Bottelgist toevoegen of niet?

There are 5 replies in this Thread. The last Post () by w@lter.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Mijn bier staat nu al 2 weken te lageren in mijn fermentatiekast waarvan 1,5 week aan 3°C (ik was van plan vroeger te bottelen maar mijn dagen zijn heel druk en ik blijf het maar uitstellen).

Zal er nog genoeg levende gist over zijn om te bottelen of moet ik gist toevoegen?

• Na 2 weken lageren en een paar dagen coldcrashen ( 3 tot 0°C) bottel ik steeds zonder bottelgist.

Na 1 week op kamertemperatuur heb ik altijd voldoende druk op de fles.

Bottelgist is misschien nodig na langere tijd lageren of om nog sneller voldoende CO2 te hebben. Je bier wordt toch maar lekker na een aantal weken rijping op de fles...dus waarom over

haasten!?

Zelfs al is je bier na lageren heel helder, er blijft nog steeds voldoende levende gist over om te bottelen.

Beer ... a high and mighty liquor.

~Julius Caesar

• . Je bier wordt toch maar lekker na een aantal weken rijping op de fles...dus waarom over

haasten!?

De hoofd reden om bottelgist te gebruiken is net om sneller smaakstabiliteit te hebben in je bier.
    Dan hoeft het geen weken te rijpen maar is het na 2 weken rusten na de nagisting op fles je bier in vele gevallen al op dronk.
    Oude gistcellen zijn niet zo goed in het omzetten van o.a de overgebleven acetaldehyde en het zal met oude gist lager duren alvorens je colloidale stabiliteit hebt in je bier wat rechtstreeks een invloed heeft op de smaak.
    Om dit proces te versnellen voeg je dus voornamelijk jonge verse gist (bottelgist) toe. En niet om snel CO2 op je bier te hebben.

• Zal er nog genoeg levende gist over zijn om te bottelen of moet ik gist toevoegen?

Normaal gezien wel. Nu hangt het natuurlijk ook af van wat type bier je hebt gebrouwen en met welke gist. Is het een sterk bier, zit je tegen de limieten van de gist aan en flocculeert hij hevig, dan kan het raadzaam zijn om bottelgist toe te voegen.

Om dit proces te versnellen voeg je dus voornamelijk jonge verse gist (bottelgist) toe. En niet om snel CO2 op je bier te hebben.

Ik denk dat 99% van de brouwers het daar net wel voor doet. Over het smaakverschil van met/zonder bottelgist te werken spreek ik me niet uit maar ik kan me moeilijk inbeelden dat mits correct gebrouwen & vergist dat heel groot zal zijn.

• nog nooit plat bier gehad of verkeerde smaakjes

Ik ook niet en ik gebruik (op een paar uitzonderingen na) nooit bottelgist. De enige keren dat ik echt bewust bottelgist toevoeg is wanneer ik een bier heb dat tegen de uitersten van een gist aanzit (bijvoorbeeld een quadrupel of barley wine).

Maar kwaad kan het zeker niet en voor de kost moet je het ook niet laten :)