Saison op basis moutextract

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Allen,

Ik ben enkele weken geleden begonnen met brouwen met een blik. De volgende stap is brouwen met extract en zelf hop toevoegen.

Ik wil onderstaande proberen. Iemand enige tips? Ik wil maar met batch volumes van max 15l werken

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

OmschrijvingWaarde

Kenmerk

Naam recepttest saison

Brouwdatum

BierstijlSaison

Volume13,0 l

Begin SG1,053 SG

Berekende kleur (Morey)12 EBC

Berekende bitterheid (Rager)30 IBU

Brouwzaalrendement85,0 %

Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten

HoeveelheidIngrediënt

13,50 lWater uit Zutphen

1,44 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten

HoeveelheidNaamMouterijKleur%

1,50 kgMoutextract lichtBrewferm8 EBC73,2 %

0,50 kgMoutextract amberBrewferm18 EBC24,4 %

0,05 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC2,4 %

Hop

HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU

10,0 gBrewers Goldpellets8,0%60 min.20,3 IBU

10,0 gBrewers Goldpellets8,0%20 min.6,8 IBU

24,0 gTettnangerbellen3,5%0 min.3,2 IBU

Gist

Belle Saison ()bovengist

• Welkom op het forum, Harmonics :thumbup:

Ziet er goed uit :) met al het US, Zuid-Afrikaans en Nieuw Zeelands hopgeweld willen we al wel eens vergeten dat er ook nog goede Europese hoppen zijn (allez ik toch).

Misschien nog een kleine tip : ik heb deze zomer twee biertjes gemaakt met Belle Saison (wat mijn favoriete gist is trouwens) en beide gedryhopped. Door het karakter van de gist kwamen de hoppen mooi naar voor en de gist zorgde voor de nodige zoet- en kruidigheid.

• De Belle saizon blijft trouwens goed doorgaan. Hoeveel dagen duurt de vergisting ongeveer bij jullie?

Ik gebruik die doorgaans warm. Dat wil zeggen dat de CCT dan gewoon in de keuken staat aan +/- 21°C en de temperatuur in het gistvat tijdens de hoofdgisting tot 25°C kan gaan. (maw, ik laat de gist zijn goesting doen). De hoofdgisting is dan bij mij op +/- 1 week gedaan en dan zit ik op SG 0.998 . Daarna duurt het wel langer om de gist te laten uitzakken, als je een traditionele gistemmer/vat gebruikt zou ik zeker overhevelen naar een lagerfles en het bier koud wegzetten om zoveel mogelijk gist te laten uitvlokken.

Doorgaans bottel ik 3 à 4 weken na het brouwen.

• Vandaag de eerste keer geproefd en het is eigenlijk een tegenvaller. Bij het bottelen leek het bier wat zoetig, fruitig te ruiken en leek alles oké. Na de vergisting op fles smaakt het zo goed als hetzelfde als ons vorige brouwsel op basis van extract en is er ook weer een geur aan gekomen gelijkaardig aan vorig bier. Enkel de bitterhop is ietsje anders van smaak.

Totaal andere gist, andere hop, ... .

Gaat het extract als hoofdgrondstof zoveel meer de smaak bepalen dan de hop/gist? Of zit ik met een probleem van oxidatie of dergelijke? Er lijkt wel een soort offsmaak/geur aan te zijn. We bottelen op dit moment in geuze flessen (37.5cl) met van die plastic champagne stoppen. Misschien beter overschakelen op gewone kroonkurken :/

Ofwel wordt het tijd om op mouten over te schakelen