Sids special 3

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Als je de hopstand tussen de 70 en 80 graden doet, dan komt er bijna geen bitterheid bij. Veel programma's berekenen dat niet eens. Die andere hopgiften kun je gewoon zo houden, je gaat van een hopstand niet zo snel een bitter bier krijgen.

• Brewfather doet wel wat met die berekening. Maar of die correct is weet eigenlijk niemand. Ik zie 11 IBU van jouw bijgewerkte recept.

Op zich kan dat goed hoor, een Westvleteren 6 zit rond de 40 IBU en is goed in balans. Gewoon zo als die nu staat brouwen, je kunt altijd daarna nog een andere versie brouwen. Dat is het voordeel van deze hobby.

• Daar heb je het mis denk ik. Ben het net gaan opzoeken in "Belgisch Bier, getest en geproefd" en de Westvleteren blond haalt "maar" 30 IBU.

Ik had mijn gegevens denk ik uit "Brew like a monk". In ieder geval wel eens een soort van kloon gemaakt en gemikt op 41 IBU volgend Tinseth, en die smaakte toch niet te bitter.

Dezelfde discussie las ik over de La Trappe blond. Getest een stuk lager dan de opgave van de brouwerij, ook zowat 10 IBU. Nu is dat hele IBU verhaal toch al lastig omdat we dat niet kunnen nameten.

• Dat klopt. Er zijn veel factoren die meespelen in die berekening. Je begint eigenlijk al met een alfazuur percentage op de verpakking dat een gemiddelde is en niet het exacte alfazuurpercentage van jouw verpakking.

Maar de reden dat ik het vermeld is omdat dat boek vrij recent is en de gegevens erin wel degelijk in een labo zijn vastgesteld. "Brew like a monk" is een leuk boek maar hier en daar trekt de schrijver toch al eens een scheve lijn :)

• Dezelfde discussie las ik over de La Trappe blond. Getest een stuk lager dan de opgave van de brouwerij, ook zowat 10 IBU. Nu is dat hele IBU verhaal toch al lastig omdat we dat niet kunnen nameten.

Heel het home-brew IBU verhaal heeft veel te maken met het rendement van de isomerisatie en wat je achteraf nog verliest.
    Wat door de brouwsoftware uitgeteld wordt is in optimale omstandigheden, heel de berekening zijn dan ook nog slechts benaderingen en er zijn zoveel factoren die het rendement beïnvloeden dat je meestal een veel lager werkelijk IBU gehalte uitkomt dan berekend.
    Eigenlijk hebben onze noorderburen dat netjes uitgeschreven,
    Afhankelijk of hoe goed je scoort met je brouw opzet en manier van werken in functie die het hoprendement zit je korter of verder weg van de berekende waarde. Maar ik geloof nooit dat we de berekende waarde echt halen.

• Het hele berekenen wat wij doen is gebaseerd op veronderstellingen. Of het nu Tinseth, Rager of anderen zijn, het is een hele dikke natte vinger geweest waar die formules mee geschreven zijn.

Maar zolang je voor jezelf weet welk getal je ongeveer in je recept wilt, leer je toch wel te voorkomen dat je bier niet overdreven zoet of bitter wordt. Het is jammer dat we niet weten wat het echt is.

• Brouwdag afgelopen. SG wel te hoog 1070, had ook wat filterproblemen. Het ziet er ook wat te donker en troebel uit naar mijn zin. Hopelijk krijg ik dat er nog wat uit...

Ikea fantast gaat ook vuilbak in, beweerde tijdens koelen dat m'n wort nog 50°C was terwijl het al afgekoeld was tot 16,5°C volgens m'n andere thermometer. En ik maar koelen...:grumpycat:

Wel goed nieuws, m'n zelfgeknutselde koperen Spiraalkoeler werkt fantastisch.

• Ikea fantast gaat ook vuilbak in, beweerde tijdens koelen dat m'n wort nog 50°C was terwijl het al afgekoeld was tot 16,5°C volgens m'n andere thermometer. En ik maar koelen...:grumpycat:

Draadje mee in de de vloeistof laten hangen? Heb ik ook een tijdje gebruikt totdat ik las dat je enkel het tipje in de vloeistof mag hangen

Zie ook https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=30493.0

Vergisting VanneSmied - Bosberry
    VanneSmied - Framberry
    VanneSmied - Frambos
    Op fles VanneSmied - Tripel
    VanneSmied - Doppelbock
    VanneSmied - APA
    Planning /
  • Het heet ook Fantast die ikea brol.

Als je minder volume hebt en hoger SG dan is er mogelijk teveel verdampt, of meer dan berekend was. Dat kun je eventueel als je wilt rechtzetten met bottelen als je bottelsuiker in water gaat oplossen. Dan meer water gebruiken als wat je gewoonlijk gebruikt.

Dat troebel zakt wel uit in de loop van de vergisting. Wat velen doen is na het koelen een flinke whirlpool in je ketel en dan een half uur tot een uur wachten met je wort naar het gistvat laten lopen. De meeste troep ligt dan in het midden op de bodem van je kookketel.

• Ik heb indertijd een vrij dure (was iets van een 50 euro) thermometer gekocht bij brouwland. Een heel stevig model met een goede sensor (niet 100% waterdicht maar ook niet lek zoals die van Ikea). Maar die gaat na meer als 10 jaar nog altijd heel goed mee en het is een heel nauwkeurige.

Jammer genoeg verkoopt Brouwland hem al een hele tijd niet meer.

Zo eentje is het :

hendi-onderdeel-losse-sonde-voor-hendi-thermometer.jpg

Het merk is Hendi.

• Ok die sensor is dus niet waterdicht:rofl:

Heb ook niet lang gewacht na koelen voor overhevelen, maar de trub gaat er wel uit bij lageren dus.

Heb ook wel al korrelgist toegevoegd, leek me geen probleem toch?

En wat is het gevolg van al die tub tijdens de vergisting voor je bier?
    Het is niet omdat je die gaat afscheiden bij het lageren dat die tijdens de vergisting geen negative invloed gaan hebben op je uiteindelijke bier.

Citeer

“Principals of Brewing Science (2nd Edition)”:

“The group of interest here is the long-chain, unsaturated fatty acids that are derived from malt. They are typically found in wort trub (i.e., particles suspended in the wort), which can consist of as much as 50% lipids (Meilgaard, 1977). Cloudy wort can contain anywhere from 5 to 40 times the unsaturated fatty-acid content of clear wort, an important fact because unsaturated fatty acids can have a significant negative effect even at low concentrations. On the positive side, fatty acids contribute to yeast viability via a number of mechanisms (see chapter 3), and they also inhibit the formation of some less pleasant acetate esters during fermentation (see chapter 3). On the negative side, they work against beer foam stability, as any fatty material does. Even more significantly, they play an important role in beer staling (see chapter 4). Thus, some investigations have reported that wort clarity (via trub removal) is essential (Zangrando, 1979), whereas other investigators have found some carryover of unsaturated fatty acids in the trub to be beneficial (Hough et al., 1981). In spite of these advantages, brewers still prefer clarified worts with minimum trub carryover, if for no other reason than the negative role wort-derived fatty acids play in beer staling. Another class of beer-staling constituents consists of fatty acids. In beer, fatty acids come from two sources, namely, unsaturated fatty acids from wort trub and saturated ones from yeast metabolism. As discussed in chapter 3, the saturated fatty acids can react with alcohols to form esters. The unsaturated fatty acids, on the other hand, are major players in beer staling. They tend to be fairly resistant to oxidation and spill over into the finished beer where they tend to produce “fatty or goaty notes.””

:/

• Simpel houden, Serge. Ik denk dat Sid nog niet zo heel lang brouwt.

Heb ook niet lang gewacht na koelen voor overhevelen, maar de trub gaat er wel uit bij lageren dus.

Serge heeft wel een punt. Dat je wort niet kristalhelder is, geen probleem (het mijne is dat ook niet), maar toch wat oppassen dat je niet teveel van die trub mee in je gistvat krijgt.

Je kan dat simpel opvangen : goed koelen, daarna whirlpoolen en rustig laten bezinken (als je kookketel en deksel proper zijn, kan dat wort gerust even blijven staan). Eenmaal het meeste bezonken is kan je overhevelen naar je gistvat.

Wat ik doe is de afwas van het brouwen, de assemblage van mijn CCT en daarna nog een laatste ontsmettingsbeurt. Tegen dan is het meeste eiwittrub naar de bodem gezonken en kan ik overhevelen. Er komt nog altijd wel wat mee maar echt niet zoveel meer.

• Ik heb ondertussen ook geleerd dat dat niet goed is voor de kwaliteit van je bier, maar extra verduidelijking is zeker welkom. Ik had vandaag ook gehoopt het helderder te krijgen dan de vorige keren, maar dat is me niet gelukt helaas. Nu heb ik wel de eerste keer gekoeld in de ketel, andere keren liet ik het afkoelen in het gistvat, das toch al een verbetering, ook de snelheid van koelen...

Ik zeg ook altijd : als je niks fout doet kan ook je ook niks leren.

• Ik zeg ook altijd : als je niks fout doet kan ook je ook niks leren.

Dat is zeker waar. We hebben allemaal onze portie fouten gemaakt en ervan geleerd. Kudo's dat je ze hier deelt en we er allemaal van kunnen leren.

Maar het komt wel goed met je bier hoor. En zoals je al zegt : het koelen ging al sneller, volgende keer wat helderder wort, en zo verbeter je stap per stap je brouwproces.

• Ik heb ondertussen ook geleerd dat dat niet goed is voor de kwaliteit van je bier, maar extra verduidelijking is zeker welkom. Ik had vandaag ook gehoopt het helderder te krijgen dan de vorige keren, maar dat is me niet gelukt helaas. Nu heb ik wel de eerste keer gekoeld in de ketel, andere keren liet ik het afkoelen in het gistvat, das toch al een verbetering, ook de snelheid van koelen...

Ik zeg ook altijd : als je niks fout doet kan ook je ook niks leren.

Persoonlijk heb ik de ervaring dat niemand steeds heldere wort heeft, maar het is het streven naar, met de middelen die je ter beschikking hebt die je op het goede spoor zetten.

• Ik koel met dompelkoeler tot 20 à 25°C, naargelang het seizoen en de temperatuur van het leidingwater. Dan even whirlpoolen en na een uurtje overhevelen, zo gaat er relatief weinig trub naar het gistvat. Dan koel ik verder in de vergistingskast en ent de gist wanneer de temperatuur laag genoeg is.

Volgende keer ga ik een tussenstap inlassen: na koelen en whirlpoolen een uurtje wachten en dan overhevelen naar een vergistingsemmer, koelen tot de juiste temperatuur in de vergistingskast en overhevelen naar het gistvat. Zo laat ik nog meer trub achter en heb ik meteen extra belucht.

• IVolgende keer ga ik een tussenstap inlassen: na koelen en whirlpoolen een uurtje wachten en dan overhevelen naar een vergistingsemmer, koelen tot de juiste temperatuur in de vergistingskast en overhevelen naar het gistvat. Zo laat ik nog meer trub achter en heb ik meteen extra belucht.

Naar aanleiding van de discussie zeker over de klaringkuip op het nl forum. Ik ben benieuwd, maar het zal gerust wel schelen.

• Ik wacht ook zeker een uur nadat de wort in mijn CCT zit, tap de bezonken trub even af en dan gaat de gist erbij, ook omdat ik koel met een platenkoeler kan ik het tijdens/na het koelen niet laten bezinken, dus doe ik die stap in mijn CCT...

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Ik wacht ook zeker een uur nadat de wort in mijn CCT zit, tap de bezonken trub even af en dan gaat de gist erbij, ook omdat ik koel met een platenkoeler kan ik het tijdens/na het koelen niet laten bezinken, dus doe ik die stap in mijn CCT...

Zo doen wij het op de gilde ook, (we werken daar met een tegenstroom koeler) als de wort in de CCT zit wordt eerst alles opgekuist en netjes opgeborgen, enkele biertjes genuttigd wat geleuterd, en dan tappen we onze trub af en voegen we de gist toe. De wort staat soms daar een uur of 2 uit te zakken.

Ooit gaat er wel eens een moment komen dat er zoveel biertjes zijn gevloeid en er zoveel geleuterd is dat er vergeten wordt de trub af te tappen en de gist toe te voegen. ^^8o

• goed koelen, daarna whirlpoolen en rustig laten bezinken

Even een andere vraag tussendoor: hoe doen jullie dit whirlpoolen nu? Misschien een simpele vraag, maar hoe lang roeren jullie dan? En dit in de afgekoelde wort of al tijdens het koelen?

Gewoon een grote roerlepel en enkele minuten tekeer gaan?

Laatste keer dacht ik ook dat ik een whirlpool had gedaan, maar als ik dan lees van een uur te laten staan of zo, ik had het na 5 minuten al voor bekeken gehouden, vooral omdat er mij 'ingebakken' staat dat de afgekoelde wort zo snel mogelijk in het gistvat dient te komen wegens verhoogd infectiegevaar.

Ik maak gebruik van een BrewMonk, spiraalkoeler, en laat het wort via het kraantje in mijn gistvat kletteren. Ik zet de ketel op het laatste zelfs schuin om zo weinig mogelijk verlies te hebben. Gaat dit dan nog effectief zijn aangezien de kegel van trub dan weer verstoord wordt... Heb eventueel wel een prefab 'dip-tube' liggen die ik op de binnenkant kan monteren.

Vergisting VanneSmied - Bosberry
    VanneSmied - Framberry
    VanneSmied - Frambos
    Op fles VanneSmied - Tripel
    VanneSmied - Doppelbock
    VanneSmied - APA
    Planning /
  • Even een andere vraag tussendoor: hoe doen jullie dit whirlpoolen nu? Misschien een simpele vraag, maar hoe lang roeren jullie dan? En dit in de afgekoelde wort of al tijdens het koelen?

Gewoon een grote roerlepel en enkele minuten tekeer gaan?

Laatste keer dacht ik ook dat ik een whirlpool had gedaan, maar als ik dan lees van een uur te laten staan of zo, ik had het na 5 minuten al voor bekeken gehouden, vooral omdat er mij 'ingebakken' staat dat de afgekoelde wort zo snel mogelijk in het gistvat dient te komen wegens verhoogd infectiegevaar.

Ik maak gebruik van een BrewMonk, spiraalkoeler, en laat het wort via het kraantje in mijn gistvat kletteren. Ik zet de ketel op het laatste zelfs schuin om zo weinig mogelijk verlies te hebben. Gaat dit dan nog effectief zijn aangezien de kegel van trub dan weer verstoord wordt... Heb eventueel wel een prefab 'dip-tube' liggen die ik op de binnenkant kan monteren.

Na het koelen met een spiraal koeler haal ik deze uit mijn ketel
    Zet de ketel een beetje schuin met het aftapkraantje aan de boven zijde. (de trub komt dan eerder aan de andere zijde te liggen)
    Vervolgens roer ik met een roerspaan tot ik niet meer rotatie snelheid in de wort krijg door nog langer te roeren (= max 1 min want dan doet mijn arm al pijn)
    Vervolgens dek ik mijn kookketel af met een deksel of met en zuiver doek en wasknijpers en laat alles netjes minimaal een uur uitzakken.
    Dan tap ik pas af
    Ik probeer vooral niet te ver af te tappen, ik heb liever een fles(je) bier of 2 meer verlies dan een matig resultaat door te veel trub in het gistvat. (mout en hop kost je immers amper iets als je op voorhand die 2 liter aan extra verlies incalculeert) Onder het motto alles voor de kwaliteit ipv kwantiteit :)
    Dat infectie gevaar is er enkel als je je wort niet afgeschermd open aan de lucht laat staan eenmaal deze gekoeld is, (er kan dan wel degelijk iets invallen) en is vooral gebaseerd op de oude literatuur van het hobby brouwen waar men van oude biervaten (of dergelijke) een bierbrouwstel ging maken en buiten in open lucht aan de slag ging zonder deksels. Men praat toen ook zelfs nog van een bouw seizoen (winterperiode) om het probleem met fruitvliegen te vermijden en omdat men niet temperatuur gecontroleerd kon vergisten.
    (Niet vergeten vele van die pioniers van het hobby brouwen waren ook hobby wijnmakers, en die hadden fruitvliegen te over rond hun huis)

• Even een andere vraag tussendoor: hoe doen jullie dit whirlpoolen nu? Misschien een simpele vraag, maar hoe lang roeren jullie dan? En dit in de afgekoelde wort of al tijdens het koelen?

Ik kook in een grote ketel van 80L op gas, en besteedt veel aandacht aan pH waarden, spoelwater 5,2, beslag 5,5 en kokend wort5,1.

Ik gebruik enkel hopbloemen die ik los laat meekoken, met nog een flinke hoeveelheid flame-off. Ook voeg ik Iers mos toe halfweg het koken. Al deze maakt dat mijn wort nadat het is gekoeld met een koper spiraalkoeler heel snel helder wordt. Na het koelen roer in met een grote schuimspaan 1 minuur het wort flink rond en steek ik een hevelbuis voorzien van een droesemkapje op het laagste punt van de ketel. Als het bijna terug stilstaat zie ik al een scheiding van de eiwitten optreden (zie foto 1). Na een 10 tal minuten is alles bezonken en liggen de eiwitten bovenop de laag hopbellen. Dan kan ik direct beginnen met overhevelen en komt er helder wort uit de slang die in het gistvat hangt (foto 2).

Uitvlokken van de eiwitten die daarna snel neerslaan

Wort uitstroom naar het gistvat