eerste keer brouwen, welk water?

There are 21 replies in this Thread. The last Post () by Rudy M.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo! Ik ben student die nu voor de eerste keer zelf gaat brouwen. Ik heb een starterskit online aangekocht om eens te experimenteren met alle ingrediënten bij, allemaal zeer simpel en geen zotte apparatuur. Nu vroeg ik me af welk water het best is om mee te brouwen. Kan dit gewoon met kraanwater of is flessenwater beter en zoja welk merk zou hiervoor dan het best zijn? Ik heb helaas nog geen zaken om pH te meten of elementen zoals ijzer en magnesium maar wil mijn eerste poging toch zo goed mogelijk doen dus vroeg ik me dit af. Alvast merci voor de tips!! :bier:

• Hallo Nout248 . Allereerst welkom op het forum :thumbup:

Wat je vraag betreft : ik zou het in het begin simpel houden en gewoon je kraantjeswater gebruiken. Ik neem aan dat de starterset bestaat uit een emmer, wat randapparatuur en een blik met moutextract?

Ik zou me dan nog niet focussen op pH, waterbehandeling en dergelijke maar eerder op de volgende zaken :

1. Proper werken

2. Alles goed ontsmetten

3. correct vergisten

Eenmaal je die drie onder de knie hebt lukt het heel goed om met zo'n blik een aardig bier te maken. Wat ik je wel nog zou aanraden is de gist die in het blik zit te vervangen door een deftige gist. Dit kost je maar een paar euro maar geeft een hemelsbreed verschil qua resultaat. Tenzij de gist die erbij zit van Fermentis is (is soms het geval), dan kan je ermee aan de slag.

• Leidingwater is wel verschillend per regio.

Het water hier in Neerijse is redelijk hard en geeft een wrange bitterheid.

Misschien kan topicstarter eens zijn waterprofiel opzoeken. Soms kan een deel demiwater toevoegen grote verschillen maken

Water? Alleen om te brouwen

• Het water hier in Neerijse is redelijk hard en geeft een wrange bitterheid.

Da's hetzelfde als hier in Duisburg. Je kan daar muren mee bepleisteren ^^ Maar het maakt wel goed bier hoor, gewoon de bitterheid wat aanpassen.

Maar, Nout248 : welk soort water heb jij thuis? Je kan dit navragen bij je watermaatschappij :)

Da's hetzelfde als hier in Duisburg. Je kan daar muren mee bepleisteren ^^ Maar het maakt wel goed bier hoor, gewoon de bitterheid wat aanpassen.

Hm, de astringente bitterheid van een bier gemaakt met veel carbonaten is toch anders dan de bitterheid van hop.

Let, wel, het komt goed, als je geduld hebt, dan is na zes maanden die astringente bitterheid weg. Maar voor een beginnende brouwer is dat natuurlijk wel lang.

Mijn eerste bier was ook zo.

Wanneer je hard water hebt, aflengen met dezelfde hoeveelheid demi-water zal waarschijnlijk al veel doen.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Hier net zoals Springerke. Uit de kraan komt bij ons heel hard water. Ik gebruik voor blonde bieren standaard 3/4 Montille water. Een pils maak ik zelfs met 100% montille.

Voor de donkere bieren met roostmouten in de stort, heb ik goede ervaringen met 1/2 montille. Verder voeg ik geen zouten toe, ik pas enkel de pH nog wat aan indien nodig (meestal een minimale hoeveelheid melkzuur).
    Geen moeilijke dingen dus (enkel een beetje duurder door de aankoop van dat water) maar naar mijn mening een heel groot verschil op het uiteindelijke resultaat.

• Hier wordt telkens met RO water gebrouwen, zouten voeg ik toe naargelang de stijl. Zo'n RO-systeem is niet duur en bij mij wordt er geen water verspild aangezien de toevoer regenwater is en de afvoer loopt weer terug in de regenput.

Heb je meer info over dit systeem?

En welke zouten voeg je allemaal toe? En voeg je dan ook standaard voedingszouten toe voor uw gist?

• Ik heb iets in de trant van dit: Clicky met een 200 liter voedselveilig vat als opslag.

Zouten kan je berekenen in de meeste brouwsoftware, meestal is het enkel calciumchloride kaliumchloride, gips en calciumsulfaat. Vooral de balans chlorides/sulfaten is van belang.

Gistvoeding voeg ik ook telkens toe.

• Ik heb een paar jaar geleden ook een osmose filter/apparaat gekocht, probleem met die dingen is dat ze onzeggelijk traag RO-water aanmaken (op gewone leidingwaterdruk, met een extra hogedrukpomp is het wel sneller) en veel te veel "afvalwater" hebben als "nevenproduct". Op 5 liter RO water had ik 14 liter afvalwater dat aangemaakt werd op ongeveer 15 minuten, dus voor 60 liter RO-water heb je 3 uur nodig. Momenteel hangt hij daar al maanden werkloos omdat ik er mijn tijd en moeite niet meer in stop, ik koop gewoon demi-water aan 0,79 Euro per 5 liter, makkelijk en heel goedkoop. Wie wil mag dat ding gratis komen afhalen, doch door de lange stilstand zal het membraan niet meer top zijn, maar die onderdelen/filters kan je apart vervangen voor een 30 à 40 Euro denk ik...

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Ik heb iets in de trant van dit: Clicky met een 200 liter voedselveilig vat als opslag.

Zouten kan je berekenen in de meeste brouwsoftware, meestal is het enkel calciumchloride kaliumchloride, gips en calciumsulfaat. Vooral de balans chlorides/sulfaten is van belang.

Gistvoeding voeg ik ook telkens toe.

Ik was voor al Zn aan het denken, maar die zal wel in de gistvoeding zitten. Je hebt dan ook geen carbonaten meer in uw water?

• Hier in Borgerhout moet ik het niet riskeren om bier te brouwen met ongekookt kraantjeswater.

De ene keer stinkt het naar bloempottengrond de dag nadien stinkt het naar de chloor.

Ik zou derhalve het water eerste even laten laten koken (chloor weg...) of met bronwater van Aldi werken.

Dat laatste gebruik ik ook voor giststarters.

5 jaren geleden ben ik zelf beginnen testen volgens onderstaande:

Ik doe dat nog altijd om testen uit te voeren: Bv. Het effect van toevoeging van chicorei aan een bierformule.

Koken van brouwsels van +- 5 liter in de grote inox kookpot 10L.

Indien snel koelen nodig: Kookpot in de spoelbak van de keuken in water met ijsblokjes.

Let op: Koel je niet geforceerd dan het deksel van de pot NIET oplichten tijden het afkoelproces.

Ik roerde na het afkoelen tot +-21°C altijd onmiddellijk de giststarter (*) erbij en dan onmiddellijk in de gistfles met waterslot.

Gisten in een glazen fles van 10L (Brouwland) met waterslot.

Test met 1 tot 3 soorten Moutextract (vb 12 EBC +-24 EBC +- 40 EBC)

Test met 2 hopsoorten (experimenteer met toevoeging in het begin en op de einde van het kookproces, koud hoppen....)

Test een paar gekende gistsoorten uit (vb.: Safe Ale B-256 Mangrove M31 en andere).

Grondstoffen kan je online kopen bij Brouwland / Heist-op-den-Berg.

Experimenteer met toevoeging van drie soorten suiker (witte kristalsuiker, bruine suiker, kandijsiroop).

Experimenteer met toevoeging van bottelsuiker (0.5g/l 1g/L ...).

Koop een simpel kroonkurkapparaat (Emily Brouwland) en vul uit in goed gekuiste trappistenbierflesjes of cavaflessen.

(Opm.: Je hebt voor beiden een ander formaat van kroonkurken nodig).

(*) Giststarter voor 5L:

2 tot 3 gram biergist in 100ml lauw bronwater (ik gebruik goedkoop bronwater van Aldi voor giststarters)

Regelmatig schudden.

Na 1 uur weken: Voeg een koffielepel kristalsuiker of bruine suiker toe.

Regelmatig schudden, en als het mengsel begint te schuimen is het gebruiksklaar (de gist is actief geworden).

Bewaar je recepten/ervaring.

Dan ben je met minimale kost direct enkele maanden zoet (of "zat" ^^)

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• Nee, geen carbonaten. Je kan het water vergelijken met de busjes gedemineraliseerd water.

Een RO filter die filtert niet alles er uit er zit gemiddeld zelfs nog 8mg/l Na in (is afhankelijk van hoe oud en hoeveel je filter al gebruikt is en of er onlangs en tegen spoeling is geweest)
    De restalkaliteit van RO water is gemiddeld 16 mg/l HCO3 (= 13mg/l uitgedrukt als CaCO3 )
    RO water uit de filter installatie van zodra deze blootgesteld is aan de lucht lost er steeds onmiddellijk CO2 in op en wordt er altijd waterstofbicarbonaat gevormd Net zoals in de busjes RO water er ook nog steeds waterstof bicarbonaat zit.

• Als je een grote tuin hebt kan je regenwater filteren over een helophyten systeem.

Het systeem bestaat uit waterplanten in een bak met een 40 tot 60 cm dikke laag gewassen lavazand als substraat (leverancier https://vanpelt.be/).

Per 50m2 dak voorziet men meestal 4 tot 6m2 vijveroppervlak.

In Frankrijk had ik vroeger een huis met 120m2 dak opp. en het filter was slechts 6m2 en dat werkte nog altijd perfect.

Na dat filter kan je het water als fysiologisch zuiver beschouwen (en bij het bierproces wordt het dan nog eens gekookt...).

De beste waterplant die ik tot heden daarvoor gebruikte was "Zegge" (https://www.directplant.nl/zegge-carex-acutiformis.html).

Mijn eerste liet ik installeren door: https://www.seghersecoplant.be/ een firma uit Sint-Nikaas.

In Averbode heb je ook: http://www.pure-milieutechniek.be/

Het systeem werkt niet om leidingwater te zuiveren, omdat chloor in het leidingwater de werkzame bacteriën op de waterplantwortels grotendeels vernietigen.

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• @Breughel: Inderdaad, het labo omschreef het als "zeer zacht" water.

Ondanks dat heeft het een goede smaak.

Zowel voor mijn wijn als voor bier heb ik er nooit problemen mee gehad.