De FERMZILLA
Registreer je of meld je aan
Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum
-
-
-
Lijkt heel erg op die van Brewmonk, en die Brewmonk versie is ook nog eens 40 euro goedkoper...
Ga gelijk voor een brewbucket...
-
Zo doe ik het voor het ogenblik. Maar je zou, volgens mij, ook beneden op één van de uitgangen van de opvangpot een steekventiel kunnen draaien, hierop een ball-lock voor bier kunnen zetten met eventueel een bottelpijpje.
Zal ik zelf eens uitproberen maar dat zou toch moeten lukken denk ik. Ik heb het materiaal trouwens hier weer liggen.
Uiteraard moet de pot eerst zuiver zijn!
Dan blijft er altijd nog een klein beetje achter. Namelijk wat onder de opening zit voor het steekventiel.
Maar dit is misschien niet slecht voor het bezinksel.
-
Is er iemand die deze al gezien heeft of al in bezit van is , beetje dezelfde als de brew bucket maar dan goedkoper
Klopt, goedkoper maar veel mindere kwaliteit. Dikte rvs, afwerking...
Een goede rvs ketel van ss brewtech gaat lang mee en kun je nalaten aan je kinderen
-
Klopt, goedkoper maar veel mindere kwaliteit. Dikte rvs, afwerking...
Een goede rvs ketel van ss brewtech gaat lang mee en kun je nalaten aan je kinderen
weet ik , is ook in gebruik bij mij maar voor iemand die soms geinteresseerd is in deze
-
Na aandachtig wat topics te hebben gelezen over de Fermizilla heb ik deze ook aangekocht bij Brouwland , het vergisten onder druk is nieuw en heb hier nul ervaring mee .
Volgens de verkoper van BL kan ik met de optionele drukset , die ik ook heb bijgekocht , zonder waterslot vergisten en enkel gebruik maken van het overdrukventiel in het deksel ( ik vermoed 2,4 bar ) .
Ik heb niet de spunding valvekit gekocht en maak dus enkel gebruik van het overdruk ventiel ..
Klopt dit wel ?? , gaat dan het vat niet altijd op zijn limiet zitten ( max druk 2.5 bar ) ..
-
Na aandachtig wat topics te hebben gelezen over de Fermizilla heb ik deze ook aangekocht bij Brouwland , het vergisten onder druk is nieuw en heb hier nul ervaring mee .
Volgens de verkoper van BL kan ik met de optionele drukset , die ik ook heb bijgekocht , zonder waterslot vergisten en enkel gebruik maken van het overdrukventiel in het deksel ( ik vermoed 2,4 bar ) .
Ik heb niet de spunding valvekit gekocht en maak dus enkel gebruik van het overdruk ventiel ..
Klopt dit wel ?? , gaat dan het vat niet altijd op zijn limiet zitten ( max druk 2.5 bar ) ..
Alles kan maar of het ideaal is ??
Een algemene regel bij het ontwerp van een apparaat stelt:
Een beveiliging in dit geval het overdruk ventiel staat op een apparaat als veiligheid en niet om een proces te regelen.
Het proces regel je met een regel unit in dit geval vb een spunding valve. Het overdruk ventiel is op het apparaat geplaatst voor het geval de regel unit faalt.
Vergelijk het met een lucht compressor,
Daar staat ook een drukschakelaar op die de motor op en af schakelt (de regel unit) en een overdruk ventiel voor het geval de drukschakelaar faalt.
Trouwens een overdruk ventiel regelt niet echt, het opent bij een bepaalde druk (in dit geval de 2.5 bar) en sluit pas bij een vastgestelde lagere druk vb 2.0bar (staat niet vermeld)
Een goede spunding valve is een membraan ventiel, dit opent proportioneel in functie van de ingestelde druk.
Zit je net iets boven je ingestelde druk dan opent dit vb 10% loopt de druk nog verder op zal dit steeds verder en verder openen tot 100%. Daalt de druk terug dan sluit dit terug proportioneel en tegen dat je de ingestelde druk bereikt hebt is dit terug 100% gesloten.
Voor die 20€ dat die spundig valve kost bij Brouwland, zou ik deze er gewoon bijnemen -
Bedankt Serge , lijkt me inderdaad aangewezen ... volgende vraag is dan natuurlijk is de range van de aangeboden valve ruim genoeg ?
- geschikt voor druk van 0-15 psi (0 tot 1 bar)
-
Bedankt Serge , lijkt me inderdaad aangewezen ... volgende vraag is dan natuurlijk is de range van de aangeboden valve ruim genoeg ?
- geschikt voor druk van 0-15 psi (0 tot 1 bar)
Hangt er van af wat je doel is.
Enkel onder druk vergisten is dat voldoende. Verder carboniseren doe je normaal gezien achteraf van de fles na het lageren.
Wil je met die spunding valve dadelijk gecarboniseerd bier verkrijgen dat gaat dus niet lukken
(ter info)
bij 10°C carboniseer je normaal gezien een bier bij ongeveer 1 bar.
bij 20°C carboniseer je normaal gezien een bier bij ongeveer 1.9 bar. -
Got it , laat ik eerst maar eens starten met het fermenteren onder druk en zien wat de resultaten zijn ...
-
Got it , laat ik eerst maar eens starten met het fermenteren onder druk en zien wat de resultaten zijn ...
Moet je dan wel ook onder tegendruk kunnen vullen, met een gewoon bottelpijpje ga je bijna een volledig flesje schuim bottelen...
-
Moet je dan wel ook onder tegendruk kunnen vullen, met een gewoon bottelpijpje ga je bijna een volledig flesje schuim bottelen...
Lijkt me anders ook een keer leuk.
-
Ik heb deze spunding valve van Ali, gaat tot 40Psi/2.75Bar. Ideaal. Je hebt dan wel nog enkele steekventielen nodig.
Voor de prijs moet je het zeker niet laten.
Het is toch aangeraden om niet enkel te vertrouwen op het overdrukventiel, zoals Serge al verteld heeft.
-
Kijk wel uit dat het ding niet verstopt, dan heb je een probleem. Ook nooit gebruiken met een terugslagventiel.
-
Wow, ik check altijd de overdrukventiel tijdens de vergisting door even wat CO2 te laten ontsnappen.
-
Ik blijf het eng vinden een stuk plastic onder druk te zetten. Geef mij dan toch maar liever een echte tank.
-
Ik blijf het eng vinden een stuk plastic onder druk te zetten. Geef mij dan toch maar liever een echte tank.
Hoe, ken je mijn ex-vrouw dan? 😱
-
Ja, ik ook... En dat gewiebel op die stangetjes...
-
Ook bang van een petfles Coca Cola?
-
Die is uit 1 stuk gespoten, een fermzilla heeft lassen. Je ziet het haast niet maar als je kijkt naar foto's waarbij het wel mis is gegaan dan zijn ze meestal stuk op de lasnaden.
Dus ja ik heb een rustiger gevoel bij een colafles in de zon dan bij een fermzilla.
Je weet dat die petling die ze voor de iSpindels gebruiken voor cola flessen gebruiken om cola en andere flessen te blazen? Dat model is dan voor 5 liter flessen zoals die van Montille. Die voor een colafles is wat kleiner. Uit 1 stuk dus zijn die flessen.
-
Heb je ooit zo´n 2 literfles zien ontploffen?
-
een probleem
Was die van jouw? Heftig
-
Volgens mij moeten “ druk houders” en daaraan gekoppelde leidingen/drukvaten (lees CO2 flessen) voldoen dan de PED richtlijn als ze in Europa verkocht worden. Dus het fabricage proces moet OK zijn en het product getest volgens een module van de PED ( dat wordt vermeld op het CE certificaat (A II verklaring van de producent). Dus als in de handleiding CE wordt vermelding je er toch vanuit gaan dat het Fermzilla vat (in combinatie met het overdruk ventiel) de maximale druk makkelijk kan hebben .....
En de koelkast werk natuurlijk ook als een soort plof kast mocht het als nog misgaan
.
Ik zit al tijden te kijken naar een metalen CCT (SS brewbucket/Brewmonk) maar de Fermzilla spreekt mij ook nogal aan. Moet dan alleen een grotere aangepaste koelkast op de kop tikken.
Ik heb ook nog een fastfermenter staan voor het brouwen van lagers in de winter (kelder) maar die bevalt slecht (slechte afwerking, afdichting, moeizame kogelkraan)
-
Probleem met CE is dat het in de EU wel klopt en je erop kunt vertrouwen.
Echter in China hebben ze een soortgelijk symbool ook CE: China Export betekent dat.
Het verschilt minimaal qua pixels.
Dus de gemiddelde webshop zal er zo naast kunnen zitten....
https://support.ce-check.eu/hc…-Fake-Chinese-Export-Mark
SS brewbucket
De brewbucket past perfect in een tafelmodel koelkast, niet hoog, perfect model
-
OK...weer wat geleerd. Dus eigenlijk mag het hier niet verkocht worden
.....
Mijn koelkast heeft achterin zo’n verhoging waar voorheen de groentelade tegenaan liep. D e la is er uit maar dan heb ik maar een diepte onderin van 35 cm.... boven die verhoging de normale maat
Misschien toch eerst een iets moderner (dieper en hoger) via marktplaats.
-
OK..... ga mijzelf trakteren op een brewbucket voor de onder de kerstboom. Helaas zelf aanschaffen want ben er bijna zeker van dat het ding anders niet onder de kerstboom beland...
Heb ik daar nog speciale “ gadgets” bij nodig?
-
Heb ik daar nog speciale “ gadgets” bij nodig?
Nee, kraan zit er bij. 2 varianten een met een thermowel. Zonder thermometer? Weet ik zo niet.
bij mij past die zelfs onderin voor de bobbel die je noemt., mijn koelkast is 90 hoog, kopruimte over
-
OK...weer wat geleerd. Dus eigenlijk mag het hier niet verkocht worden
.....
Mijn koelkast heeft achterin zo’n verhoging waar voorheen de groentelade tegenaan liep. D e la is er uit maar dan heb ik maar een diepte onderin van 35 cm.... boven die verhoging de normale maat
Misschien toch eerst een iets moderner (dieper en hoger) via marktplaats.
Of een plank leggen op de onderste trede ipv het glas (als de koelkast dan nog hoog genoeg is).
-
Ok, ik zat te puzzelen over de ruimte. Maar dank voor de info.
-
Nee, kraan zit er bij. 2 varianten een met een thermowel. Zonder thermometer? Weet ik zo niet.
Wanneer je de Brewmaster Edition neemt, is een thermowell bijgeleverd. Met digitale thermometer. Wanneer je die versie kiest, let er dan op dat je een thermometer in graden Celsius erbij krijgt. De thermometer gebruik ik zelf nooit. In de thermowell gaat de temperatuursonde van de Inkbird. En als je dan toch je winkelmandje aan het vullen bent, neem er dan voor €19,95 een blowoff knie bij. Dan ben je meteen klaar. Zo´n blowoff i.p.v. het originele waterslot scheelt ook meteen een hoop plaats boven de bucket. Samen met mijn kegs de beste investering. Ik heb er inmiddels 3
Alleen dwalen we eigenlijk af van het onderwerp.
-
Inderdaad... maar dat knietje heb ik ook besteld, had zo’n vermoeden. Inderdaad met thermowell. een paar tientjes meer en geen gedoe meer met sponsjes voor de NTC van de inkbird.
-
Echter in China hebben ze een soortgelijk symbool ook CE: China Export betekent dat.
Het gaat ook verder als dat. Vaak hebben die bedrijfjes één CE keuring ooit gehaald voor een of ander artikel wat niet noodzakelijk is wat jij hebt besteld. Dus die CE betekent echt absoluut niks bij die Chinese exportbedrijfjes.
Maar on-topic : zo'n overdrukventiel mag natuurlijk niet verstopt geraken anders heb je miserie voor. Maar daarvoor zou ik nu niet meteen schrik hebben om zo'n gistvat te gebruiken. Wel zorgen voor voldoende headspace en eventueel anti-schuim middel.
-
Ik heb de 55 liter versie aangeschaft en het voelt allemaal wel héél poreus aan vind ik persoonlijk , de plastiek ( PET ) is zéér dun en lijkt me allemaal met de plastiek draadkoppelingen geen lang leven beschoren .. we zien wel wat het wor(d)t .. ik ga in ieder geval de eerste keer toch maar het waterslot of ene blow-off gebruiken ( to be safe )
-
Volgens mij moeten “ druk houders” en daaraan gekoppelde leidingen/drukvaten (lees CO2 flessen) voldoen dan de PED richtlijn als ze in Europa verkocht worden.
Ik dacht dat er een uitzondering was voor drukflessen voor dranken, dat deze niet moesten PED gekeud worden of onderhevig waren aan die wetgeving (binnen bepaalde grenzen)
CiteerRICHTLIJN 2014/68/EU VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD van 15 mei 2014 betreffende de harmonisatie van de wetgevingen van de lidstaten inzake het op de markt aanbieden van drukapparatuur
....
2. Deze richtlijn is niet van toepassing op:
.....
q) flessen of blikjes voor koolzuurhoudende dranken, bestemd voor eindconsumptie;
r) vaten voor vervoer en distributie van dranken waarin het product van PS en V ten hoogste 500 bar·l en de maximaal toelaatbare druk 7 bar bedraagt;
-
Ik dacht dat er een uitzondering was voor drukflessen voor dranken, dat deze niet moesten PED gekeud worden of onderhevig waren aan die wetgeving (binnen bepaalde grenzen)
Zo zeg, dat heb je even snel uitgeplozen. En inderdaad... de PSxV is kleiner dan 500 en PS kleiner dan 7 Bar. Dus een uitzondering op de PED. Ik dacht ook even wat te weten
zonder het even na te zoeken.
Dank voor de toelichting
-
Zo zeg, dat heb je even snel uitgeplozen. En inderdaad... de PSxV is kleiner dan 500 en PS kleiner dan 7 Bar. Dus een uitzondering op de PED. Ik dacht ook even wat te weten
zonder het even na te zoeken.
Dank voor de toelichting
maar een gisttank is procestank, geen vat voor vervoer en distributie. Ik denk dat deze uitzondering meer op fusten en bulktanks gericht is.
-
Maar is een gisttank voor de hobbymarkt wel een procestank?
-
maar een gisttank is procestank, geen vat voor vervoer en distributie. Ik denk dat deze uitzondering meer op fusten en bulktanks gericht is.
Die kunnen dan ook heel wat meer druk aan hè?
-
Maar is een gisttank voor de hobbymarkt wel een procestank?
Men zal een aanvraag gedaan hebben onder de noemer: Een fles voor koolzuurhoudende dranken, bestemd voor eindconsumptie.
Maar eigenlijk doet dat er niet toe.
Als je het vergelijkt maakt met een PET one-way biervat, (daar kan ook nog post fermentatie in plaatsvindende buiten de geplande geforceerde carbonisatie) zit je met de zelfde risico's en met een overdrukventiel dat dan zelfs opengaat op een lagere druk.