Bottelen met druiven ?

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• In een boekje las ik een recept waarbij er niet werd gebotteld met suiker, maar met druiven..3 per fles is te weinig, 5 teveel, 4 zou ideaal zijn..iemand ervaring mee ? Visueel wel schoon, of gaan die verschrompelen tot pap en rozijnen..

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

• Geen enkele ervaring mee maar enkele dingen lijken me wel voor de hand te liggen. Qua dosering ga je sowieso altijd aan het gokken zijn. Niet elke druif is even groot of bevat evenveel suiker. Druiven zitten ook vol met wilde gist en soms ook met azijnbacteriën. En een druif in je fles lijkt me een recept om miserie te hebben bij het uitschenken, die gaat in de flessenhals terecht komen. Ik vraag me ook af of er na enige tijd ook niet teveel tannines in je bier gaan terecht komen, bijvoorbeeld van de druivenpitten.

Het lijkt me dat je beter druivensap kan toevoegen bij het bottelen als je een druivensmaak aan je bier wil.

• gelijk heb je, wou het eens aftoetsen, leek me wel een leuk gadget .., denk wel dat die druif, als ze heel blijft , niet in de flessenhals terecht komt bij het uitgieten, maar net naar de bodem zal stijgen.. misschien toch eens proberen met een paar flesjes..