Bottelgist: Wat is het verschil tussen de fermentis F2 en de Lalemand CBC-1

There are 10 replies in this Thread. The last Post () by Serge.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• CBC-1 en F2 zijn beiden prima bottelgisten en ik gebruik ze beide, maar na het lezen van de eigenschappen zijn er toch grote verschil tussen die 2 gisten.

1: De voorgeschreven hoeveelheid bottelgist.

Voor de F2 is dat 0.2gr a 0.7 gr/10l
    Deze bevat 19 miljard gistcellen /gram droge korrelgist.
    De hydratatie temperatuur is 25°C a 29°C
    De aangegeven alcohol tolerantie is >10 vol%

Voor de CBC-1 is dit 1 gr /10l
    Deze bevat slechts 5 miljard gistcellen / gram droge korrelgist. (van daar de hoger voorgeschreven dosering)
    De aangegeven alcohol tolerantie is 12 tot 14 vol%

Dus met de CBC-1 ga je dubbel zoveel sediment in je flesje hebben dan bij de F2

2: Vergistingseigenschappen

De F2 vergist voornamelijk simpele suikers (glucose, fructose, sacharose en maltose) maar assimileert ook een deel maltotriose.
    (Er is dus toch nog een lichte daling van je body van je bier daar er nog steeds een beetje maltotriose gaat omgezet worden, als er tenminste nog maltotriose aanwezig was)
    De F2 is geen Killer Yeast

De CBC1 vergist ook enkel de simpele suikers maar vergist of assimileert geen maltotriose. (dus deze heeft geen invloed op de boddy van je bier)
    De CBC-1 is wel een Killer Yeast en scheid dus enzymen af die de achtergebleven gist van je hoofdvergisting in je bier gaan doden.
    Dit heeft het voordeel als je vb een gestokte vergisting hebt gehad en je niet 100% zeker bent dat het nu echt volledig is uitgegist, de achtergebleven gist gedood wordt waardoor je zeker bent dat er geen over carbonisatie gaat optreden.

(Dit laatste geld natuurlijk enkel indien je geen sachh. var. Diastaticus hebt gebuikt in je hoofd gisting, daar deze gisten zelf ook amylase enzymen afscheiden, deze enzymen zitten al in je jong bier en blijven wel actief ondanks dat de gist gedood wordt door de CBC-1, of het mag ook geen brett vergisting geweest zijn is daar deze ongevoelig zijn voor de enzymen van een Killer Yeast.)

• Misschien niet meteen iets met bottelen te maken maar als de doseringen voor de bottelgist zodanig verschillen (door de hoeveelheid gist/gram), zou het dan ook zo zijn met hun gewone gisten? Maw, hebben de Fermentis gisten meer actieve gistcellen als de Danstar versies?

Als je de spec's van korrelgisten even bekijk dan is daar wel duidelijk een verschil in levensvatbare gistcellen (snel even een vergelijk gemaakt maar niet elke soort van elk merk nagezien)
    Lalemand = ≥ 5 x 109 cells per gram
    Fermentis = ≥ 10 x 109 cells per gram
    Mangrove Jack = >5 x 109 cells per gram
    Angel = >8 x 109 cells per gram
    Mauribrew = ≥ 5 x 109 cells per gram

• Wel interessant dan naar bepaalde werkwijzes toe bijv. bij bieren waarvan je vermoedt dat de gisting gedaan is maar niet zeker bent... dan kan je beter de cbc gebruiken.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk

• Wel interessant dan naar bepaalde werkwijzes toe bijv. bij bieren waarvan je vermoedt dat de gisting gedaan is maar niet zeker bent... dan kan je beter de cbc gebruiken.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk

Klopt dat je dan sowiso beter de CBC-1 gebruikt.
    De onbeantwoorde vraag is echter: Hoe lang doet de CBC-1 er over om de originele gist de nek om te wringen, 1 dag? 1 week? 1 maand?
    Wie wil dat eens testen met een brouwsel of enkele flesjes?

• Hoe wil je het resultaat meten, Serge?

Je zou een bier met een gestokte vergisting kunnen opsplitsen in 3, een deel bottelen met de CBC1, een deel met de F2 en het laatste deel met de hoofd gist waarmee het vergist is. (allen met evenveel gr/l bottelsuiker natuurlijk)
    Vervolgens een maand of 2 a 3 de dichtheid van deze 3 meten en de carbonisatie graad vergelijken (vb 3 flesje voorzien van een drukmeter of bij het openen en uitschenken dan het vergelijk maken).

Of je kan natuurlijk gewoon een bier nemen dat nog niet de volle 100% is uitgegist, op het einde zit daar enkel nog een deel maltotriose in die nog vergist moet worden, de simpele suikers zijn dan normaal al vergist.
    De zelfde test doen als hier boven. de CBC1 zou dus er moeten voor zorgen dat je geen over carbonisatie krijgt ondanks dat het bier niet de volle 100% was uit gegist.
    Het enige probleem dat ik zie is dat je mogelijk van sommige flesjes de dichtheid niet meer gaat kunnen meten daar deze dan al stuk gesprongen zijn :skull:
    Dit is maar een eerste idee, misschien zie ik momenteel nog wel wat over het hoofd

• Het enige probleem dat ik zie is dat je mogelijk van sommige flesjes de dichtheid niet meer gaat kunnen meten daar deze dan al stuk gesprongen zijn

Je zou in plaasts van een kroonkurk ook een ballonnetje kunnen gebruiken, kwestie van de eventuele verdere gisting op te vangen. Het gaat hem tenslotte niet over de koolzuur op het flesje als wel om te meten of er nog verdere vergisting is geweest toch?

• Of zoals ik tegenwoordig doe met mijn labgisting. Een wijnfles met schroefdop en de dop er gewoon opzetten en draaien totdat hij er niet meer af kan maar wel niet vast.
    Eigenlijk kan je die proef dan ook doen met de labgisting. 2 flessen i.p.v. 1. Bij eentje doe je al CBC1 en kijken hoever die gaat tegenover de andere fles. Weet je ook dadelijk of deze gist dadelijk in actie schiet. :/ Kan natuurlijk ook zijn dat hij tegen de hoofdgisting niet op kan.
    Ik wil dit wel eens testen met mijn volgend brouwsel ergens in december als de weergoden mij goed gezind zijn.
    Nu ik er aan denk, je zou dit ook simpel kunnen testen met moutextractpoeder. Twee flessen, eentje met en eentje zonder.

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Nog een mooi stukje over killer gist,

In Saccharomyces, killer strains are genetically determined to secrete toxins (in the form of extracellular proteins or glycoproteins) that kill sensitive strains (there is no evidence that these toxins affect humans). These killer strains are immune to their own toxin. The mycocin toxins can act on sensitive strains in a number of ways: by blocking DNA synthesis and preventing cell division, inhibiting the synthesis of beta-glucans (β-1,6-glucan) that a part of their cell wall formation, and by causing ions to leak through the cell wall. In low dosages, which is typical in the natural environment, toxin triggers active cell death (apoptosis), while large dosages cause necrotic cell killing (necrosis). One study in wine found that the use of killer strains to outcompete sensitive strains resulted in off-flavors from yeast autolysis [13][14]. Another study found that a lager strain that was genetically modified to secrete killer toxins was able to eliminate all cells of a sensitive ale strain within 24 hours of beer fermentation at a pitching rate of 99% sensitive ale strain to 1% killer lager strain, indicating that even a small amount of killer cells can be enough to kill a larger population of sensitive cells [10]. Ratios of killer cells to sensitive cells that have shown to completely eliminate or nearly eliminate the sensitive population on lab media includes 1:1, 1;10, and 1:100. In a starter of a sensitive strain that had 10% cells of a killer strain introduced, the viability of the sensitive strain was greatly reduced [12]. Neutral strains do not produce toxins, nor are they killed by them [15]. Almost all domesticated ale and lager strains are sensitive to the toxins produced by killer strains [16][17].

Dus je bier is best goed geklaard en bevat best zo weinig mogelijk van de originele gist alvorens je de CBC-1 gebruikt, anders ja je autolyse zelfs in de hand werken omdat de cellen die door de afgescheiden toxines aangetast (gedood) worden dus hun membraan gaat scheuren en hun wansmakelijke inhoud in je bier gaan dumpen.

Stof tot nadenken alvorens je er mee aan het werk gaat. (Vb geen CBC-1 gebruiken in bij witbier daar er daar meestal een overvloed aan slecht floculerende gistcellen in achterblijft)