Arsegan tripel

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo, ik heb nog nooit gebrouwen en heb dit weekend een arsegan tripel brew set gekocht. Ik vind de uitleg nogal beknopt, waardoor ik met wat vragen zit. Hier de uitleg zo als ik hem begrijp met mijn vragen erbij.

1. De zak vloeibaar gehopt moutextract 20min onderdompelen in water van 40°C (Hier heb ik mijn eerste vraag: hoe nauwkeurig moet dit 40°C zijn en blijven?)

2. De inhoud van de zak in de brouwemmer gieten en uitspoelen met 1l warm water

3. 6l heet water in de brouwemmer gieten en goed roeren

4. De cassonade suiker oplossen in het mengsel

5. De emmer aanvullen tot 15l

6. De emmer sluiten en laten afkoelen tot 20-25°C

7. Het S.G. meten met de hydrometer

8. Het zakje gist over de vloeistof uitgieten

9. Sluit de emmmer en roer na 30 min de gist goed door de vloeistof (blijft de gist hier 30 min boven op de vloeistof liggen met de emmer open? Hoe zit het dan met oxidatie?)

10. De gisting duurt ongeveer 7-10 dagen ( Geen verschill tussen hoofdgisting en nagisting?)

11. Controleer na 7 dagen het S.G.

12. Als het S.G. tussen 1007 en 1010 is, ga over naar bottelen (anders langer laten gisten)

13. Reinig de lege bierflessen en doe in elk flesje de juiste hoeveelheid suiker voor nagisting op fles: 7g/l (Zij doen de suiker rechtstreeks in het flesje. Is dit een goede mannier om het zo te doen? Ik lees dat over het algemeen overgeheveld wordt en dan de suiker wordt opgelost in water en erbij gegoten. Is het nodig om over te hevelen of kan ik dit doen zoals zij voorschrijven omdat ik geen 2de emmer heb? Het overhevel process snap ik niet volledig)

14. Sluit de flesjes en zet ze op kamertemperatuur om de hergisting op gang te brengen

15. Verhuis ze na 10 dagen naar een koele plek (Hoe koel is een koele plek? 10°C of kouder?

16. Na ongeveer vier weken kan het bier geproeft worden. Zorg ervoor dat bij het uitschenken de gist op de bodem van de fles niet in beweging komt zodat het bier helder blijft. Als het bier helder is, een mooie vaste schuimkraag heeft, voldoende aroma en hop vrijgeeft en lekker smaakt, is de missie geslaagd.

Alle tips zijn welkom, alvast bedankt voor de hulp.

• 3. ik zou 5 liter warmwater nemen en met de andere liter de suiker 10 min. koken en bij doen

5. aanvullen met koud water

6. afkoelen tot 20°C

7. suikergehalte meten

8. gist uitstrooien over het wort , emmer sluiten en niet meer aankomen

10. hoofdgisting duurt ongeveer 2 a 3 dagen en gaat over in nagisting , u moet niets doen nagisting gaat veel trager is normaal

11 Ik zou na 10 dagen SG meten en na 3 dagen terug meten SG moet zelfde zijn , zoniet langer laten gisten , gist is een levend organisme en doet niet wat jij wil , soms gaat het vlug soms is het traag

12. Je kan je bier voor enkele dagen koud in frigo plaatsen als mogelijk voor het klaren te bevorderen

overhevelen in ander vat , dit om de drap in de gistemmer achter te laten

13. De suiker opkoken voor 10 min. en bij je bier doen en voorzichtig doorroeren , je kan ook 2 klontjes espresso suiker in je flesje doen is juist gepast en werkt zeer goed

14. 14 dagen laten gisten op kamertemperatuur dan in kelder of een koele garage of tuinhuis

Hopelijk heb je hier iets aan , het is zoals ik het zou doen

Als je nog vragen hebt mag je ze gerust stellen

Anderen hebben misschien nog een andere tip of mening

Drink elke dag een bier van een ambachtelijke brouwerij , en steun ons werelderfgoed

• Official Post

Allereerst welkom op het forum :thumbup:

9. Sluit de emmmer en roer na 30 min de gist goed door de vloeistof (Hier heb ik mijn eerste vraag: blijft de gist hier 30 min boven op de vloeistof liggen met de emmer open? Hoe zit het dan met oxidatie?)

Is nergens voor nodig, gewoon de gist uitstrooien bovenop het wort en dan deksel erop en dicht laten voor de volgende 10 dagen. Dan zoals Springerke zegt het SG meten, opnieuw 3 dagen laten staan en weer meten. Als het SG dan hetzelfde is gebleven, kan je gaan bottelen.

Is het nodig om over te hevelen of kan ik dit doen zoals zij voorschrijven omdat ik geen 2de emmer heb?

Je kan het doen zonder hevelen, maar op de bodem van je gistvat gaat een heleboel drab liggen. Een tweede emmer als bottelemmer gebruiken (eventueel eentje met een kraantje erop) is dan een goed plan. Je kan dan meteen ook je opgeloste suiker erdoor mengen.

• je kan het doen zonder hevelen, maar op de bodem van je gistvat gaat een heleboel drab liggen. Een tweede emmer als bottelemmer gebruiken (eventueel eentje met een kraantje erop) is dan een goed plan. Je kan dan meteen ook je opgeloste suiker erdoor mengen.

Alvast iedereen bedankt voor de tips! Ik ga het deze keer zonder overhevelen doen en suiker in de flesjes doen omdat ik (nog) maar één emmer heb en het overhevelen nog niet volledig begijp. Hier komt er toch zuurstof aan het bier, wat je wil vermijden? Ik heb een brouwemmer met aftapkraan die volgens mij hoog genoeg staat om de drap te laten liggen.

Nog een bijkomedende vraag bij stap 1 nauwkeurig moet dit 40°C zijn en blijven?

• Official Post

Eigenlijk niet. Wat ze eigenlijk willen is dat je de zak opwarmt zodat de inhoud er makkelijk uitloopt. Die 40°C is eerder om te voorkomen dat je je zou verbranden bij het openen van de zak. Ik zou die gewoon in de pan leggen waarin je de 6 liter aan het opwarmen bent en als de inhoud vloeibaar genoeg is -> de inhoud in de emmer gieten.

Ik zou je hier wel een tip willen geven : giet eerst de 6 liter kokend water in je emmer, geeft nog wat bijkomende ontsmetting (kan nooit kwaad) en doe hier daarna de inhoud van de zak bij. Goed roeren zodat alles is opgelost en verder naar de volgende stap.

Andersom riskeer je dat er een gedeelte van de inhoud aan de bodem blijft plakken en dat gaat het mengen niet vergemakkelijken.

• Ik heb bij het testen of de brouwemmer goedafsluit gemerkt dat dit niet echt het geval is. Als ik blaas komt het deksel bol te staan maar als ik verder blaas ontsnapt er lucht aan de opening om het deksel te openen.. Sluit dit genoeg af of gaat dit voor probelmen zorgen?

• Rare emmer als er lucht langs het handvat ontsnapt. Omdat vergisting best wel even duurt kun je beter zorgen dat die emmer echt goed afsluit. Lekkage kan voor problemen zorgen, oxidatie en eventueel een kaam infectie. Succes ermee.

• Official Post

Sluit dit genoeg af of gaat dit voor probelmen zorgen?

Voor deze keer kan het geen kwaad, gewoon het bier niet te lang laten lageren. Tijdens de gisting wordt er veel CO2 gevormd die een deken op je bier maakt en het ook beschermt (voor een keer dat CO2 voor iets goeds dient 8o ). Als je dit niet teveel verstoort en het deksel dicht laat, dan kan het geen kwaad.

Wat je kan doen is rondom het deksel afsluiten met van die huishoudfolie (plastic). Dat kan zorgen voor een betere seal.

• Wanneer heb je gebrouwen? Het kan wel even duren eer dat de headspace gevuld is met CO2 en hierdoor krijg je de eerste uren geen belletjes in je waterslot. Dus afwachten.

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Wanneer heb je gebrouwen? Het kan wel even duren eer dat de headspace gevuld is met CO2 en hierdoor krijg je de eerste uren geen belletjes in je waterslot. Dus afwachten.

Ik heb de gist er gisteren rond 18h ingedaan. Nu ziet het waterslot er zo uit, er zit dus druk op maar deze kan volgens mij ergens anders ontsnappen. Maar ik denk dat het vergisten gestart is.

• De start S.G. was 1094.

Dacht dat uw OG 1070 moest zijn. Ben je zeker dat je met genoeg water hebt aangevuld tot 15liter?. Als deze tot SG 1010 gaat uitgisten heb je een tripel, gebotteld, van om en bij de 12° Vol. :/

• Ik heb de gist er gisteren rond 18h ingedaan. Nu ziet het waterslot er zo uit, er zit dus druk op maar deze kan volgens mij ergens anders ontsnappen. Maar ik denk dat het vergisten gestart is.

volgende keer je waterslot niet zoveel vullen. Ik weet het er staat een streepje op maar als je het onderste bochtje vult is dat voldoende.

• Official Post

Ziet er goed uit zo. Ik vul dat waterslot ook altijd tot aan dat streepje, het overschot wordt er toch uitgeblazen. Het feit dat het water zo in het slot staat is dat er voldoende druk op staat om dat ook te doen.

Volgens mij moet je er geen bang van hebben. Maar het gaat wel een stevig tripelke worden met een begin SG van 1.094. Je zal ergens rond de 9 - 11% uitkomen afhankelijk van de gist.

• Wel opletten met die zwaardere bieren dat je gist dat ook aankan. 12% alcohol is soms over de grens van wat gisten aankunnen. Welke gist heb je gebruikt?

De gist die erbij zit is 'safale K-97', Jullie zijn me wel kwijt met de gist specs en of de gist het persentage haalt.

Nu is het waterslot volop aan het werken dus de emmer is dicht genoeg. Nu wachten.:ok:

• Official Post

Ah, dat is een ander paar mouwen : https://fermentis.com/wp-conte…s/2019/11/SafAle-K-97.pdf

Die kan tegen meer. Om het simpel uit te leggen : in het document wordt er gesproken van "apparent attenuation" wat we in schoon Vlaams ook wel de schijnbare vergistingsgraad noemen. Dit geeft een indicatie hoever de gist het wort gaat vergisten.

Laat ons uw bier als voorbeeld houden : begin SG = 1094. De SVG (schijnbare vergistingsgraad) is dan 1094 - 1000 * 82% = 94*82% = 77.08. 94 - 77.08 = 16.92 * 1000 = 1017 (afgerond). Kort uitgelegd, je schijnbare vergistingsgraad kan je berekenen door je start SG - 1000 te doen, dit door de SVG specs van de gist te vermenigvuldigen (in het document spreken ze van 80 - 84% en dus neem ik 82% wat middenin ligt). Dit geeft u hoeveel suikers er gaan omgezet worden naar alcohol. Als je deze aftrekt van je begin SG dan bekom je de densiteit die je wort zal hebben aan het einde van de vergisting.

Nu we dit weten kunnen we ook het alcoholpercentage schatten : als je die 77.08 (de vergiste suikers dus) vermenigvuldigd met 0.134 (vuistregeltje) dan bekom je een goede schatting van wat het alcoholpercentage gaat zijn : 77 * 0.134 = 10.3% Nu moet je daar nog 0.5% bijrekenen vanwege de hergisting op fles en dan zit je aan 10.8% wat een heel sterke tripel is :)

• Van de 94 suikers worden er dan 77.08 omgezet wat dan 16.92 geeft + 1000 voor aan het einde van de vergisting een eind S.G. van 1017.

Bij de S-33 zou er dan maar 70% omgezet worden 94*.07=65.8. 94-65.8=28.2 voor een eind S.G. van 28.2+1000= 1028. en voor daar het geschatte alcoholpercentage te weten zou je uitkomen op 8.81% voor hergisting op fles en 9.31% erna. Ik denk da ik het snap.

Ik denk dat ik weet wat er mis gegaan is tijdens het bijvullen tot 15l mijn emmer stond niet op een waterpas vlak. Waarschijnlijk niet juist afgelezen.

Hartelijk bedankt voor de uitleg!