Bedorven geur rode wijn?

There are 17 replies in this Thread. The last Post () by w@lter.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Beste,

Dit jaar ben ik voor het eerst gestart met het maken van rode wijn.

Voor mijn eerste poging heb ik flessen merlot druivensap gebruikt.

De gisting verliep zeer goed en de wijn staat nu in een gistingsfles te rijpen.

Na de gisting is de wijn overgeheveld, dan nog eens 1 maand later.
    De volgende keer dat er overgeheveld moet worden is eind januari.

Uit nieuwsgierigheid heb ik gisteren even geroken aan de wijn.

Er zit een nogal muffe, vuile geur aan. Beetje te vergelijken met een mengsel van verbrand plastic en overrijp fruit.

Is deze wijn bedorven? Of is deze eventueel nog te redden?

Zou ik nu al proberen over te hevelen, of kan ik toch tot eind januari wachten?

Alvast bedankt!

Mvg, Lowie

• Ok bedankt!

Nu je toch over zuur bezig bent, daar heb ik ook nog een vraagje over:

Ik heb nog een tweede, jongere gistingsfles staan met wijn die ik gemaakt heb van druiven uit onze tuin. Wel eetdruiven, maar het is een testje.
    Toen ik deze gisteren overhevelde lag op de bodem een laag rode kristallen.

Ik veronderstel dat dit zout is van wijnsteenzuur?

Is dit goed of niet?
    En is deze neerslag het teveel aan zuur, of moet ik nu opnieuw wijnsteenzuur toevoegen?

Mvg,
    Lowie

Verstuurd vanaf mijn VTR-L29 met Tapatalk

• Nog niet geproefd... Wat zou ik moeten smaken indien het muis is? En indien er een infectie op zit, is er dan niks aan te doen? Eventueel extra sulfiet? Of overhevelen?

• Bij het wijnmaken moet er altijd voldoende sulfiet bij de most zeker als je pulpgisting gaat toepassen. Doe je dat niet of te weinig dan krijg je meestal een ongewenste de zogenaamde böckser geur en smaak, ook puttekes geur genoemd.

De geur kan aan knoflook, uien, gekookte kool of rot bijzonder rotte eieren herinneren.

Normaal begin je met een halve dosis sulfiet (nooit vervlogen of oude sulfiet nemen).

Na een of meer dagen het sap van het bezinksel afhevelen dan sulfiet meten en aanpassen tot voldoende sulfiet in het sap zit. Dan laten gisten en tijdig overhevelen.

• Wat je ook kan hebben is dat er zwavelhoudend organisch materiaal in je brouwsel aanwezig is (kan ook van een bv insecten of een kleine kever zijn).

Dan krijg je een geur die letterlijk doet denken aan iemand die een "scheet" gelaten heeft.

Dat komt dan van de zwavelverbindingen die in het brouwel aanwezig zijn en die oxideren.

Remedie: Op 30 liter twee ouderwetse zilveren lepels mee in de fles doen.

De zwavelproducten reageren met het oppervlakte van het zilver (je ziet die goed bruin kleuren).

Bij wijn van rode druiven voegde ik altijd preventief twee zilveren lepels toe.

Bij witte wijn heb ik het nooit vastgesteld.

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• Klein vraagje, welke soort druiven heb je gebruikt? Ik zou eventueel volgend jaar aan wat Royal en Leopold druiven kunnen geraken en zou daar eens wat mee willen doen.

Walter bij wijn maken is het heel belangrijk om het zuur te meten en aan te passen. dit doe je met actief (niet verlopen) blauwloog door middel van titratie, op 10 ml helder sap.

• Klein vraagje, welke soort druiven heb je gebruikt? Ik zou eventueel volgend jaar aan wat Royal en Leopold druiven kunnen geraken en zou daar eens wat mee willen doen.

In mijn jonge jaren kochten wij met enkele college wijn makers bij jou in de streek elk jaar een volledige serre van die druiven op, de koop werd steeds gesloten voor dat men moest beginnen krenten om er mooie consumptie druiven van te maken, wat de druivenboer heel wat werk bespaarde en de prijs dus ook stevig drukte (met ongeveer 50%)
    En we hebben met success daar jaren heerlijke wijn van gemaakt, Het zuurgehalte van die druiven zat meestal rond de 7 gr wijssteenzuur of er net onder. (afhankelijk van de oogstdatum hoe goed het jaar was moesten we soms wel wat wijstijenzuur voor dat type druiven toevoegen)
    Het enige nadeel van die druiven is dat je eigenlijk weinig schil hebt tov binnen massa van de druif, dus een doorgedreven pulpgisting was wel nodig om een goede rode kleur te hebben. (of we kleurden bij met oenocyanine)

• Het enige nadeel van die druiven is dat je eigenlijk weinig schil hebt tov binnen massa van de druif, dus een doorgedreven pulpgisting was wel nodig om een goede rode kleur te hebben. (of we kleurden bij met oenocyanine)

Je kan ook bvb 1/3 rosé van die druiven maken, de eerste 24 u pulpgisten en dan 1/3 van het sap afnemen, zo heb je meer schil tov het overgebleven sap, bij gewone persdruiven krijg je zo een veel vollere rode wijn... Ik heb ook een paar keer bij den Italiaan (Manuela Rotilio) in Zwartberg druiven gekocht, Montepulciano en Sangiovese, gemengd aan 90/10, maar ze heeft niet alleen druiven, ze heeft ook grote.... tomaten ook.... 8o:D

manuela_rotilio.jpg

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• In mijn jonge jaren kochten wij met enkele college wijn makers bij jou in de streek elk jaar een volledige serre van die druiven op

Laat ik nu een broer hebben met een ser van die dingen 8o en het is een onverwarmde ser, wat wil zeggen dat het zuurgehalte hoger gaat zijn en het suikergehalte iets lager. De druiven zelf blijven dan ook iets kleiner. De bedoeling is niet om er rode wijn mee te maken, daarvoor missen ze inderdaad voldoende schil, maar een fris wit wijntje moet ermee wel lukken.

Het grappige is dat hier bij mij ooit ook druivenserres hebben gestaan en daarvan nog de funderingen aanwezig zijn. De druivenstokken staan er ook nog steeds en schieten elk jaar weer door. Er komen wel degelijk druiven aan, véél kleiner als in de serre en enkel bij hete jaren worden ze ook +/- rijp. Maar wat bijzonder is, en daarom heb ik ze nog nooit echt gerooid, is dat het een ondersoort van royal is die geschikt was voor de teelt in koude serres. Met de opwarming van het klimaat vraag ik me soms af of ik zo'n stok niet zou kunnen zetten op een warm plekje :/