Water bittere blonde bieren

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hoeveel gistvoedingszout zou ik toevoegen ?
    Of is dit enkel nodig bij opkweken van gist ?

Als je 100% granen gebruikt dus zonder toevoeging van suikers in je recept dan heb je in principe geen gistvoeding nodig, alle voedingstoffen komen dan voldoende uit de mout en de gebruikte granen.
    Ik schrijf in principe, het kan natuurlijk nooit kwaad dat je en beetje complexe gistvoeding toegevoegd als is het alleen al om de nodige sporen elementen en vitaminen die je eventueel zou missen toch zeker toegevoegd te hebben

Heb je 20% suiker in je stort zitten dan mis je eigenlijk ook 20% van je voedingsstoffen tov een brouwsel dat gemaakt is met 100% mout.

Bij een brouwsel met 100% granen in mijn stort voeg ik meestal het minimum van wat de fabrikant voorschrijft toe.
    Als ik boven de 10% suikers zit in de stort dan voeg ik sowiso de maximale hoeveelheid gistvoeding toe die voorgeschreven is door de fabrikant toe.

En ja de ene gistvoeding is de andere niet.
    Sommige simpele gistvoedingen bevatten enkel minerale stikstof , met name de gewone DAP (diaminofosfaat),
    Andere bevatten dan ook weer vooral minerale stikstof maar toch ook nog de nodige mineralen, sporenelementen en vitaminen vb de "Yeast Nutrition Beer Blend" en de "Vinoferm Nutrivit".
    De betere complexe gistvoedingen bevatten voornamelijk gist eigen organische stikstof onder de vorm van aminozuren en peptiden (uit gistcel wanden) en natuurlijk ook de hele ramatam aan mineralen sporenelementen en vitaminen en dan ook nog eens alles netjes uitgebalanceerd vb "Wyeast Yeast Nutrient Blend", "Servomyces gistvoeding", "Vitamon® Cerevisiae van Erbsloeh"

Gist geeft de voorkeur aan gist eigen organische stikstof, maar kan evenzeer minerale stikstof gebruiken. dat is ook een feit!!

• Wanneer voeg je dan de gistvoeding toe, in het brouwwater of na het koelen.

Idem voor ontzuurder, tijdens het maischen of na het koelen ?

Gistvoeding geef je tijdens het wortkoken in de kookketel.

Zuur toevoegen doe je tijdens het maischen en nooit vooraf in het water. 10 minuten na het storten van het schroot meet je de pH waarde en je voegt het zuur toe per ml. Altijd goed roeren na een toevoeging en dan pas opnieuw meten. De maish vraagt een pH waarde van 5,4 tot 5,6

Vóór het koken pH meten en eventueel aanpassen naar 5,0 tot 5,2, dit zal het uitvlokken van de eiwitten bevorderen na het koelen.

Als je koelt met een dompelkoeler, wacht na het koelen een 10 tal minuten, dan kan je helder wort overhevelen met een droesemkapje op de hevelbuis met de inlaat onder de laag hopbloemen.

• Veel uitleg staat er niet bij, iemand een idee of deze mag worden meegekookt ?

Dat is gewone DAP van bij BMS Kuurne, die mag je mee koken. (eerst oplossen in wat water alvorens die in de kookketel toe te voegen anders ontbind er een deel van de DAP en gaat het sterk naar ammoniak ruiken)
    Maar het hoeft mee gekookt te worden als die voldoende zuiver bewaard wordt eenmaal de verpakking open.
    Deze gistvoeding bevat wel geen mineralen, sporenelementen of vitaminen.

Toch wel. Link ;) niet meekoken. Oplossen in een beetje water of wort en bijvoegen tijdens de vergisting.

Dat is de complexe gistvoeding (Vitamon® Cerevisiae) die BMS ook verkoop. Die mag je eigenlijk niet meekoken.
    Evenzeer als die eenmaal geopend is netjes zuiver en luchtdicht bewaren, deze gistvoeding is zeer hygroscopisch. (deze gebruik ik meestal)