There are 14 replies in this Thread. The last Post () by Bram.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo iedereen,

heeft er iemand ervaring met houtschilfers bij te voegen bij wort ??

verschillende bieren zijn zogezegd "oaked" , maar eigenlijk nooit op houten vat hebben gezeten; Dus de truc is houtschilfers bijvoegen.

Maar wanneer ?? bij de laatste 5 min van het koken ?? of bij het lageren ?? en hoeveel ??

Ik heb reeds eens geprobeerd met ne gewone tarwe tripel ( voor 20l) 15gr paradijszaad en 15 gr sinaasschillen bijgevoegd. Ik weet het resultaat nog niet, want staat nog te lageren tot 20/11. echt benieuw wat dit gaat geven.

We hebben op school verleden maand ne "cornet" proberen te maken(ook nog aan het lageren), maar daar hebben we er geen bijgevoegd. Amai, eigenlijk wel veel werk om iets soortgelijk te benaderen. (op cornet staat oacked, maar ik weet niet hoe ze het daar doen

Deze maand word het ne "karmeliet of ne kwak"

graag jullie advies

Alain:bier:

• Niet moeilijk doe hout chips voeg je toe bij de lagering, en de hout chips leg je best eerst een nachtje in alcohol (70%) om te ontsmetten.
    Hoeveel chips: 5 a 30 g / 10 l is een goede richtlijn.
    Best steek je deze in een ontsmet hopzakje met wat knikkers of RVS schroeven om te verzwaren zodat deze onderaan in je lager/flesvat komen liggen.

• Mijn reeds maanden in drank geweekte (whisky, rum, pure alcohol...) eik schilfers zakken altijd vanzelf naar de bodem dus verzwaren is niet nodig.
    Veel hangt af van welk soort bier je met eik verrijkt over de hoeveelheid. Serge zijn maatstaf lijkt me correct.
    Enkel als je zelf eik gaat verzagen of dergelijke moet je opletten dat er nog veel tannines in het hout zitten die echt geen lekkere smaak geven aan je bier. Ik spreek uit ondervinding. Voor weken in de goedkoopste sterke drank die je vind en afspoelen om daarna te weken in de drank naar keuze lost dit probleem op.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

• De werkwijze hier was gewoon snippers te week zetten in alcolhol van 30° gedurende vier à vijf dagen à rato van 40g snippers/400ml alcohol.
    Je kunt ook whisky of jenever of ... gebruiken.
    Deze alcohol dan toevoegen volgens smaak.

(wij hebben zo al een drankje gehad, dat beter rook en smaakte dan een goedkope whisky)

• Waarom niet even gewoon die schilfers in de microgolfoven doen en laten opwarmen tot +/- 100°C. Dan zijn alle beestjes dood en kan je gewoon puur schilfers gebruiken. Weken in alcohol werkt ook maar dan krijg je wel de smaak van de alcohol bij in je bier.

Ik zou ze gewoon effe licht vochtig maken (met een plantenspuitje) en dan 30 seconden de microgolfoven in. Eens voelen hoe heet ze zijn en desnoods nog eens 30 seconden verder verwarmen.

• Leuke School waar je elke maand bier mag maken !!!

• bedankt iedereen. ik heb alcohol staan van 96°%

en ja school is ne leuke speeltuin waar je naar hartelust kan spelen:party:8o

Wel verdunnen naar 70 %, 96% alcohol ontsmet niet zo bijster goed!
    In tegenstelling tot wat vele vermoeden is een hoger percentage niet per definitie beter om te ontsmetten.

Waarom?
    Het celmembraan van een micro-organisme bestaat onder andere uit eiwitten. Wanneer eiwitten in aanraking komen met een zeer hoog % aan alcohol ontstaat er door coagulatie een harde laag om de cel.
    Hierdoor wordt het micro-organisme in een slaap stand gebracht, maar niet gedood.
    Bij 70% alcohol gebeurt dit coaguleren in mindere maten, hier door kan de alcohol binnendringen en het micro-organisme wel doden.
    Algemeen wordt een concentratie van 70% alcohol als de optimaal gezien om te desinfecteren.

• In het weekend nog eens wat eik verzaagd voor mijn gerstewijn (en latere projecten) en in stukken gehakt met een beitel.
    Voor het eerst niet met een brander getoast maar wel in de oven. 45 min op 180°. Het mocht misschien wat langer maar ik moest weg. Nog niet veel kleurverandering. Momenteel allemaal ondergedompeld in een goedkope whisky om de eerste bittere tannines weg te krijgen. Binnen een week of 2 dan afgieten en op een andere drank naar keuze leggen.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk