MiniBrew Craft

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik was daar reeds een draadje over gestart. Het is inderdaad een flinke investering, maar volgens mij toch nog een elegante manier om oudere hobbybrouwers op een kleiner woonoppervlak toch nog de kans te geven om hun hobby op een minder intensieve manier te kunnen blijven beleven.

Het is natuurlijk geen vervanger voor een Speidel of andere hobbybrouwinstallatie, maar ze definitief afschieten zoals sommige hier doen lijkt mij niet nodig!

Beer ... a high and mighty liquor.

~Julius Caesar

• 't is wel veel geld ... je kan (maar) 5,5 l brouwen, en je moet pakketten bij hen aankopen (of 89€/jaar betalen om je eigen recepten te kunnen brouwen).

Je zou ook enkel kunnen werken met keg, en dus niet bottelen ...

Ik lees dat bv kriek theoretisch moet lukken, maar ze hebben het nog niet 'gevalideerd'. Ik vermoed dan ook dat je moeilijk dingen kan toevoegen bij het vergisten.

Alles is gesloten, maar DMS zou geen probleem zijn, gezien het condenseert in de bostel ...

Klinkt allemaal toch een beetje vreemd ....

Beer is not the solution but it helps to forget the question.

• Volgens mij kan je daar wel perfect je eigen recept op brouwen. Even naar het instructiefilmpje gekeken en daar kappen ze gewoon de losse mout in het toestel.

Toevallig heb ik gisteren geluisterd naar de podcast van experimental brewing waarin gesproken werd over die brouwautomaten. Ideaal als je steeds hetzelfde bier wilt reproduceren of als je zelf niet in de buurt van het toestel wilt blijven.

• Koop een bak bier van uw favoriete merk/smaak en je hebt er geen werk en kosten aan, da's mijn visie op zulke "bier-percolators"... Sorry, da's mijn mening over deze "rijkmakers" van "crowdfunding" en andere "markt-schuimers"... :rolleyes: Heeft niks te maken met BROUWEN.... :/

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Koop een bak bier van uw favoriete merk/smaak en je hebt er geen werk en kosten aan, da's mijn visie op zulke "bier-percolators"... Sorry, da's mijn mening over deze "rijkmakers" van "crowdfunding" en andere "markt-schuimers"... Heeft niks te maken met BROUWEN....

Das een beetje kort door de bocht...je kunt er perfect je eigen recept mee brouwen en zodoende geraak je je creativiteit er een flink deel in kwijt. Een bak bier kopen in de supermarkt schenkt volgens mij een stuk minder voldoening.

Niet iedereen heeft plaats en/of voldoende tijd om een brouwdag van 6 uur op een uitgebreide hobbybrouwinstallatie in te lassen!

De kostprijs is natuurlijk een ander verhaal...maar dat is vrijemarkteconomie.

Beer ... a high and mighty liquor.

~Julius Caesar

• Das een beetje kort door de bocht...je kunt er perfect je eigen recept mee brouwen en zodoende geraak je je creativiteit er een flink deel in kwijt. Een bak bier kopen in de supermarkt schenkt volgens mij een stuk minder voldoening.

Niet iedereen heeft plaats en/of voldoende tijd om een brouwdag van 6 uur op een uitgebreide hobbybrouwinstallatie in te lassen!

De kostprijs is natuurlijk een ander verhaal...maar dat is vrijemarkteconomie.

Tja, wie er achter staat staat er achter, ik duidelijk niet, ieder zijn goesting zekers, soep uit een pakje is ook soep, dus....

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Niet iedereen heeft plaats en/of voldoende tijd om een brouwdag van 6 uur op een uitgebreide hobbybrouwinstallatie in te lassen!

Nee, dat klopt. Maar ik blijf bij mijn mening : veel geld voor weinig waar. En het brouwen van bier kost nu eenmaal tijd en moeite, ook dit systeem rekent daar 4 uur voor uit. En voor het plaatsgebrek, er zijn menig brouwer die op kleine oppervlakte een volledig systeem kunnen laten draaien, er zijn mensen die het met een beetje inventiviteit op een vierkante meter kunnen.

Maar ieder mag er zijn mening over hebben, en misschien ben ik er onnodig hard voor, maar als ik de kostprijs van dat systeem bekijk, en met dat geld eens ga winkelen, dan kan ik u een goedkoper systeem met meer vrijheid geven dat niet meer plaats inneemt.

• Tja, toen de grainfather, braumeister en consoorten opkwamen vonden de puristen ook dat het niets met brouwen te maken had.

Persoonlijk denk ik dat zo'n volautomatische brouwinstallatie gewoon de volgende stap in de evolutie is en volledig onvermijdbaar. Ik zie niet in welk verschil van smaak er in het bier zou zitten of ik 20g hop in de wort kap of dat een carrousel een potje met 20g hop erin kapt.

Daarentegen vind ik inderdaad wel dat de technologie nog in de kinderschoenen staat en momenteel nog te prijzig is zeker qua investering/opbrengst, maar ja, ik heb m'n grainfather indertijd ook voor 800 euro gekocht, en 3 brewbuckets voor +- 500 euro, een investering die ik waarschijnlijk nog steeds niet heb "terugverdiend". :blush:

• Qua volmout heb ik zowat alle methodes gebruikt buiten BIAB en een HERMS. Ik heb 5l batches gebrouwen, 10l batches, met een Igloo Cooler en ook eentje van Coca Cola, met een weckketel en het klassieke 3 pansysteem (mijn kast staat vol met oude brouwspullen) en ik ben uiteindelijk bij een alles-in-een systeem terecht gekomen. Ook qua vergisting heb ik ze allemaal wel gehad : de klassieke emmer met (en zonder) kraan, PET gistingsflessen, dame jeannes, een fastfermenter en nu een RVS CCT.

In één opzicht ga ik je dan gelijk geven : als ik dat allemaal bij elkaar tel kan ik een paar van die Minibrews kopen maar ik spreek van 13 jaar brouwen. En met al die systemen heb ik wel veel bijgeleerd over het brouwen, waarom je iets doet en wanneer. En wat werkt en wat niet werkt (in mijn geval). Dat leerproces maakt je tot een betere brouwer en naar mijn gevoel heb je dat niet als je een systeem koopt waar je een paar vakjes vult en na enkele weken aan de andere kant een bier tapt.

Maar ik wil niemand afraden om het te kopen, vind je het iets voor jou en kan je het betalen, waarom niet? Ik kan er enkel mijn eigen (zonder enige ervaring met het apparaat) mening over geven en voor mij is dat een stap teveel geautomatiseerd.

• Het lijkt me zoiets typisch voor één of ander hipster.... Kijk hoe cool ik ben met mijn eigen (??) gebrouwen (??) bier. Waarop alle andere hipstervrienden de OOH's en AAH's in het rond gooien.

Zou het zelfs niet kopen mocht het maar 100 euro kosten, maar zoals eerder aangehaald, ieder zijn ding.

Nunc est bibendum.

• Persoonlijk denk ik dat zo'n volautomatische brouwinstallatie gewoon de volgende stap in de evolutie is en volledig onvermijdbaar.

Het blijft een hobby he. Waar is het ambacht als je gewoon op een knopje moet duwen en wachten? Ik brouw lekker ouderwets met 3 ketels en heb het gevoel dat ik brouw en niet een automaat. Ik heb zo ook meer controle vind ik. Na 6 uur zit het wort in het gistvat en is alles afgewassen. ?

• Ik zal er niet aan beginnen , want zie het al gebeuren met half open ogen en nog half aan het slapen op te staan , de koffie maschine willen aanleggen en 't verkeerde maschien aanleggen en tegen dat mijn vrouw opstaat en denkt een vers kopje koffie te drinken ist ruzie tussen ons en gaat van " zit je weeral aan den drank in plaats van eens een koffie te drinken "

Maar ja als je oud word en niet veel meer kan door bv. reuma , is het wel gemakkelijk en ze zullen wel nog iets goedkoper worden of verdwijnen door te weinig verkoop .

uit een goede kraan stroomt geen water

• Dat moet absoluut de bedoeling van dit forum zijn. Eens kunnen discussiëren over iets en het beschaafd houden. :thumbup:

Godverdomme Miljaarde ... Op wa trekt da hiere... Van deze discussie maken we een Hollandse!

Tering, dat kriebelt...
    Veel te veel geld... We gooien er voor Serge een platenkoeler bij...
    Aatje kan nog steeds niet brouwen na 1300 euro er tegenaan te smijten.
    Jochen had het beter gekocht kon ie me naast zijn zever eens een bier aangeboden hebben!
    Herman moet er natuurlijk ook weer een mening over hebben :huh:
    Springerke is er nog steeds niet uit vrouw of bier boven...
    EN al de rest bring it on!!!

Is't nu met dit systeem of niet, het maakt niet uit zolang ik er een homebrew door krijg is't goed 8->>:D<:drinken:

• Mijn teergeliefde platenkoeler die al jaren deel uitmaakt van mijn brouw installatie, wat heeft die er nu weer mee te maken. :grouchy:
    En ik heb zelfs nog niet gereageerd op dit topic

• Mijn teergeliefde platenkoeler die al jaren deel uitmaakt van mijn brouw installatie, wat heeft die er nu weer mee te maken. :grouchy:

:rofl:

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

Het komt dan ook van een loser he Serge. Te veel van zijn eigen middelmatige bier gezopen en dan denkt hij dat hij de trappist heeft heruitgevonden. Tot hij `s nachts met zijn zatte patatten naar de wc sukkelt en per ongeluk van de trap pist. Pas dan denkt hij aan de wijze lessen van nonkel Serge, maar ja: te laat.

En W@lter: dit kan niet op het andere forum, dan word je meteen verbannen. En onder meer daarom (en natuurlijk ook uit pure sympathie voor al die fijne collega's) ben ik hier graag. ?

• Ik denk dat we dan wel eerst een crowdfunding actie van Serge gaan zien om die test te financieren. Wetenschap wordt in dit geval duur betaald 8|

Een crowdfunding actie om mij te financieren zie ik altijd wel zitten, Statistisch en wetenschappelijk onderbouwd kan ik nu al stellen dat de gulle gevers hun geld met een zekerheid van minimaal 6 sigma goed besteed gaat worden 8o

Edited once, last by Serge ().