Voss KVEIK Lallemand

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik heb deze gebruikt vorige week vrijdag.

Aangezien er nog niets van info was online heb ik de instructies gevolgd van Lallemand, deels alleszins...

33 gr gist in 40 liter wort van OG 1.052 gepitched. 0,4 gr servomyces erbij gedaan.

Bij het pitchen was het wort 30°C. Door omstandigheden (vorig brouwsel dat nog in de gistkast stond) is de temp gezakt naar 16°C. Toen is de gisting volledig stilgevallen op 1.018.

Eergisteren was de gistkast terug vrij en is de Kveik erin gegaan, nu staat hij op 36°C. Na 1 dag was er nauwelijks terug beweging en heb ik 0,8 gr servomyces er nog eens bijgedaan. Nu op het moment is hij op 1.016 en 1.015 begint te lonken. Duidelijk terug wat beweging erin dus! Ik volg de vergisting op met een Tilt.

• Blijft moeizaam gaan, zit nu wel op 1.015 (na nog wat gistvoeding toegevoegd te hebben). Maar vraag me toch af waar iedereen zo enthousiast over is bij Kveik.

Al snap ik wel dat het een handige gist is in warme klimaten zonder temperatuurcontrole. Een stabiele temperatuur lijkt me voor deze wel een absolute must. Voor cleane bieren waar ik een neutraal karakter verwacht ga ik toch teruggrijpen naar BRY-97. Die doet zijn werk, zonder lastig te doen.

• Blijft moeizaam gaan, zit nu wel op 1.015 (na nog wat gistvoeding toegevoegd te hebben). Maar vraag me toch af waar iedereen zo enthousiast over is bij Kveik.

Al snap ik wel dat het een handige gist is in warme klimaten zonder temperatuurcontrole. Een stabiele temperatuur lijkt me voor deze wel een absolute must. Voor cleane bieren waar ik een neutraal karakter verwacht ga ik toch teruggrijpen naar BRY-97. Die doet zijn werk, zonder lastig te doen.

Eigenlijk heb ik bij de kveik's die ik tot nu to gebruikt heb steeds het gevoel dat deze niet leveren wat je verwacht, ondanks het toepassen van de lage pitching rate's, voldoende gistvoeding, en de hoge vergistings temperatuur.
    Het fruitige dat ze zouden moeten toevoegen is tot op heden eigenlijk amper waarneembaar.
    Door de snelle hevige vergisting verlies je veel van je hop aroma en dus de combinatie met de heel aromatische hoppen valt steeds tegen.

Waar heb ik wel goede resultaten mee gehaald dat is met de landrace gisten gecombineerd met traditionele hoppen
    Meerdere van die niet echt 100% Kveik's (om dat ze niet uit Noorwegen komen) zijn hebben het Phenolic Off Flavor gen (POF+) waardoor ze heel kort bij het profiel van een saison komen zoals wij die kennen.
    Met de Simonaitis heb ik een heerlijke farhouse ale gebrouwen en dit op het tempo van een Kveik

Nu als iemand toevallig de Jovaru strain moest hebben (liefst niet de commerciële van OYL) daar ben ik naar op zoek.
    deze is niet aleen POF+ maar heeft ook nog eens het STA1 gen waardoor deze vermoedelijk met grote zekerheid ook een Var. diastaticus is.

• Ik denk dat het grote probleem met de kveik is de schaal waarop wij vergisten. Klimaatkasten doen die Noren niet aan, wel volume. Een 200 liter vat van 30 graden ingepakt in dekens gaat niet eerder afkoelen als dat de vergisting voorbij is.

Wij moeten het geforceerd warm houden, op zich niet verkeerd maar is toch wat anders.

Verder is in ieder geval de originele Hornindal die ik hier heb echt niet geschikt voor clean bier. Misschien geld dat wel voor alle Kveik gisten. Vanmiddag of vanavond trek ik wel weer een simpel smakelijk Kveik bier open. :)

stijn26 Hoe is dit afgelopen?

Wat was je vergistingsgraad?

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Ik heb de Voss kveik van crosmyloof liggen maar nog niet gebruikt. Blijkbaar zou deze appelsien/mandarijn-achtige smaken geven als je hem tegen de 35C vegist dus ga ik hem van de zomer voor een IPA gebruiken.

Mijn volgende brouwdag ga ik de Ebbegarden kveik gebruiken (bedankt royalasgard ) voor een Kettle-soured grapefruit kveik NEIPA :hulk

het recept dat je vind bij de link is wel geen kettle sour recept.

Het is eigenlijk een co-pitch dat je doet in dit recept. in een kettle sour ga je zoals hier eerst uw lactobacilus pitchen en zijn werk laten doen daarna kook je de boel terug zodat al de beestjes dood zijn uw lactobacilus dus. wanneer je uw wort aan de kook brengt om uw lacto te doden kan je ook hopgiften gaan toevoegen aan uw bier. als je dit eerder zou doen dan zou uw lactobacilus nooit zijn werk kunnen doen en zou je dus geen zuur bier bekomen. aangezien hop en lactobacilus geen vrienden zijn. zelf brouw ik al mijn zure bieren ook volgens het co pitch principe zeg maar ik vind het zonde om mijn lacto de nek om te draaien binnen de 24uur aangezien er dan dus ook geen evolutie meer in mijn bier zal zitten in de toekomst gedurende de vergisting.

nog enkele dingen die ik u kan meegeven

*uw ebbegarden kveik bevat al een lactobacilus dus in princippe zou je geen extra lacto moeten toevoegen om een zuur bier te bekomen. mijn ervaring is wel dat de lacto die bij ebbegarden zit niet zo snel en zwaar de ph naar beneden haalt dus extra lactobacilus pitchen zou ik persoonlijk hier wel doen. moest je voor hornindal kveik of simonaitis landrace yeast gaan dan zou ik dat niet doen.
    * als u start met dryhoppen dan zal uw lacrobacilus stoppen met werken. je zal die niet doden maar eerder in een soort winterslaap brengen waardoor hij niet voortplant.

* als u dryhop toevoegt zal uw ph een bump omhoog nemen. dryhop verhoogt de ph namelijk dus ook hier terug niet te snel die hop toevoegen als je mikt voor een ph zeg maar van 3.4 dan zou ik afhankelijk van de hoeveelheid dryhop mijn ph toch laten zakken tot een ph van 3.2.