IPA met El Dorado en Ekuanot

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Simpel receptje om nog wat restjes hop op te werken.

Gewenste volume in het gistvat: 22 liter.

OG: 1.070

Voorspelde FG: 1.014 (80 procent attenuation)

Beoogde IBU: 62

Beoogde EBC: 13,4

Waterprofiel:

100 ppm calcium

100 ppm natrium

200 ppm chloride

150 ppm sulfaat

Mash:

10,2 kilo Viking Pale

- 40 min op 66 graden

- Verwarmen naar 70 graden en daar 10 min houden

- Verwarmen naar 72 graden en daar 10 min houden

- Verwarmen naar 78 graden en daar 10 min houden

Dit is maar eens een test om te kijken hoe goed mijn efficientie gaat zijn. Meestal valt dat wat tegen bij mijn Easybrew maar de laatste keer toen ik met wat stappen maischte was het beter.

Hop:

- op 10 minuten einde kook 50 gr ekuanot en 50 gr el dorado

- op 5 minuten einde kook 50 gr ekuanot en 50 gr el dorado

- whirlpool 50 gr ekuanot en 50 el dorado

- dryhop 50 gr el dorado en 150 gr ekuanot

Gist:

Sacc Full of Fruits van Mainiacal. Attenuation van 70 tot 80%. Vergisting op 18 graden.

Afvullen met 6 of 7 gr / liter bottelsuiker.

• Zo, dat is inderdaad veel mout, daar maak ik stijve biersoep mee. Ik kwam laatst aan een kilo of 6 voor 20 liter tripel aan 1.074.

Of heeft die Viking Ale zo'n lage opbrengst?

• Het is inderdaad een stevige boterham die je daar aan het maken bent. Ik kom met die 10.5 kg mout trouwens uit op SG 1.104 en dan zit je met een barley wine.

Je moet dan ook oppassen dat de gist (Sacc Full of Fruits van Mainiacal ken ik niet) ook die densiteit aankan en er bijvoorbeeld de bijl bij neerlegt als je halverwege de vergisting zit (sommige gisten halen maar 8% alcohol).

Als je voor een IPA gaat, dan is 1.070 ook al aan de stevigere kant en zou ik eerlijk gezegd een klein beetje suiker gebruiken (pak max 5% van de stort). Anders gaat de mout lopen met de pluimen van de hop.

Ik zie ook geen bitterhop giften? Een beetje hop aan het begin van het kookproces gaat wel zorgen voor een wat bittere bite die zo'n bier toch nodig heeft.

Het maischschema zou ik ook wat aanpassen. Ik zie dat je voor een droog bier wil gaan, probeer dan eens voor een goede omzetting het volgende :

15 minuten op 62

15 minuten op 65

15 minuten op 69

15 minuten op 71 (kan langer tot einde conversie)

5 minuten op 78

• Tja in het verleden heb ik toch echt moeite gehad om een hoog rendement te halen met die easybrew...

Bij mijn laatste brouwsel heb ik mijn manier van spoelen eens aangepast (zit met een Bulldog Brewer). Wat ik deed is de moutkorf cm per cm optillen met een ratelband en telkens een liter heet spoelwater toevoegen. Het filterbed is nooit droog komen te staan en het spoelen heeft zo meer als 20 minuten geduurd. Gevolg was een merkbaar hoger rendement.

Kan je misschien ook eens proberen?

• Recept aangepast:

Original Gravity (OG): 1,07
    IBU's (Tinseth): 68,6
    Bitterness to Gravity Ratio: 0,98
    Colour: 11 EBC = 5,6 SRM

Kettle Efficiency (as in EIB and EAW): 75 %
    Efficiency into Fermentor (EIF): 67,3 %

Note: This is a Multi-Step Mash - See 'Mash Steps' Below

Times and Temperatures

Mash: 15 mins at 62 C = 143,6 F
    Boil: 90 min
    Ferment: 14 days at 18 C = 64,4 F

Volumes & Gravities
    (Note that VAW below is the Volume at Flame-Out (VFO) less shrinkage.)
    The, "Clear Brewing Terminology," thread at http://www.biabrewer.info/

Total Water Needed (TWN): 51,97 L = 13,73 G
    Volume into Boil (VIB): 44,32 L = 11,71 G @ 1,064
    Volume of Ambient Wort (VAW): 39 L = 10,3 G @ 1,07
    Volume into Fermentor (VIF): 35 L = 9,25 G @ 1,07
    Volume into Packaging (VIP): 32 L = 8,45 G @ 1,013 assuming apparent attenuation of 81,1 %

The Grain Bill (Also includes extracts, sugars and adjuncts)

Note: If extracts, sugars or adjuncts are not followed by an exclamation mark, go to http://www.biabrewer.info (needs link)

95% Viking Pale (5,5 EBC = 2,8 SRM) 11502 grams = 25,36 pounds
    5% Suiker (0,1 EBC = 0,1 SRM) 605 grams = 1,33 pounds!

The Hop Bill (Based on Tinseth Formula)

42,7 IBU magnum Pellets (9,8%AA) 75 grams = 2,646 ounces at 90 mins
    16,7 IBU Ekuanot Pellets (14,1%AA) 60 grams = 2,116 ounces at 10 mins

9,2 IBU Ekuanot Pellets (14,1%AA) 60 grams = 2,116 ounces at 5 mins

0 IBU Ekuanot Pellets (14,1%AA) 60 grams = 2,116 ounces at 0 mins
    0 IBU El Dorado Pellets (12,9%AA) 200 grams = 7,055 ounces at 0 mins (Dry Hopped)
    0 IBU Ekuanot Pellets (14,1%AA) 120 grams = 4,233 ounces at 0 mins (Dry Hopped)

Mash Steps

Mash Type: Multi-Step Mash - First Step: Saccharifiaction for 15 mins at 62 C = 143,6 F
    Water Held Back from Mash: 15 L = 3,96 G
    Strike Water Needed (SWN): 37,7 L = 9,96 G 65,1 C = 149,1 F
    for 15 mins at 65 C = 149 F
    for 15 mins at 69 C = 156,2 F
    for 15 mins at 71 C = 159,8 F
    Water Used in a Sparge: 15 L = 3,96 G
    Mashout for for 15 mins at 78 C = 172,4 F

Miscellaneous Ingredients

Chilling & Hop Management Methods

Hopsock Used: N

Chilling Method: Immersive

Fermentation & Conditioning

Fermentation: Sacc Full of Fruits for 14 days at 18 C = 64,4 F
    Diacetyl Rest: 5 days at 22 C = 71,6 F
    Secondary Used: N
    Crash-Chilled: Y
    Filtered: N

Serving Temp: 6 C = 42,8 F
    Condition for 8 days.
    Consume within 12 months.

Special Instructions/Notes on this Beer

Hop toevoegen op 0 min => whirlpool. Hopstand doen van 30 min

BIAB Variations

Water Held Back from Mash: 15 L = 3,96 G
    Water Used in a Sparge: 15 L = 3,96 G
  • Ik werk gewoonlijk met 3.5 l/kg. Brewfather heeft een setting waar je de dode ruimte tussen de korf en de bodem van de ketel kan ingeven, deze heb ik ook ingesteld (staat op 2 liter bij mij, bij een Brewmonk gaat dit natuurlijk anders zijn).

Ik spoel met de hoeveelheid water dat de brouwtool me aangeeft, bij mijn laatste bier was dat 21.4l bij de moutstort en 7.4l spoelwater.

Dat spoelwater heb ik dus 1 liter per keer toegevoegd en steeds heel rustig laten doorlopen. Eigenlijk duurde het telkens even lang als mijn waterkokertje een nieuwe hoeveelheid van een liter had opgewarmd (+/- 2 minuten).

• Ik werk gewoonlijk met 3.5 l/kg. Brewfather heeft een setting waar je de dode ruimte tussen de korf en de bodem van de ketel kan ingeven, deze heb ik ook ingesteld (staat op 2 liter bij mij, bij een Brewmonk gaat dit natuurlijk anders zijn).

Spijtig genoeg is dat iets meer dan 6liter

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Ik spoel ook net zo als Walter dat doet in mijn RIMS, steeds een stukje takelen en spoelwater van 85 graden toevoegen. Die 85 graden is net mooi om te zorgen dat de boel niet afkoelt. In de ketel is het dan 78 tot 80 graden, afhankelijk van de omgeving temperatuur. Ik doe er meestal 30 tot 45 minuten over.

• Steinie met 15 liter spoelen zou toch moeten lukken bij een grote stort (als de easybrew / brewmonk zo goed als volledig gevuld is)?

stijn26 Om te spoelen is dat genoeg zolang je maar traag spoelt. Dat is het voordeel als je meer liters maakt. Dan gaat die 6 L dode ruimte niet zo'n grote rol spelen dan als je maar 15 L zou willen in je gistvat. Alhoewel je volgens mij nu ook op het randje gaat zitten qua 'strike water'. Niet? Je kan natuurlijk altijd wat water bijvoegen van je spoelwater moest het niet voldoende zijn om te maischen.

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• En vrijdag was de brouwdag.

Ik had een giststarter gemaakt van Mainiacal Sacc Full of Fruit op woensdag. Vrijdagochtend nog geen activiteit dus ik dacht dat hij dood was... snel een giststarter gemaakt van de Mainiacal Juggernaut (Kveik blend). Tegen dat het brouwen savonds klaar was, stonden opeens beide starters goed te vergisten ... dus toch maar de full of fruit gepitched.

De ketel zat goed vol tijdens het mashen, zat echt tegen de limieten aan. Met 15 liter water gespoeld en zo kwam ik op een kookvolume van 45 liter ongeveer. Goed vol dus. Uiteindelijk na verdamping en 5 liter verlies door pellets en trub kwam ik op een dikke 35 liter in het gistvat. Die staat nu op 18 graden te vergisten.

De efficientie was goed gelukt! We hebben er eentje behaald van 80% ;) de grote verklaring is volgens mij dat we nu tegen de limieten van de ketel aanwerkten. normaal maak ik 15 a 20 liter in die ketel. Nu opeens 35 liter. Dit gaf de mogelijkheid om te spoelen met veel water. Naast de goede spoeling heb ik nog klam geschroot en de gap width van de schrootmolen op 0.9 mm (bankkaart) gezet.

Top brouwdag!