 mg/l SO4 51 mg/l pH 5.4 Cl/SO4 ratio:1,3

Vergistbare ingrediënten

Hoeveelheid

3,00 kg 26,6 % Golden Promise Pale mout / Thomas Fawcett and Sons / 5 EBC

2,00 kg 17,8 % Roggemout / Weyermann / 6 EBC

2,00 kg 17,8 % Cara Red / Weyermann / 50 EBC

1,50 kg 13,3 % Gemoute haver / Thomas Fawcett and Sons / 5 EBC

1,00 kg 8,9 % Cara pils Weyermann / 4 EBC

1,75 kg 15,6 % Wilde bloemenhoning / 1 EBC

Maischschema

Beslagdikte 3,8 l/kg

Beta-amylaserust 60,0°C a 62,0 °C 30 min.
    Opwarmen over 10 min naar

Alfa-amylaserust 70,0°C a 72,0 °C . 30 min.
    Opwarmen over 5 min naar

Uitmaischen >78,0 °C 5 min.

Koken

36,7 g Hallertau Mittelfrüh 2019 4,6% 60 min. => 10,2 IBU

50,0 g Hallertau Mittelfrüh 2019 4,6% 20 min. => 8,4 IBU

75,0 g Hallertau Mittelfrüh 2019 4,6% 5 min. => 4,2 IBU

Overige ingrediënten

1,80 g Antioxin STB antioxidant => maischen 0 min.

20,00 ml Biersol klaringsmiddel => koken laatste 5 min.

10,00 g Vitamon cerevisiae gistvoeding => hoofdvergisting

Gist

Angel BF27 Lager gist @ 1.67milj/cel/ml/°p

Starttemperatuur vergisting 12,0 °C

Maximum temp. hoofdvergisting 12,5 °C

Eind temperatuur hoofdvergisting 12,0 °C

Temperatuur nagisting 15,0 °C (Dyacetyl rust)

Lagering: 0°C

:-/

• Voila, vandaag met een collega brouwer van de op Gilde bij ons aan de slag gegaan om dit biertje eindelijk eens te brouwen, Netjes 40l l wort in het gistvat, Rogge het blijft me bekoren in een wort, het ruikt en smaakt toch zo lekker!!
    Het koelen naar 15°C verliep als een trein daar het kraantjes water slecht 10°C was momenteel.:huh:
    Nu wachten tot het merendeel van de suikers zijn vergist en dan de (nog te pasteuriseren) honing er bij kieperen.

• Ondertussen zijn we enkele maanden verder, en vandaag mijn eerste flesje Honeybee(r) opengedaan.
    Helder is het nooit geworden, vermoedelijk zit de roggen en het lage Ca gehalte van het water hier mogelijk wat tussen, ondanks alle pogingen om dit alsnog helder te krijgen
    Wat betreft de smaak, het smaakt zoals een roggeboterham met honig, Het kan me niet echt bekoren als bier liefhebber.
    De occasionele bier drinker kan zich hier mogelijk wel in vinden. Niet voor herhaling vatbaar. :grouchy:

• Ondertussen zijn we enkele maanden verder, en vandaag mijn eerste flesje Honeybee(r) opengedaan.
    Helder is het nooit geworden, vermoedelijk zit de roggen en het lage Ca gehalte van het water hier mogelijk wat tussen, ondanks alle pogingen om dit alsnog helder te krijgen
    Wat betreft de smaak, het smaakt zoals een roggeboterham met honig, Het kan me niet echt bekoren als bier liefhebber.
    De occasionele bier drinker kan zich hier mogelijk wel in vinden. Niet voor herhaling vatbaar. :grouchy:

fijn dat je laat weten dat het geen aanrader is:thumbup:

• fijn dat je laat weten dat het geen aanrader is:thumbup:

Als het niet aan mijn strenge kwaliteitsnormen voldoet laat ik het ook weten, ik moet de eerst brouwer nog tegen komen die nooit een minder of mislukt bier heeft gebrouwen.
    Ok het is pijnlijk vast te stellen dat dis niet het bier is dat je voor ogen had.

Maar als je je recept post en je weet dat sommige dit eventueel als basis gaan gebruiken moet je ook consequent zijn en melden dat het bier niet geworden is wat je verachte!!

• Als het niet aan mijn strenge kwaliteitsnormen voldoet laat ik het ook weten, ik moet de eerst brouwer nog tegen komen die nooit een minder of mislukt bier heeft gebrouwen.
    Ok het is pijnlijk vast te stellen dat dis niet het bier is dat je voor ogen had.

Maar als je je recept post en je weet dat sommige dit eventueel als basis gaan gebruiken moet je ook consequent zijn en melden dat het bier niet geworden is wat je verachte!!

ja vandaar dus dat ik het goed vind dat je het ons laat weten. ik geef je 100% gelijk.

• Als je beter bier in huis hebt wordt het dus niet gedronken en blijft het maar in de kelder staan.
    Vorige week heb ik de koe bij de horens genomen en alles terug in een 20l carboy gemikt en aangevuld met wat andere restjes bier die ook maar bleven staan en een beetje opkweekwort.
    (mijn ijskast is nu weer netjes opgeruimd)

Vervolgens geënt met 2 brett's de ECY-036 (Brett. C) en TYB 261 (Brett B) als Brett stammen

Tevens 4 gr/l (80 gr) Medium toast eikenchips toegevoegd in zakje verzwaard met RVS moeren
    De samenstelling: X_X

13.75 l Honeybee(r)

1.50 l Saison Des Restes

0.66 l Leffe Ruby

0.66 l Tongerlo Tripel

0.33 l Victoria tripel

0.33 l Leffe Blond

0.66 l Swiekens Trippel

0.33 l Leffe Bruin

0.33 l Hazel (gekregen home brew)

0.33 l Sloef (gekregen Home brew)

0.50 l Grolsch Pils

0.66l Opkweek Wort (van 1080SG)
    ------------------------------
    20.00 l TOTAAL

Nu gewoon nog enkele maanden laten nagisten en...... (ofwel bottelen ofwel in de gootsteen)
    :-/

• Drie keer meegeven met de kaboutertjes en dan zit je met mooie alcohol om iets mee te doen. Als ik een tip mag geven (en voor de liefhebbers natuurlijk), na de derde keer met demiwater verdunnen tot 50% en dan in een ruime fles doen tesamen met wat eikenhouten chips (+/- 50g/l alcohol, vooral die van cherryvaten zijn ideaal). Dit zet je een week tegen de verwarming, het mag goed warm worden (lees +/- 40°C). Daarna ga je ermee naar je koelkast en zet je het zo koud mogelijk weg. Weeral een weekje wachten en dan doe je het proces opnieuw. Dit blijf je doen tot de kleur van de alcohol mooi koperrood is. Filteren (doe ik met een gewone koffiefilter) en bottelen en dan een maandje of twee laten staan. Het resultaat is een mooie Ierse whiskey die er mag zijn.

• Neen, geen warmwaterbad maar echt stralingshitte. Het doel is dat je de "natuurlijke" cyclus van een opslagloods gaat nabootsen waar het in de zomer heel warm en in de winter net heel koud wordt. Ooit es opgepikt in een tv programma en daarna eens zelf geprobeerd. Werkt heel goed en nadien nog eens een whiskey-freak mee beetgenomen. Ik vroeg hem hoe oud hij dacht dat de whiskey was en of hij kon geloven dat hij maar 3 maanden oud was. Hij geloofde mij niet :beaming_face_with_smiling_eyes:

• Blijkbaar zou dat geforceerd verouderen ook zeer goed met een ultrasoonbad lukken.

Ja, daar bestaan van die sticks voor... Maar nog nooit geprobeerd en of ik het ga doen, betwijfel ik, ik laat liever een bier oxideren wegens te veel O2 , dus zal mijn brouwwijze toch nog moeten herzien, ook al denk ik goed bezig te zijn... :thinking_face::beaming_face_with_smiling_eyes:

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Iemand al eens een gelijkaardig proces geprobeerd? Ik ben benieuwd of je echt iets drinkbaars er uit kan halen :thinking_face:

En anders wacht ik geduldig mee af voor het resultaat

• Iemand al eens een gelijkaardig proces geprobeerd? Ik ben benieuwd of je echt iets drinkbaars er uit kan halen :thinking_face:

En anders wacht ik geduldig mee af voor het resultaat

Is de 3e x dat ik zulk een streek uithaal, dus ja het kan wel, maar succes is nooit gegarandeerd
    Van slecht bier kan je zelden goed bier maken,
    Van matig bier kan je met wat geluk een aanvaardbaar bier bekomen.
    ......

• Is de 3e x dat ik zulk een streek uithaal, dus ja het kan wel, maar succes is nooit gegarandeerd
    Van slecht bier kan je zelden goed bier maken,
    Van matig bier kan je met wat geluk een aanvaardbaar bier bekomen.
    ......

Oke, interessant. En zit er dan wel een bepaalde regelmaat en verhouding in je bieren en gist? Of gewoon letterlijk alle restjes bij elkaar met een Brett stam?

• Oke, interessant. En zit er dan wel een bepaalde regelmaat en verhouding in je bieren en gist? Of gewoon letterlijk alle restjes bij elkaar met een Brett stam?

Letterlijk alle restjes bij elkaar met een Brett stam als het totaal ongepland is zoals nu.
    (Bij bieren gebrouwen waar er op de planning stond de volledige batch of een deel verder te vergisten met een brett dan zit er wel wat meer logica achter, en die hangt er dan van af of het bottle conditioning met brett is of het een effectieve nagisting is met brett's)