Anders! Tropical Milkshake Kloon

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Tropical Milkshake IPA Kloon (Speidel)

Type: All Grain

Batch Size: 50.00 L

Boil Time: 70 min

Date: 04/01/20

Brewer: Mancave 53

Equipment: Braumeister 50L

Efficiency: 72.00 %

Water Prep

55.00 LBrings Out Maltiness & BitternessWater1--
    12.00 L0-Evergem, BelgiumWater2--
    1.60 gGypsum (Calcium Sulfate) (Mash)Water Agent3--
    1.50 gCalcium Chloride (Mash)Water Agent4--

Mash Ingredients

5.00 kgPale Ale (Dingemans) (6.5 EBC)Grain531.3 %3.26 L
    5.00 kgPilsner (Weyermann) (3.3 EBC)Grain631.3 %3.26 L
    5.00 kgWheat Malt, Bel (3.9 EBC)Grain731.3 %3.26 L

Mash Steps

Mash InAdd 55.00 L of water and heat to 65.0 C over 4 min65.0 C50 min
    Mash OutHeat to 72.0 C over 4 min72.0 C20 min

Boil Ingredients

25.00 gCascade [4.00 %] - Boil 60.0 minHop84.6 IBUs-
    25.00 gCentennial [10.70 %] - Boil 60.0 minHop912.4 IBUs-
    25.00 gCentennial [10.70 %] - Boil 15.0 minHop106.2 IBUs-
    25.00 gEquinox [11.00 %] - Boil 15.0 minHop116.3 IBUs-
    25.00 gSimcoe [11.70 %] - Boil 15.0 minHop126.7 IBUs-

Fermentation Ingredients

5.0 pkgSafAle English Ale (DCL/Fermentis #S-04) [23.66 ml]Yeast13--

Dry Hop/Bottling Ingredients

25.00 gCentennial [10.70 %] - Dry Hop 6.0 DaysHop140.0 IBUs-
    25.00 gCitra [12.80 %] - Dry Hop 6.0 DaysHop150.0 IBUs-
    25.00 gMosaic [11.40 %] - Dry Hop 6.0 DaysHop160.0 IBUs-
    25.00 gSimcoe [11.70 %] - Dry Hop 6.0 DaysHop170.0 IBUs-
    1.00 kgLactose [Bottling] (0.0 EBC)

Dit staat nu al effe in de stijger... Zal eerste biertje worden in het nieuwe jaar!
    Bedenkingen mogen altijd gegeven worden X_X

• Dingemans pale voor een NEIPA X/ ik zou voor Golden Promise, Pearl of Maris Otter gaan.
    De tarwe mout zou ik (gedeeltelijk) vervangen door (gemoute) haver.
    Als het korrelgist moet zijn prefereer ik vb de S33 welke toch wat esters produceert en die heb je eigenlijk wel nodig in een NIEPA
    Nog beter is de LalBrew™ New England
    Het waterprofiel is niet echt duidelijk, zolang je maar ongeveer rond de 50 a 80mg/l Ca, 60mg/l Na, 190mg/l CL, 100mg/l SO4 zit.
    Probeer niet te veel verschillende hoppen te gebruiken anders wordt het een potpourri, 3 a 4 soorten is ergens een gulden regel, (of er moesten hoppen bij zijn die eigenlijk bijna een identiek profiel hebben)

Is dat niet wat weinig koudhop, 2 gram/liter? ?

Dat hoeft niet te weinig te zijn, als er dan al maar voldoende in de whirlpool en/of flam-off is gebruikt kan het nog wel.
    (richtgetal dat ik gebruik is 7 a 8 gr.l in totaal dryhop/whirlpool/flam-off)

• Dit staat mooi op het etiket ;-)

ABV 6,8%

EBC 22

IBU 35

Ingrediënten:

Pilsmout, tarwemout, lactose

Bitterhop:

Centennial, Cascade

Aromahop:

Centennial, Equinox, Simcoe

Dry Hop:

Citra, Simcoe, Centennial, Mosaic

En de brouwer zei me het niet te ver te zoeken.
    Maar bedankt voor de tips, ik kijk waar ik wat kan wijzigen :-)

• 1.00 kgLactose [Bottling] (0.0 EBC)

een hele kilo lactose bij het bottelen ? Dat is 20 gr per liter.. wordt dat niet een zeer zoete boel ?

Heb ergens eens gelezen dat dit een mooi gemiddelde is.
    Twijfel alleen nog om mijn begin bitterheid aan te passen maar weet niet echt hoeveel invloed lactose heeft op vermindering bitterheid? Iemand hier een idee van?

• Heb ergens eens gelezen dat dit een mooi gemiddelde is.
    Twijfel alleen nog om mijn begin bitterheid aan te passen maar weet niet echt hoeveel invloed lactose heeft op vermindering bitterheid? Iemand hier een idee van?

Je kan dit via de BU:RE ratio (rekening houdend met de zoetkracht van lactose natuurlijk) bepalen.
    De zoetkracht van lactose is slechts 0.39 tov sacharose.
    Dus je voegt eigenlijk zoveel zoet toe als 390 gr sacharose wat overeen komt met 7.8gr/l

Bereken eerst je BU/RE ratio zonder de lactose, dit getal onthoud je even
    Dan ga je de BU/RE ratio berekenen rekening houdend met de 7.8gr/l extra suiker in je einddichtheid.
    Verhoog vervolgens je IBU's tot je terug aan je initiële BU/RE ratio zit, die IBU's is wat je eventueel wil compenseren

• Terwijl we toch bezig zijn wat is het beste/verschil?
    Lactose 10min einde kook of bij bottelen?

Voor de colloïdale stabiliteit van het bier is het beste dat je de lactose einde kook toevoegt.
    Tijdens het verloop van het hele brouw process zal een bier in normale omstandigheden een colloidaal evenwicht bereiken, dus wat moet neerslaan zal neergeslagen zijn, wat in oplossing moet blijven zal in oplossing blijven, de nodige bindingen tussen stoffen in je bier worden stabieler en stabieler.
    Je kan algemeen stellen dat toevoegingen hoe later je die doet in het brouw process, hoe grotere invloed die hebben op de colloïdale stabiliteit van je bier.
    Het toevoegen van vb een grote hoeveelheid lactose heeft een invloed op de oplosbaarheid van ander stoffen in je bier, waardoor die andere stoffen dan weer uit oplossing gaan.

Volgens Guido Aerts, professor brouwtechnologie aan KU Leuven Technologiecampus Gent hebben de smaak en de colloïdale stabiliteit van bier hebben veel met elkaar te maken. Met andere woorden als er troebeling in een bier verschijnt ten gevolge van wijzigingen in de samenstelling neemt ook de smaak van een bier af. (Symposium “Shelf life nader bekeken” Kaho St. Lieven te Gent 2008)

Daar tegenover staat als je de lactose gaat toevoegen bij het bottelen kan je al proeven wat de ideale hoeveelheid ongeveer gaat zijn.

• Al enkele stouts gebrouwen met toevoeging van lactose. (wat uiteraard geen 1op1 is met een (ne)ipa)

De eerste met 20gr/l en dit was teveel. sindsdien 15gr/l en dit lijkt in orde maar ik zou nooit zoveel in een neipa doen waar je al amper bitter hebt en al veel zoetigheid van de hop.

• Vorige week vrijdag deze gebrouwen met de tips van hierboven. Haver, dryhop & lactose aanpassingen.

Dry-hop bij besteld en ondertussen zit deze al in de vriezer, crossmyloof hopelijk na de brexit nog steeds toegankelijk :-)

De brouwdag was niet zo'n succes redelijk wat probleempjes maar het is bier in wording?!

Maischen manueel moeten doen waardoor rendement hoger lag en 3liter te veel in gist vat ☺️

Het zal een bijbenadering test worden...

Zolang het maar in de smaak valt niet? 😅