Giststarter maken met smack-pack van Wyeast

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Allen,

ik brouw tegenwoordig met een braumeister 20 liter. Voor mijn volgend biertje heb ik een nog een smack-pack liggen van Wyeast., de 3787. Deze zou ik graag willen vergroten door een giststarter te maken zodat ik zeker een goede vergisting heb. Ik beschik over een magneetroerder. Is in dit geval gistvoeding nodig? Dit zit ook al in het smack-pack of zie ik dit verkeerd? Verder heb ik om te ontsmetten het product Ecolab i.p.v. Starsan, wat niet meer verkrijgbaar is.

Alvast bedankt!

Hoge bomen! Lange planken!

• Je kan het heel simpel houden. Volgens de fabrikant kan je met zo'n smackpack 19l wort tot SG 1.060 aan het gisten krijgen. 20 liter is dus wat aan de krappe kant.

Maar ooit heeft homoeccentricus hier op het forum de shaken, not stirred methode beschreven. In het kort neem je een fles van 5l (bijvoorbeeld van gedemineraliseerd water) die je goed ontsmet. Doe hierin 2l wort aan SG 1.040 met voldoende gistvoeding (lees handleiding fabrikant!), smack je pack en doe het bij het wort. Dop erop en schudden dat uw leven ervan afhangt. Doe dit zeker 5 minuten zodat de zuurstof die aanwezig is in de fles zich vermengt met het wort (gaat een schuimige boel worden). Schroef de dop los op de fles zodat er toch koolzuur kan ontsnappen en de volgende dag kan je deze starter gewoon bij je bier voegen. Uiteraard kan je hem ook koud wegzetten en laten bezinken (misschien wel eerst overgieten in een makkelijker recipiënt). Dag van het brouwen uit de koelkast halen en op kamertemperatuur laten komen, afgieten voor het brouwen en de slurry toevoegen.

Corona, mondmasker, dag baard ;(

• @ rode mier: eventjes bekeken, volgens dat programma moet ik een starter maken van 3 liter voor mijn recept.

@ Walter: het hoeft niet heel simpel he. Trouwens welke gistvoeding zou ik moeten bestellen bij brouwland? Ergens op het wereldwijde web heb ik een filmpje gezien die het zonder gistvoeding maakte met een smackpack. Twee koppen water, half kop DME?

• Volgens de fabrikant kan je met zo'n smackpack 19l wort tot SG 1.060 aan het gisten krijgen. 20 liter is dus wat aan de krappe kant.

Wyeast moet natuurlijk ook verkopen eh dus neem dit met een korrel zout. 20L moet wel lukken zolang je niet met SG >1.100 zit.

Ikzelf heb enkele weken geleden een brouwsel van 23L met SG1.064 zonder problemen kunnen vergisten met 1 smackpak Wyeast 3787

• Het probleem is dat het altijd een wat grijze zone is voor ons hobbybrouwers. Hoe bepaal je immers of er genoeg levende cellen in je wort/bier zitten voor een goede vergisting? Ok, we gebruiken daarvoor rekentools of gaan af op de instructies van de fabrikant (zéker niks mis mee!) maar dat zegt nog altijd niets over hoeveel gistcellen er nu in ons wort zitten. Het zou nog eens een leuk experiment zijn om met een heleboel brouwers te doen die beschikken over een microscoop en telkamer. Eens kijken wat het doet als je gewoon de smackpack toevoegt, of een starter maakt met magneetroerder of shaken-not-stirred methode, korrelgist, ...

Ik heb er jammer genoeg het materiaal niet voor en het kost me ook wat te duur anders zou ik me er wel aan wagen.

• Wiedewa! Ik maak gewoon een starter van 1 liter en dan moet het maar goed zijn. En zonder gistvoeding want die zit al in het smackpack. Dit moet kunnen als ik Kenneth mag geloven.

• 2 zaken bepalen of de door BrouwHulp (of een ander programma) voorspelde cijfers kloppen:

- de gegevens van je brouwinstallatie (volume, moutabsorptie, verlies in filterkuip, verlies door koken, verlies in kookketel): deze kan je zelf invullen en na enkele keren brouwen aanpassen op basis van je metingen

- brouwzaalrendement: dit weet je ook na enkele keren brouwen

• Jaren terug had ik daar ook problemen mee, je moet een paar keer brouwen voor al je instellingen correct zijn. En tegelijk ben je nog aan het leren brouwen op jouw eigen installatie.

Met serieus meten tijdens het brouwen kun je dat steeds beter bijstellen.

• Vraagje aan topic starter Petoet (of anderen die het hebben geprobeerd), Is het gelukt om zonder gistvoeding met een giststarter en 1 pak wyeast je bier te laten gisten?

Zelf aankomend weekend een simpele LaChouffe kloon op de planning als eerste volmout brouwsel, maar zou ineens een iets grotere hoeveelheid ( a 20l) willen brouwen. Echter geen magneetroerder en gistvoeding ter beschikking, dus zou de shaken not stirred methode willen proberen.

En anders toch de batch hoeveelheid verlagen naar 15l en het enkel met deze ene smackpack proberen.

• In die pakken wyeast zitten twee compartimenten. 1 compartiment is gistvoeding dacht ik. In principe heb je deze dus niet nog eens apart nodig.

Wel eens nakijken wat de MFG (manufactering date) van je pak is en aan de hand daarvan op MrMalty eens bekijken hoe het met de vitaliteit van je gist gesteld is.

• In die pakken wyeast zitten twee compartimenten. 1 compartiment is gistvoeding dacht ik. In principe heb je deze dus niet nog eens apart nodig.

Dat zakje is voornamelijk suikerwater en bevat amper FAN (free amino acid's) nog andere mineralen die gist nodig heeft. Dat pakje is net voldoende om de gist door de Lag fase te halen.
    Dit bevat absoluut onvoldoende nutriënten om gist mee verder op te kweken.

En als je gist opkweekt met DME (moutextract) voeg je best gistvoeding toe, daar om een goede gist opkweek te bekomen heb je >250mg/l FAN nodig hebt. Een DME starter van 1040 bevat ongeveer slechts 50mg/l FAN dis slechts 1/5 van wat het minimum is!!

• Hoelang is dat bij te houden? En gewoon in de koelkast dan? Of invriezen 😅

Ik tap af net na het kookpunt juist voor de eerste hopgift maw. In een weck bokaal.
    Deze staat gewoon in mijn berging voor enkele maanden en nog nooit problemen gehad ivm opkweek.
    Wat ik fout doe/over het hoofd zie zal Serge wel zeggen want ik ben jammer genoeg niet zo vakkundig/technisch onderlegd in het brouwen... Kan enkel zeggen 't is drinkbaar :angel:

• Als je echt serieus met giststarters aan de slag wil, dan kan je natuurlijk ook 1x brouwen met gewoon pilsmout voor een zoet wort te bekomen van SG 1,040. Direct na het koken alle wort heet in weckflessen doen van een liter en je hebt genoeg wort voor een serieus aantal keren brouwen.

Qua houdbaarheid : als je het wort heel heet in de flessen doet en deze flessen ook goed gedesinfecteerd waren en je ze correct afsluit, dan blijft dat wort jaren goed. Gewoon donker & koel bewaren.

• Als je echt serieus met giststarters aan de slag wil, dan kan je natuurlijk ook 1x brouwen met gewoon pilsmout voor een zoet wort te bekomen van SG 1,040. Direct na het koken alle wort heet in weckflessen doen van een liter en je hebt genoeg wort voor een serieus aantal keren brouwen.

Qua houdbaarheid : als je het wort heel heet in de flessen doet en deze flessen ook goed gedesinfecteerd waren en je ze correct afsluit, dan blijft dat wort jaren goed. Gewoon donker & koel bewaren.

Zo doe ik het ongeveer eens om de 2 a 3 jaar, ik maak dan een wort van 1080 SG van voornamelijk pilsmout (meestal verwerk ik ook alle restjes ander mouten en vlokken er ook in)
    Ik voeg er gistvoeding aan toe en breng de wort terug op een PH van ongeveer 5.0., kook deze tot ik 8 a 10% verdampt heb (weg DMS), koel en laat de trub en an andere brol uitzakken. (er wordt geen hop toegevoegd!!)
    Vervolgens vul ik gewoon af in bierflesjes zowel grote als kleien flesjes en doe er gewoon een kroonkurk op.
    Dan steriliseer ik deze op grootmoeders wijze. (als je ze gaat steriliseren wel voldoende kopruimte laten om de uitzetting van de wort te kunnen compenseren)

Bij gebruik neem je gewoon een fles(je) en je verdunt dit voor 50% en je kan starten met je starter