Hallo, ik heb nog nooit gebrouwen en heb dit weekend een arsegan tripel brew set gekocht. Ik vind de uitleg nogal beknopt, waardoor ik met wat vragen zit. Hier de uitleg zo als ik hem begrijp met mijn vragen erbij.
1. De zak vloeibaar gehopt moutextract 20min onderdompelen in water van 40°C (Hier heb ik mijn eerste vraag: hoe nauwkeurig moet dit 40°C zijn en blijven?)
2. De inhoud van de zak in de brouwemmer gieten en uitspoelen met 1l warm water
3. 6l heet water in de brouwemmer gieten en goed roeren
4. De cassonade suiker oplossen in het mengsel
5. De emmer aanvullen tot 15l
6. De emmer sluiten en laten afkoelen tot 20-25°C
7. Het S.G. meten met de hydrometer
8. Het zakje gist over de vloeistof uitgieten
9. Sluit de emmmer en roer na 30 min de gist goed door de vloeistof (blijft de gist hier 30 min boven op de vloeistof liggen met de emmer open? Hoe zit het dan met oxidatie?)
10. De gisting duurt ongeveer 7-10 dagen ( Geen verschill tussen hoofdgisting en nagisting?)
11. Controleer na 7 dagen het S.G.
12. Als het S.G. tussen 1007 en 1010 is, ga over naar bottelen (anders langer laten gisten)
13. Reinig de lege bierflessen en doe in elk flesje de juiste hoeveelheid suiker voor nagisting op fles: 7g/l (Zij doen de suiker rechtstreeks in het flesje. Is dit een goede mannier om het zo te doen? Ik lees dat over het algemeen overgeheveld wordt en dan de suiker wordt opgelost in water en erbij gegoten. Is het nodig om over te hevelen of kan ik dit doen zoals zij voorschrijven omdat ik geen 2de emmer heb? Het overhevel process snap ik niet volledig)
14. Sluit de flesjes en zet ze op kamertemperatuur om de hergisting op gang te brengen
15. Verhuis ze na 10 dagen naar een koele plek (Hoe koel is een koele plek? 10°C of kouder?
16. Na ongeveer vier weken kan het bier geproeft worden. Zorg ervoor dat bij het uitschenken de gist op de bodem van de fles niet in beweging komt zodat het bier helder blijft. Als het bier helder is, een mooie vaste schuimkraag heeft, voldoende aroma en hop vrijgeeft en lekker smaakt, is de missie geslaagd.
Alle tips zijn welkom, alvast bedankt voor de hulp.