De FERMZILLA

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Die is uit 1 stuk gespoten, een fermzilla heeft lassen. Je ziet het haast niet maar als je kijkt naar foto's waarbij het wel mis is gegaan dan zijn ze meestal stuk op de lasnaden.

Dus ja ik heb een rustiger gevoel bij een colafles in de zon dan bij een fermzilla.

Je weet dat die petling die ze voor de iSpindels gebruiken voor cola flessen gebruiken om cola en andere flessen te blazen? Dat model is dan voor 5 liter flessen zoals die van Montille. Die voor een colafles is wat kleiner. Uit 1 stuk dus zijn die flessen.

Hier moet ik toch even op reageren. :winking_face:

De naden die je ziet op de Fermzilla zijn geen lasnaden maar spuit-of malnaden. De fermzilla evenals de Fermentasaurus, snubnose en al die andere petflessen worden hetzelfde gemaakt als eender welke PETfles. Dus, om het kort te houden, gaat men eerst een pre-form maken die men daarna gaat opwarmen en opblazen in een mal. Het zijn die lijnen van de mal die je ziet, die je trouwens ook zal terugvinden in elke petfles, ook die van frisdrank. Deze naden zijn dus eigenlijk dikker en nog sterker dan de eigenlijke fles. Als ze dan al stuk gaan dan gaat de fles stuk langs de naad wat dan de indruk wekt dat de naad is gelost.

Ik heb ergens gelezen, maar ik vindt het nu natuurlijk niet meer terug, dat deze getest zijn op 7Bar.

Aandachtspunten zijn er zeker qua gebruik en temperaturen die je mag gebruiken. En ook staat er een gebruiksdatum op de petfles. Deze is maar enkele jaren, als je onder druk gaat vergisten. Als je dit goed doet dan ga je lang geniet hebben van je PETje:billed_cap::winking_face:

Heb je ooit zo´n 2 literfles zien ontploffen?

Euhm, bij mijn weten niet.:denk

• Heb een jaar in het Carieb gewoond. Daar ontploffen ze regelmatig. Een keer gehad in het keukenkastje. Deurtje uit de scharnieren door de klap.

Dat kan ik me voorstellen. Temperaturen boven de 35° zijn natuurlijk niet wenselijk, ook niet voor frisdrank.

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Maar die spunding valve moet je toch eerst zelf instellen op een bepaalde druk? Hier heb je dan nog een CO2 fles voor nodig toch?

• Maar die spunding valve moet je toch eerst zelf instellen op een bepaalde druk? Hier heb je dan nog een CO2 fles voor nodig toch?

Niet echt, je kan ook je eerst je drukbestendig gistvat met lucht ( vb met een fietspomp of compressor) opdrukken en je spunding valve instellen toch?
    Eenmaal ingesteld en de druk er terug afgelaten dan vul je pas je drukbestendig gistvat met wort om te vergisten.

Streven naar perfectie is voor sommige een doel, de andere lusten mogelijk ook Cara pils. :denk

• Omdat ik met een tegenstroom koeler werk

Die snap ik niet. Gebruik van een tegenstroom of een gewone spiraalkoeler zou niet moeten uitmaken.

Na het koelen een whirlpool geven en dan een 45-60min laten staan netjes afgedekt: dat is beter.

Dan krijg je in het midden een pyramide van hop en eiwit ;)

Dan heb je met een hevel geen last van die berg

• Ah ok duidelijk

Dan is het wellicht toch aan te raden om mijn tip eens te proberen: terug in je ketel koelen. Of eerst in een apart vat en dan hevelen.

Die extra eiwitten wil je niet in je gistvat, voorkomen is beter.

• Er is momenteel een nieuwe variant van de fermzilla, die wel volledig demonteerbaar is van onder tot boven. Ik heb hem net aangeschaft met alle CO2 toebehoren die er bestaan, ook de beer gun.

Nu nog enkele weken inlezen, maar sta al te popelen om deze nieuwe weg in te slaan. Ook wil ik de gist wel is aan het werk zien :) Staat hier ook in een gratis gekregen ijskast dus lichtinval is weggewerkt.

• Er is momenteel een nieuwe variant van de fermzilla, die wel volledig demonteerbaar is van onder tot boven. Ik heb hem net aangeschaft met alle CO2 toebehoren die er bestaan, ook de beer gun.

Nu nog enkele weken inlezen, maar sta al te popelen om deze nieuwe weg in te slaan. Ook wil ik de gist wel is aan het werk zien :) Staat hier ook in een gratis gekregen ijskast dus lichtinval is weggewerkt.

Ik heb laatst de Allrounder gekocht( de simpele versie). Morgen eerste keer gebruiken. Het gaat mij vooral om het zuurstofvrij werken. Geoxideerd biertje gehad...