Temperatuurverloop easybrew 50 / brewmonk 50

There are 9 replies in this Thread. The last Post () by Roos.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo,

Tijdens de vorige brouwsessie hebben we eens de temperatuur in het graan gemeten om deze te vergelijken met de temperatuur van de temperatuursensor. Bleek dat deze temperatuur 4 graden lager lag dan de ingesteld waarde!

We hadden het wattage ingesteld op 100 wat aangezien dat bleek voldoende te zijn (althans volgens het verloop van de sensor).

Ik vroeg me af op welk wattage jullie de easybrew / brewmonk instellen tijdens de maisch? Volgende keer gaan we wellicht 700 a 800 watt nemen, tenzij ik iets anders opvang hier tijdens de discussie. Lesson learned: niet altijd zomaar afgaan op het resultaat van 1 sensor.

• Ik stel mijn BrewMonk tijdens de maisch in op 1800watt, als ik mij niet vergis. Nog nooit problemen gehad. Je hebt 2 kringen verwarming in de BrewMonk. Eentje van 1800 Watt en eentje van 700 Watt. (de 30Liter versie) Stel je die in op 100Watt, dan gaat de kleinste kring waarschijnlijk pulserend opwarmen. Ik stel deze dus in op 1800 Watt zodat enkel de grootste kring gaat opwarmen.

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

The post was edited 1 time, last by Steinie: Ik heb mij niet vergist. ;-) ().

• Net eens nagekeken. Bij de 50 literversie zijn de kringen 1200 watt en 1800 watt. Eigenlijk is het wel logisch dat de temperatuur minder is bovenaan als het uit de tuit komt of dat je dit gaat meten helemaal beneden in de ketel. De sensor staat immers maar een aantal centimeter van de verwarmingselementen af. Heb je al eens bv 5 liter water erin gedaan en dan gemeten? Denk niet dat dat veel verschil gaat geven. Indien wel, moet je een temperatuurscorrectie uitvoeren op je paneel.
    “Druk tegelijkertijd op ”-“ en “+” om naar instelling voor C1-temperatuurcorrectie te gaan. Het instelbereik gaat van -10°C tot +10°C. Druk op TEMP knop om te bevestigen.”

• En je hebt nog geen problemen gehad op 1800 watt met een aangekoekte bodem of dergelijke?

Neen geen problemen. Zolang je constant je pomp goed kunt laten werken zal dat geen problemen geven. Als je tijdens het maischen geen goede circulatie krijgt zou dit wel eens kunnen gebeuren denk ik. Maar als je dat ziet kan je nog altijd je wattage verminderen tijdens het maischen.

• Met mijn easybrew 30 liter maisch en kook ik ook op 1800 Watt. Idd, zoals Steinie zei, de pomp moet aanliggen. Lagere wattage zorgt ervoor dat het wort niet krachtig genoeg kookt of dat de temperatuur terug valt bij toevoegingen. Hogere Wattage geeft te veel verdamping.

• Ik kan niet spreken vanuit de ervaring van een Brewmonk maar ik heb een Bulldog Brewer en het principe is hetzelfde. Ik kamp ook met die "grote" verschillen tijdens het maischen. Afhankelijk van waar ik meet kan de temperatuur enkele °C verschillen. Op zich niet zo'n heel groot probleem : ik haal altijd mijn beoogde rendement dus de omzetting is ok. Alleen zit je niet echt nauwkeurig te maischen dan.

Wat ik intussen als "oorzaken" heb gevonden zijn :

1. Pompsnelheid : hoe sneller je rondpompt hoe stabieler de temperatuur overal. Het is dus wat schipperen tussen het vermijden van een vastgelopen filtering en voldoende circulatie. Niet altijd even makkelijk en zeker niet iets dat je kan generaliseren & automatiseren.
    2. Wattage : hoe hoger het wattage, hoe warmer je het krijgt mààr hoe sneller je je temperatuur ook overschiet en zeker bij de 71° stap kan dat nefaste gevolgen hebben. 1800W is hier al genoemd en ik kan dat ook bevestigen.
    3. Warmteverlies van je ketel : daar ben ik de laatste tijd veel over aan het nadenken. We werken immers met een hoge ketel zonder roerwerk waarin dan nog eens een filtermand (of hoe noem je dat) zit. Tussen de twee is er een vrije ruimte van +/- 1cm waar ook wort inzit. In hoeverre dat wort mee wordt gecirculeerd is nog maar de vraag en volgens mij zit je daar met een serieus verlies aan warmte. Ik ga testen doen met een extra isolatiemantel gemaakt van een kampeermatje om te zien of ik dat kan verbeteren.
    4. Hierboven al gemeld, maar we werken dus met een systeem zonder roerwerk. Een roerwerk zorgt er net voor dat de temperatuur in heel het beslag redelijk constant is (je gaat altijd warmteverlies hebben) en je nergens echte hotspots gaat krijgen. Je kan gaan roeren in je Brewmonk/Bulldog/whatever maar dan verstoor je de filterlaag en ga je op een gegeven moment een probleem krijgen.

Ik heb er nog niet meteen een oplossing voor gevonden maar ik geraak er nog wel uit. Mocht het echt een probleem blijven, dan ga ik toch eens nadenken om het systeem wat te veranderen. Misschien met een warmtewisselaar buiten de ketel om (in een bijkomende weckketel ofzo) waardoor je eerder met een HERMS gaat zitten. Het hete water in de extra ketel kan dan ook dienen bij het spoelen.

• Met mijn easybrew 30 liter maisch en kook ik ook op 1800 Watt. Idd, zoals Steinie zei, de pomp moet aanliggen. Lagere wattage zorgt ervoor dat het wort niet krachtig genoeg kookt of dat de temperatuur terug valt bij toevoegingen. Hogere Wattage geeft te veel verdamping.

Ik hoop dat je enkel circuleert tijdens het maischen?