Dampkappen.

There are 11 replies in this Thread. The last Post () by Serge.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik heb een dampkap(je) hangen in mijn garage boven mijn easybrew brouwketel van 30 l. Als ik mijn plannen kan doorzetten en naar een micro brouwerij van 150 liter kan evolueren, met 3 brewmasters van 50 liter, dan zal er mij inziens toch een krachtiger exemplaar moeten komen. Volgens het favv moet de garagepoort immers toe blijven tijdens het brouwen.

Mijn vraag: Wie kan mij een dampkap aanbevelen (merk en type) die "zeker" de dampen van 150 liter wort aankan?

• Waarom geen rechtstreekse afzuiging op je brewmasters met de RVS hoed? Wel moet je er enkel voor zorgen dat er geen condensaat terug kan lopen uit de afzuigslag.
    Meestal word dit zoals op onderstaande tekening gemaakt (het kapje dat net over de hoed van de brewmasters past als afdak tegen condensaat druppels zit vast aan het uiteinde van de afzuigslang.)

Als je dan snel even rekent: Per 18 gr water die je verdamp heb je 22.4l damp
    Stel dat je 1 uur kookt en 10% verdampt van 50l = 5000gr/h = 6222l waterdamp per uur
    Om zeker te spelen laten we ongeveer 100% extra marge nemen en dit nog eens goed naar boven afronden vb 15000l/h per brouwmaister
    15.000l x3 = 45.000L/h of 45m3/h heb je minimaal dan nodig als ze alle 3 gelijktijdig staan te koken
    Een simpele buisventilator heeft al een vermogen van 110 m³/h !!
    Je moet enkel zorgen voor een buisventilator die goed tegen waterdamp kan en warme lucht kan afzuigen. (dus niet het voorbeeld maar een industrieel model)
    Een mooi voorbeeld van hoe dit te allemaal te plaatsen vind je hier (kennen we die niet 8o)

• Ik zat het net te denken, da's toch de manier waarop Gert werkt of werkte, want nu werkt hij met een BM van 200l.

Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.

Winston Churchill

• Ik zat het net te denken, da's toch de manier waarop Gert werkt of werkte, want nu werkt hij met een BM van 200l.

We hebben toen de zelfde vraag van Gert gekregen voor zijn eerste opstelling met 3 BM's van 50l en na wat over en weer gepalaver zijn we toen dus tot die oplossing gekomen.
    Ik vermoed dat die nu voornamelijk in zijn 200l BM brouwt

• Nog een bedenking die ik mij maak : ben je uiteindelijk met die 3 x 50 liter Braumeisters niet veel duurder uit als dat je meteen voor een 200l installatie zou gaan? Je moet rekenen op de langere termijn. Drie braumeisters van 50l kosten je +/- 7500 euro. Ok, de 200l versie kost je 13000 euro (prijzen los van het internet gerukt) maar je kan er meteen 200l bier mee brouwen. De braumeister van 50l stelt je slechts in staat om maximaal 150 liter te brouwen.

Je moet ook de tijd in rekening brengen die je gaat spenderen tijdens het brouwen. In de 200 variant brouw je eigenlijk even snel als in 1 50l speidel (give or take een uurtje of twee). Met 3 speidels tegelijk brouwen gaat je véél meer tijd kosten. En tijd = geld. Je moet elk uur dat je in je brouwerij spendeert maximaal laten opbrengen.

Ik heb ooit eens de rekensom gemaakt met een 200l braumeister en ik kwam op een basisinvestering (gebouw niet inbegrepen) van ongeveer 50.000 euro. Daarmee kon ik 1x per week 200l bier brouwen. Los gerekend : 200l bier = 6000 flesjes = bruto omzet van ergens rond de 6 à 7000 euro per brouwsessie. (vooropgesteld dat alles lukt en alle bier verkocht geraakt). Hiervan mag je je kosten beginnen aftrekken en zal je dat bedrag héél snel zien krimpen.

Zelf een brouwerij in de garage beginnen is mooi, en volgens mij zeker doenbaar als bijberoep (eventueel in aanloop naar een fulltime baan), maar onderschat de investering vs rendement niet en de motivatie de je zal nodig hebben om het vol te houden. En bega niet de fout om eerst met een (te) kleine installatie te beginnen, daar relatief veel geld in te steken en na een paar jaar tot de conclusie te komen dat de installatie te klein is en je zal moeten investeren in een grotere.

(maar ik wijk af van de originele vraag :whistling: )

• -Wat betreft die dampkap, ik ga idd eens naar Br Keun moeten gaan.

-En mijn garage brouwerij plannen. Deze zijn nog zeker een jaar van ons verwijdert. Er moet immers een hele verbouwing aan te pas komen. Dus over 150 of 200 liter heb ik nog bedenktijd. Wel was het mijn bedoeling om met "onder"-productie te werken en slechts lokaal met mijn bier naar buiten te komen. Indien er dan toch moet ingespeeld worden op grotere vraag zou ik extern in grote hoeveelheid laten brouwen.

-Ik hou jullie op de hoogte, want via dit forum kom ik aan een schat van informatie, waarvoor dank trouwens.

• -Ook nog eens vermelden dat ik nog veel te leren heb, maar dat had je al afgeleid uit mijn vragen en opmerkingen. Maar ik ben wel vastberaden. Tis immers veel te geestig.

• -Ook nog eens vermelden dat ik nog veel te leren heb, maar dat had je al afgeleid uit mijn vragen en opmerkingen. Maar ik ben wel vastberaden. Tis immers veel te geestig.

ik zou zeggen ga eens praten met Gert Keunen, het zal verhelderend zijn zijn businessplan en return on investment is gespreid over 20 jaar als ik mij niet vergis.:oef: