De FERMZILLA

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Klein vraagje (of groot). Heeft er al iemand een 'Fermzilla' of al mee gewerkt.

Lijkt me een zeer interessant gistvat. Iets kleiner dan de Fermentasaurus (27Liter tegenover 35Liter) en voor de rest een aantal verbetering tegenover de Fermentasaurus. Ideaal om tussen de 15 en 20 liter te brouwen.(voor mij dus ideaal) Ook drukbestendig tot 2.4Bar, PET, enz.

Dus, zo ja, wat zijn jullie bevindingen?

FermZilla

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Voor een plastic CCT ziet het er niet slecht uit. Maar het is en blijft een plastic CCT met alle voordelen maar zeker ook een aantal nadelen ervan.

Voor mij blijft de grootste issue het reinigen van zo'n plastic CCT, demonteren is niet zo simpel als het lijkt en er is altijd wel een onderdeel dat net niet goed uit elkaar gaat. Ter vergelijking : bij mijn SS Brewtech CCT kan letterlijk àlles uit elkaar en ontsmet.

Plastic gaat onvermijdelijk ook geurtjes vasthouden en is kwetsbaarder voor krassen en beschadiging.

Soit, komende van gistingsemmers, dame jeannes, PET flessen en een fastfermenter, is de RVS CCT één van mijn beste investeringen van de afgelopen paar jaar geweest.

Het enige gadget bij die plastic CCT's waar ik stiekem jaloers op ben, is de opvangbol voor gist.

• Voor mij zou het zijn voor de dump valve. De dryhopfunktie via de dump valve.

De prijs lijkt me ook wel interessant.
    En Walter, zeg nooit plastiek tegen PET. Mijn buurman doet je wat als hij dit leest. :rofl:

Trouwens, ik doe nu de gisting in een Fermonster en ben daar zeer tevreden van.( ook PET) ;)

Maar ik moet wel toegeven dat RVS beter is en ook duurzamer.

• Maar ik moet wel toegeven dat RVS beter is en ook duurzamer.

En eigenlijk op termijn goedkoper :-) maar ik snap wel dat het een investering is. Ik heb nog geluk gehad om mijn CCT te scoren onder de 300 euro. Nu betaal je voor diezelfde cct 479 euro bij Brouwland :| en dat is redelijk pittig voor een gistvat.

• :blush:

Maar hij is dat geld al wel waard geweest :-) Het reinigen gaat heel makkelijk : de CCT zelf maak ik proper met geurloze dreft en ontsmet ik met starsan. De kranen haal ik even uit elkaar en reinig ze ook met geurloze dreft, nadien gaan ze in een beker met een starsan oplossing tijdens de brouwdag tot ik ze nodig heb. De silicone seals gaan eerst in een pannetje waar ze even in worden gekookt en nadien gaan ze mee in die starsan oplossing waar ook de kranen in liggen.

Vlak voordat het bier erin gaat en de CCT volledig geassembleerd is, spoel ik die nog eens uit met heet water om alle starsan restjes te verwijderen.

Ik weet dat het omslachtig klinkt, maar dat is het niet, it just takes a long time to say something in Old Entish :-)

• En Walter, zeg nooit plastiek tegen PET. Mijn buurman doet je wat als hij dit leest.

Beetje off-topic ma écht hé, ben juist nog eens gaan rieken, dat ruikt echt naar...niks, ik heb ze al jaren de petflessen, supergemakkelijk, brede mond, weegt niks, ik heb het niet zo voor conische dinges, gist moet kunnen uitwaaieren, vergelijk het met buitenkomen zonder onderbroek, die vrijheid...subliem hé. Fermzilla mooi dingske ma ik zou 't nie moeten hebben.

bier brouwen is als sex, leuk maar ge kunt het niet den hele dag doen

• Bij mij zou dat waarschijnlijk een slechte vergisting zijn , zou me geen beetje op men gemak voelen

Je moet voor àlles openstaan, begin anders met wa rondlopen in uwen hof, wa moet je doen bij slechte vergisting? beluchten hé :D

• gist moet kunnen uitwaaieren, vergelijk het met buitenkomen zonder onderbroek, die vrijheid...subliem hé. Fermzilla mooi dingske ma ik zou 't nie moeten hebben.

Af en toe een strak broekske kan ook geen kwaad. 8o
    Maar alle gekheid op een stokje. Is er nu niemand van de 2394 leden die dit vat heeft? Misschien is hij nog te nieuw en zal ik hem zelf moeten kopen en testen? ?

• Op You-tube is er initiële review en een doorgedreven review te vinden.
    Ik heb al eens wat problemen met de Fermentasaurus mogen oplossen voor een vriend, en blijkbaar heeft men in de Fermzilla toch een aantal van die problemen aangepakt.
    Daar was de moer tussen de tank en het aflaat systeem gedeblokkeerd geraakt waardoor nog los nog verder vast geschroefd kon worden. ( = Einde gebruik daar de tank onderaan niet meer afgesloten kon worden zonder reserve stukken te bestellen en het huidige stuk destructief te verwijderen)
    De aansluiting onderaan aan de PET tank die nu linkse schroefdraad is en ik dacht in het verleden rechtse schroefdraad lost mogelijk bovenstaand probleem op (niet steeds vaster schroeven van de verbinding bij het monteren van de opvang pot) dat je nu op een veiligere manier het gist potje kan verwijderen zonder dat je het risico loopt dat je de verbinding aan de tank zelf gaat los schroeven???. (dat blijft mijn inziens een zwak punt)
    Verder merk ik op de hoek van de conus niet meer 60° is maar veel minder is tov de vorige versie, dus in hoeverre gaat de gist werkelijk naar het depot potje wegzakken?

• Deze vind ik er wel goed aan, kan je de eerste uren mooi beluchten, moet ik ook eens uitvogelen hoe ik dat kan doen bij mijn CCT's... :-B

img_20190905_183628.jpg

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Verder merk ik op de hoek van de conus niet meer 60° is maar veel minder is tov de vorige versie, dus in hoeverre gaat de gist werkelijk naar het depot potje wegzakken?

Misschien wel een minpuntje, ja.

• Klopt helemaal. Maar je kan natuurlijk altijd, zoals hij doet, een eerste indruk geven.
    Ik bedoel het niet op u hé Walter. ;)

• Ik bedoel het niet op u hé Walter.

Weet ik wel. Maar ik heb beide videos eens goed bekeken en de Fermzilla heeft zeker zijn verdiensten. Wat ik wel graag zou kunnen in mijn RVS CCT is het vergisten onder druk (kan ik niet) en die bol die je er onderaan kan onder monteren waar je bijvoorbeeld ook CO2 kan doorsturen, dat vind ik heel interessant. Het gist aftappen kan ook een voordeel zijn, maar dat lukt me even makkelijk met mijn kraan op de cct.

Maar het zou leuk zijn als ik nadat ik de gist heb afgetapt, ik er een boost met CO2 zou kunnen doorsturen om de headspace optimaal te houden.

• hij kan maar 2,4 bar aan wat net te weinig is voor sommige stijlen.

Als uw bier op 3 graden staat en bij 1,8 Bar heb je 3,94 vol. CO2, wat ongeveer evenveel carbonisatie is als een Duvel, dus meer dan voldoende toch denk ik.....

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• En dan bottelen op die temperatuur, Herman? Of gewoon rechtstreeks tappen van 't vat?

Nee, juist vòòr het bottelen terugkoelen naar ongeveer 0 graden (of nog beter -1 à -2 graden) en bottelen met tegendrukvuller in gekoelde flesjes, enkel zo ga je het op de juiste manier en zonder schuimvorming (en gistdepot) in de fles krijgen....

• Dat is jammer genoeg tech die nog buiten het bereik van mijn portefeuille ligt.

Hou de kerstman dan maar eens tegen, of eens met een tip gooien voor de nieuwjaarscadeautjes... 8->:)

• Sinds ik vorig jaar een van zijn rendieren heb aangereden, komt de kerstman hier niet meer ^^

Nee serieus, ergens moet je eens een lijn trekken tot wat je wil uitgeven aan je hobby en dat is me er voorlopig eentje te ver.

Haha, 1 rendier-pk minder voor zo'n kleine slee gaat die nie voelen zulle... :D

Ja, ne mens mag nie rekenen wat ge op den duur allemaal samen hebt geraapt aan brouw- en nevenspullen, maar goed, de mensen die >20 jaar geleden begonnen brouwen moesten het ook doen met wat ze hadden, we zijn dik verwende vlegels aan het worden denk ik.... ?(:/

• Er zijn dan ook zoveel blinkende spulletjes te verkrijgen tegenwoordig. Gelukkig heb ik niet al te veel plaats want anders....

• Er zijn dan ook zoveel blinkende spulletjes te verkrijgen tegenwoordig. Gelukkig heb ik niet al te veel plaats want anders....

Dat houd mij ook tegen, zelfs maar plaats voor een klein klimaatkastje. Daar past niet zoveel in, en daardoor hoef ik niet naar een blingbling cct te kijken (en kwijlen) ^^

• Ik heb plek zat maar mijne voorraad ping ping is niet in verhouding met wat er is aan bling bling, ik ga dit jaar ook proberen een rendier aan te rijden, die voedselbanken is ook altijd ma 't zelfde op 't eind van 't jaar, der is zelfs geen bier.

• Ik heb een beetje bling bling gevraagd aan Sinterklaas en de volgende morgen lag er een briefje op tafel waar op geschreven stond dat ik een beetje te oud was en de eer aan de kleine kinderen was om te krijgen X(

:rofl: