Mijne gist heeft mèèr geduld dan ik...dénkt hij.

There are 22 replies in this Thread. The last Post () by w@lter.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Mijn standaardprocedure, brouwen, tien dagen in 't gistvat, twee weken in de lagerfles, bottelen, ik lager altijd onder waterslot omdat ik merkte dat er in de lagerfles nog vreemde dingen gebeuren met alle gevolgen en spuiters vandien en het ging goed, ik dacht hoe simpel kan het zijn? Tot een paar weken geleden de WLP 530 dacht 't zal met mij nie waar zijn, dus al àcht weken dames en heren speelt ie met mijn...,en hij blubt nog steeds, gewoon om mij te pesten hé, laat het nu toevallig mijnen duurste ooit zijn, ik wil graag dat het goed gaat ma ik durf nie bottelen, ooit meegemaakt zoiets?

bier brouwen is als sex, leuk maar ge kunt het niet den hele dag doen

• Als je eind SG veel lager is dan verwacht en dit is wederkerend zit je eventueel met een diastaticus die ergens achter gebleven is in je brouw apparatuur van een vorige vergisting Welke gist(en) heb je voor dit brouwsel gebruikt? (staan die in de bijgevoegde lijst?)
    De diastaticus besmetting is de meest voorkomende zowel bij de industriële brouwers als bij de hobby brouwer.
    Zie de lijst met diastaticus gisten in bijlage

• Nét gemeten (hydrometer) en ik zit inderdaad een stuk lager dan vooropgesteld, 1010 verwacht, 1002 geworden, gebrouwen op 9-9-19.

De vorige lageringen in deze fles waren met: US-05, Brewf. Blanche, BE-256.

Nog wat kleine belletjes op opp. maar hij smaakt goed, ik zal 'm ooit moeten bottelen dus ik zal er ma komaf mee maken met ietsje minder suiker msschn, interessant weetje over deze gist, vorige keer dat ik die gebruikte een paar jaren geleden, schreef ik op het recept nadien: 'WLP 530' zèèr traag.

Ik ga 't opvolgen, merci.

• Ja, ik weet niet wat ik ervan moet denken, ik vind het alleszins een nuttig leermomentje Walter, en impassant heb ik Serge zijne lijst met diastaticus besmetting afgetroggeld, ikzelf heb het denk ik nooit meegemaakt dat 't zolang duurde of msschn één keer, je zal het nie meer weten maar ik heb toen aan jou gevraagd 'amai diene vergisting duurt hier wèkenlang, waarop je repliceerde dat het niet uitzonderlijk was en uiteindelijk is het dan nog goedgekomen:)

• Ja, ik weet niet wat ik ervan moet denken, ik vind het alleszins een nuttig leermomentje Walter, en impassant heb ik Serge zijne lijst met diastaticus besmetting afgetroggeld, ikzelf heb het denk ik nooit meegemaakt dat 't zolang duurde of msschn één keer, je zal het nie meer weten maar ik heb toen aan jou gevraagd 'amai diene vergisting duurt hier wèkenlang, waarop je repliceerde dat het niet uitzonderlijk was en uiteindelijk is het dan nog goedgekomen:)

Nét gemeten (hydrometer) en ik zit inderdaad een stuk lager dan vooropgesteld, 1010 verwacht, 1002 geworden, gebrouwen op 9-9-19.

De vorige lageringen in deze fles waren met: US-05, Brewf. Blanche, BE-256.

Nog wat kleine belletjes op opp. maar hij smaakt goed, ik zal 'm ooit moeten bottelen dus ik zal er ma komaf mee maken met ietsje minder suiker msschn, interessant weetje over deze gist, vorige keer dat ik die gebruikte een paar jaren geleden, schreef ik op het recept nadien: 'WLP 530' zèèr traag.

Ik ga 't opvolgen, merci.

Een diastaticus besmetting is bijna uitgesloten daar geen enkele van je vorige gisten nog deze gist een diastaticus geweest is.
    De oorzaak moet sue ergens anders liggen. (misschien toch een brettje zoals Walter aangeeft?)

• Ja, ik weet niet wat ik ervan moet denken, ik vind het alleszins een nuttig leermomentje Walter, en impassant heb ik Serge zijne lijst met diastaticus besmetting afgetroggeld,

Deze drie gisten van 'Angel' kan je ook nog aan je 'diastaticus'-lijstje toevoegen.;)

CS-31

W38

S129

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Stom KLxxx numerisch klavier (te dikke vingers) :grumpycat:

Het zijn en blijven wilde gokken!!!
    Zeker als je de specs wat beter gaat bekijken, de cel count of % droge materie komen voor geen enkele overeen met de initiële ruwe gok van mij.
    De BE-134 is geen diastaticus voor zover ik weet.

Volgens mijn aantekeningen is de BE-134 dat wel. Ik denk dat alle Saison gisten diastaticus zijn. Maar de alcohol tolerantie van de BE-134 is weer een stuk lager dan de Belle Saison.

• Maar gokken wat welke is blijft het wel. Ik heb die BE-134 zelf nog niet gebruikt, maar je hoort wel van degenen die dat wel gedaan hebben dat die geen Belle Saison is.