ss brewtech unitank gekocht+ tips en trics ivm gebruik

There are 19 replies in this Thread. The last Post () by Serge.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Na jaren kwijlen is het ervan gekomen. Ik heb een ss brewtech unitank gekocht!

https://www.braumarkt.com/ss-brewtech-7-gal-unitank

Ik brouw gemiddeld tussen de 15-23l wort en dus is dit genoeg voor mij. Eventueel met fermcap-s of dergelijke in het vat kun je tot 25l gaan denk ik.

Momenteel staan ze aan zeer mooie korting op braumarkt daar het nu brouwland is die deze zal verdelen. 895€ en op brouwland is het 1299€ dus was het een beetje nu of nooit in mijn ogen.

Bedoeling is om er alles in te doen van vergisten (eventueel op druk zodat je geen extra co2 moet steken voor het bottelen), lageren, tegendrukvullen en eventueel eens gebruiken als tap op een feest.

Wat wil ik er zeker nog op:

spunding valve om te druk te regelen tijdens vergisting. Is de originele van brewtech aan te raden of te duur voor het geen het is?

https://www.brouwland.com/nl/n…h-scale?gaCategory=search

Cip ball

https://www.brouwland.com/nl/n…cap-w-cip-spray-ball-3-tc

Welke pomp zouden jullie aanraden voor de cip? De novax 20?

Cip reiniging

https://www.brouwland.com/nl/o…cip-1-l?gaCategory=search

co2 fles kan ik normaal simpel aangeraken hier in de buurt.

tegendrukvuller is dit zelf te bouwen of kun je dit kant en klaar kopen?

2weg ontspanner

https://www.brouwland.com/nl/o…tgangen?gaCategory=search

waarschijnlijk zijn er nog goedkopere alternatieven?

Dan is er nog de tempratuurregeling:

Ik heb een verwarmingskabel liggen, die zal ik rond het vat draaien en dan de thermische mantel erover.

koeling wordt iets moeilijker, de tank werkt met een binnenspiraal.

Ik dacht van een tafelmodel frigo met een vloeistofvat en aquariumpomp erin en deze laten circuleren indien de stc afkoeling wenst.

Zo een hele boterham :)

Alvast bedankt indien er enkelen mij kunnen helpen met de vragen daaromtrent.

• Hey Bram,

Als je zonder extra CO2-fles zou willen gaan werken om uw bier voldoende te carboniseren door de vergisting zelf ga je het max. uit uw CCT moeten halen. Ook realiseren dat er gisten zijn die bijna geen druk verdragen, denk dat Saisons daar gevoelig voor zijn(?), een M41 weet ik uit ervaring dat die er geen last van heeft. Hierna even een gokje (omdat ik niet weet hoeveel druk er werkelijk zal overblijven na koeling van het geheel). Je gaat op 2 Bar moeten vergisten om bij bvb 22 graden einde vergisting een CO2 volume te hebben van 2, laat je uw CCT op die druk staan en je koelt het boeltje naar bvb 6 graden (ongeveer de koelkasttemperatuur van de fles vòòr het serveren en dus de druk/CO2 die je wenst bij het uitschenken) dan gaat de druk zakken door krimping van het bier en gas daarboven. Even een pure gok (kan misschien wel berekend worden, maar mijn grijze massa is daar niet groot genoeg voor... :angel: ). Stel dat je na koeling tot 6 graden wegens krimp een druk over hebt van 1,5 Bar, dan heb je bij die temperatuur een CO2 volume van 3,2 (= 6,4 gr bottelsuiker per liter). Voor de meeste bieren misschien al voldoende, doch om aan een volume CO2 te geraken van 4 (bvb Duvel, wat een equivalent is van 8 gram bottelsuiker per liter), zou je uw CCT dan op -0,5 graden moeten zetten als hij dan al nog op 1,5 Bar staat(?), wat ik betwijfel, hoe kouder hoe minder druk dat er zal overblijven. Dus denk dat de oplossing is om een flesje CO2 aan te kopen en een ontspanner met dubbele uitgang, zo kan je een tegendrukvuller aansluiten en kan je zonder fratsen uit te halen ook het CO2-gehalte beter onder de duim houden na de gisting, hoef je ook niet zo hoog te gaan in druk tijdens de gisting, of helemaal niet onder druk vergisten. Dus, druk erop via fles, kraan CCT dicht, 2 weken laten staan en klaar is Kees. Je kan desgewenst ook gedeeltelijk carboniseren door bvb op 1 Bar te vergisten en dan de rest "bijpassen" aan bottelsuiker, zie mijn file bij "interessante bestanden" hier op het forum. Ook ga je om goed tegendruk te kunnen vullen (zonder schuimvorming) uw bier een paar uur daarvoor op een graad of 3 minder moeten zetten dan de carboniseringstemperatuur, dan kan je mooi vlot afvullen zonder veel verliezen langs de ontluchtingskraan. Bij veel schuimvorming in uw fles ga je veel schuim moeten laten ontsnappen eer het niveau v/h bier aan de overloop is, dus om en bij de 1,5 cm van de flesopening. Dat "euvel" krijg je ook als je te snel wil bottelen en je de ontluchtingskraan te ver open zet. Eigenlijk zou even makkelijk zijn om het bier over te duwen naar keg, die op de gewenste druk en temperatuur te zetten en dan van daaruit te gaan bottelen via tegendrukvuller. Dus deze post heeft open einde eigenlijk, aan u de keuze...:)

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• De Cip ball kan je beterkoop vinden via Ali express
    vb: Cip bal en reductie van 3' naar 1.5'
    De spund valve als je daar nog eens de BTW en tax moet bijtellen dan bestel je deze beter gewoon in België

De Novax 20B is OK voor te cippen, die gebruiken wij op de gilde ook voor onze CCT's en brouw apparatuur met de zelfde CIP sproeikop (voorzie wel een kraan of orifice op de uitlaat van de pomp zodat deze wat druk opbouwt, om cavitatie tegen te gaan)

De 2 weg ontspanner die vind je zeker goedkoper bij Braumarkt in Diest,

Wat betreft verwarming eerst hadden we op onze tanks de "FTSs²-verwarming/-koeling voor Chronical Brewmaster Edition & Unitank" staan.
    Echter de verwarming kan maar max 3° boven de omgevings temperatuur bij verwarmen = slecht 30W!!
    (wat dus onvoldoende is zelfs met de neopreen isolatie mantel)
    Wij hebben nu een verwarmingsdraad van 100w (7m) om de tank's geplakt met alu tape (en dan de neoprene mantel er netjes over getrokken) en er een Inkbird aan hangen die ofwel de verwarmingsdraad aanstuurt of het pompje.
    Ik heb zelf op zoek gegaan naar een ander pompje met de zelfde opvoerhoogte en debiet maar heb dit niet kunnen vinden!!
    Om het pompje aan te sluiten op de Inkbird heb je gewoon een transformator nodig van 12v 3A en een verbindingsstukje om deze aan elkaar te koppelen "DC female (5.50 x 2.10 mm) - DC female (5.50 x 2.10 mm)quick-jointer" (je kan voor die prijs niet gaan solderen ;))
    Wij hebben er een bierkoeler met waterbad aan hangen om koud water te voorzien. Maar een frigo met een waterbad in werk ook zeker, de eerste dagen kan het zijn dat je eventueel wel nog een bevroren koelelement van uit de diepvries bij in je waterbad moet gaan gooien om voldoende koel capaciteit te hebben maar dat is geen onoverkomelijk probleem vermoed ik.

• Er zijn veel goedkopere drukventielen op Ali, werkt perfect voor drukvergisting, ik heb zo een op mijn Chinese CCT staan. Staat geregeld op 1 Bar en de regeling werkt vrij stabiel, al is het in het begin bij het afregelen wel wat prutsen, beetje meer, beetje minder, je kent dat hé... Ooit 2 tegendrukvullers op Ali gekocht voor 17,xx Euro per stuk, doch als alles rond was met verzendingskosten en +/- 35 Euro inklaring kan je evengoed ene bij bvb Br.land kopen denk ik. Er idd wel op letten dat er een conische stop/dichting op zit, anders kan je die niet gebruiken. Misschien een tip, plaat afsluitkraantjes naar de manometers, als je een onstuimige gisting hebt zit er schuim in je manometer en waarschijnlijk defect of onnauwkeurig geworden, zie mijn opstelling in de link hierboven. Of gebruik antischuim, ook goed...

EDIT: als je een brouwsel op druk wil gaan vergisten, de eerste 24u "gewone" vergisting toepassen, gist met tijd hebben om te starten, daarna de atmosferische kraan dicht en druk op de ketel zetten.. :) Bij drukvergisting mag je ook direct een graad of 2 meer geven, vergisting is onder druk cleaner en er worden minder esters gevormd, dus hogere temperatuur mogelijk en dus sneller vergist... :thumbup:

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Bram, deze is nu wel erg goedkoop, met "zwarte vrijdag"-korting...

• Serge zou je de specificaties van dat pompje eens willen geven? Ik vind ze zelf niet direct.

Misschien vind ik via mijn broers wel iets dergelijks die beiden in die wereld zitten.

Ik ga eerst kijken om de koeling in orde te krijgen om al eens te kunnen brouwen. Dan zie ik stap voor stap wel qua aankopen voor alles die met co2 te maken heeft.

• Ik heb een ss brewtech unitank gekocht!

Ik heb ze daarstraks bij brouwland zien staan, ik heb ze opgepakt, zachtjes gestreeld dan het beetje kwijl eraf geveegd en weer teruggezet8->8->8-> en toen heb ik mijn zakje gistvoeding betaald aan de kassa.

bier brouwen is als sex, leuk maar ge kunt het niet den hele dag doen

• Ik heb ze daarstraks bij brouwland zien staan, ik heb ze opgepakt, zachtjes gestreeld dan het beetje kwijl eraf geveegd en weer teruggezet8->8->

Er lagen toch nog wat druppels op de grond!^^

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Er lagen toch nog wat druppels op de grond!

Dat waren tranen omdat ik ze niet kan betalen, dààrom heb ik altijd rijk willen zijn, net zoals mijn vader....die heeft ook altijd rijk willen zijn. /:)

bier brouwen is als sex, leuk maar ge kunt het niet den hele dag doen

• Serge zou je de specificaties van dat pompje eens willen geven? Ik vind ze zelf niet direct.

Misschien vind ik via mijn broers wel iets dergelijks die beiden in die wereld zitten.

Ik ga eerst kijken om de koeling in orde te krijgen om al eens te kunnen brouwen. Dan zie ik stap voor stap wel qua aankopen voor alles die met co2 te maken heeft.

O ja niet vergeten dat de pomp frequent enkele uur aan en stuk staat te draaien, (vb bij het cold crashen) Ik heb eerst ook gezocht naar een pompje en vb. van die mobilhome/caravan watertank pompjes vind je je er wel met dat debiet en die opvoerhoogte maar deze mogen dikwijls maar kortstondig in bedrijf zijn (sommige zelfs maar max 15 min)

• Serge merci voor de info!

Gisteren dan toch maar bij brouwmarkt het originele pompje gekocht want ik heb hier nog een passende adapter liggen.

Binnenkort nog een update hieromtrent maar de laatste dagen niks van tijd gehad daarvoor.

• Hoe zouden jullie de aansluiting maken van co2 ontspanner naar bruissteen/tank? Gewoon met een slang of ook nog een koppeling ertussen om snel en handig fles van vat los te kunnen koppelen.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk