Valse Blonde

There are 8 replies in this Thread. The last Post () by HermanH.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik brouw morgen een Valse Blonde, oftwel een bleke zwarte.. Bedoeling is om de smaak te evenaren van een donkere stout, maar toch een blond bier te produceren.

Niks nieuws, want al enige tijd geleden door BBP en Brewdog tijdelijk op de markt gezet.. Lijkt me wel een mooie "prank" voor de kerstdagen..

Havervlokken, rookmout en tarwe in de maisch en kook, zouthout, koffiebonen, vanille en cacao in de lagering ..stevige hop en koffiebonen in de kook, neutrale amerikaanse gist, omdat ik het gistkarakter neutraal wil houden. In bijlage een eerste schetsmatig recept ..Morgen brouwen !

Une Valse a Mille Temps..

• Jan, ik heb het wat in een leesbaarder formaat gepost.

Blonde imperial stout

Stout (Oatmeal)

10.2% / 23.5 °P

Recipe by

Blauwe Badtegel

kot van buurman

75% efficiency

Batch Volume: 20.5 L

Boil Time: 90 min

Mash Water: 21.78 L

Sparge Water: 9.12 L @ 78 °C

Total Water: 30.9 L

Boil Volume: 24.74 L

Pre-Boil Gravity: 1.087

Vitals

Original Gravity: 1.099

Final Gravity: 1.021

IBU (Tinseth): 47

Color: 6.5 EBC

Mash

1 — 65 °C60 min

Malts (7.695 kg)

6.321 kg (70.4%) — Dingemans Pilsmout — Grain — 1.8 EBC

1.285 kg (14.3%) — Dingemans Lichte tarwemout — Grain — 1.8 EBC

89 g (1%) — Weyermann Rookmout — Grain — 2.8 EBC

Other (1.285 kg)

1.285 kg (14.3%) — Supermarkt Havervlokken — Adjunct — 1.4 EBC

Hops (129.7 g)

69.2 g (36 IBU) — E.K. Golding 5.7% — Boil85 min

60.5 g (11 IBU) — E.K. Golding 5.7% — Boil10 min

Miscs

12.5 g — Koffie, koud getrokken — Boil10 min

5 g — Eikenhoutsnippers, whiskeyvaten — Secondary

35 g — Koffie, koud getrokken — Secondary

Yeast

58.8 ml — White Labs WLP001 California Ale

Dit gezegd, met rookmout ga je geen stout-achtig bier bekomen.

Maar zoals het er uitziet gaat het wel lekker zijn

• Brouwdag net voorbij..limieten van mijn braumeister opgezocht met 8.5 kg stort op 25 liter maisch ..veels te dikke pap, zeker met een kilo havervlokken in de stort..kilo uitgehaald en na 45 min maischen paar kilo verwijderd en rest toegevoegd voor nog een half uur..natuurlijk toch 8 punten te laag geeindigd..geen ramp, want 8.5 alcohol is nog steeds straf genoeg, misschien na 2 dagen hoofdvergisting nog halve kilo suiker toevoegen om de zaak wat recht te trekken..
    Dank voor leesbaar maken recept, walter, is nochtans xml uit brouwhulp
    Vooral in de lagering zou het stout effect er moeten inkomen door het lageren met koffiebonen, cacao, eiksnippers en zouthout..ben benieuwd

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

• Had ik ook in men hoofd om een coldsteep te doen met 50 gr koffiebonen en dit aan men RIS toe te voegen. We zien wel na de test.

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Ik heb met koffiebonen ook een heel leuk donker effect gekregen in m'n lambiek. Was een 10 gr/liter, gewoon los erin voor een 2-tal maanden. Wie op 't VHM was heeft t kunnen proeven (hoop ik).

<p>Napalm is er nog Palm.</p>

• Vooral in de lagering zou het stout effect er moeten inkomen door het lageren met koffiebonen, cacao, eiksnippers en zouthout..ben benieuwd

Ik heb al gebrouwen met koffiebonen maar dan wel toegevoegd tijdens het koken. Volgens mij zet je in jouw geval beter een sterke koffie met de bonen en voeg je dat toe naar smaak aan je bier. Koffiebonen in koud bier mee laten lageren gaat imo niet veel geven.

• Gisteren het goedje gebotteld. Laatste week koffiebonen, zouthout en eikenhoutsnippers toegevoegd in de lagering ..had geen cacaosnippets of aroma, dus die dan maar niet. Wel met mijn half zieke kop een serieuze vergissing begaan in de hoeveelheid bottelsuiker. Totale hoeveelheid jongbier kwam op 17 l ipv 20 l , maar toen ik dat zag , zat mijn bottelsuiker al mee in de bottelemmer. Ik kom daarmee niet op 8 gr /l uit, maar op bijna 10 gr/l.. stoem stoem stoem en oei oei oei maar het zat al in de fles voor mijn koortsige griepkop het besefte.

Als dit volop gushers of bommetjes worden, zal ik het mezelf niet licht vergeven..

Enige voordeel is dat ik door de griep te hebben 2 weken niks heb kunnen doen, dus het bier was zeker wel uitvergist.

• Als je bier uitgegist was gaat het wel nog meevallen, je hebt 160 gr. suiker in 17 liter bier gedaan, dus da's 9,41 gr./liter wat zal neerkomen op ong. 2,35 Bar, dus moet lukken toch....

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."