Zuid-Afrikaanse NEIPA

There are 22 replies in this Thread. The last Post () by Koen Sels.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Dit jaar had ik wat Zuid-Afrikaanse hoppen ingeslagen om wat mee te spelen.
    Dus volgende brouwsel snel uit de duim gezogen, het wordt dus een NEIPA met deze hoppen

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

Naam recept: Zuidafrikaanse NEIPA

Bierstijl: NEIPA

Volume: 19,0 l

Begin SG: 1,049 SG

Berekende kleur (Morey): 8 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth) 30 IBU

Berekende einddichtheid 1.010 SG

Vergistings temp. 18°C => 22°C

Kooktijd 70 min.

Water en brouwzouten

Hoeveelheid Ingrediënt

16,80 l Maischwater

2,40 g CaCl2

1,50 ml Fosforzuur

2,50 g NaCl

8,44 l Spoelwater

Waterprofiel behandeld water

Ca Mg Na HCO3 Cl SO4

101 mg/l 7 mg/l 73 mg/l 110 mg/l 106 196 mg/l 196 92 mg/l

Vergistbare ingrediënten

Hoeveelheid Naam Mouterij Kleur %

2,00 kg Golden Promise Pale mout Thomas Fawcett and Sons 5 EBC 50,0 %

1,00 kg Gemoute haver Thomas Fawcett and Sons 4 EBC 25,0 %

1,00 kg Gepofte tarwe. Thomas Fawcett and Sons 2 EBC 25,0 %

Maischschema

Omschrijving Temperatuur Rust tijd Beslagdikte

Amylaserust 67,0 °C 90 min. 4,2 l/kg

Uitmaischen 78,0 °C 5 min. 4,2 l/kg

Hop

Hoeveelheid Naam Type % alfazuur Kooktijd toevoeging IBU

3,9 g Southern Dawn pellets 13,6% 60 min. 7,5 IBU

23,3 g Southern Dawn pellets 13,6% 15 min. 22,3 IBU

28,3 g Southern Dawn pellets 13,6% whirlpool 0,0 IBU

28,3 g N1/69 pellets 13,4% whirlpool 0,0 IBU

28,3 g U1/108 pellets 18,2% whirlpool 0,0 IBU

28,3 g N1/69 pellets 13,4% koudhop 0,0 IBU

28,3 g U1/108 pellets 18,2% koudhop 0,0 IBU

Overige ingrediënten

Hoeveelheid Naam Type Gebruik

1,70 g Antioxin STB Antioxidant maischen

12,00 ml Biersol Klaringsmiddel koken

6,00 g Vitamon cerevisiae Gistvoeding koken

0,20 g Antioxin SB Antioxidant nagisting/lagering

0,20 g Antioxin SB Antioxidant bottelen

Gist

Hoeveelheid Naam Type

0,1 l + 1,0 l getrapte starter Conan bovengist

Iemand nog ingevingen of opmerkingen?

• Ik dacht dat je voor een Neipa een cl/so4 verhouding van 1,9 gebruikt. Ik kom hier op 0,54. 🧐

Brouwhulp exporteert dit steeds verkeerd (ik weet niet waarom?)

Zo moet het dus zijn,
    Echter door het toevoegen van de Antioxin SB bij het dryhoppen (lageren) en bij het bottelen verhoog je het SO4 gehalte nog eens met 14mg/l
    Dan heb je dus 106mg/l SO4 en 196mg/l CL wat resulteert in een CL/SO4 verhouding van 1.85

• Die bug in BrouwHulp ken ik.

Is 30 IBU niet aan de hoge kant? Niet voor mij maar voor jou. 😉

Niet voor een NEIPA daarvoor liggen de eigenschappen volgens de BJCP als volgt:

Eigenlijk nog 5 IBU te weinig volgens het stijlboek. :huh:
    Maar de IBU waarden voor deze stijl zijn relatief daar deze eigenlijk een bitterheids gewaarwording omschrijven en niet echt het gehalte gememoriseerde alfazuren.

De 5 IBU aan bitterheid die ik nu zogezegd zelfs nog te kort kom zal zeker wel nog uit het dryhoppen en de whirlpool komen vermits brouwhulp daar geen extra bitterheid voor rekent en dit toch zeker nog wat bitterheid extra gaat geven.

Maar je zet me aan het denken, mogelijk laat ik de IBU's toch nog beter wat zakken door geen bitterhop gift te geven begin kook en de hopgift die nu op 15 min einde kook staat slechts op 10min einde kook te geven.
    Is het achteraf niet bitter genoeg kan ik nog steeds wat tetrahop extract toevoegen bij het bottelen. :/

• Snel even herrekend:

Als ik de hopgift die normaal op 15 min einde kook zat op 10 min einde kook geef geeft dit.

Basis

Berekende bitterheid (Tinseth) 25 IBU

Kooktijd 70 min.

Hop

Hoeveelheid Naam Type % alfazuur Kooktijd/toevoeging IBU

3,9 g Southern Dawn Pellets 13,6% 60 min. 7,5 IBU

23,3 g Southern Dawn Pellets 13,6% 10 min. 16,3 IBU

28,3 g Southern Dawn Pellets 13,6% whirlpool0,0 IBU

28,3 g N1/69 Pellets 13,4% whirlpool 0,0 IBU

28,3 g U1/108 Pellets 18,2% whirlpool 0,0 IBU

28,3 g N1/69 Pellets 13,4% koudhop 0,0 IBU

28,3 g U1/108 Pellets 18,2% koudhop 0,0 IBU

Als ik de hopgift begin kook weglaat en die 3.9gr extra toevoeg op 10 min einde kook geef geeft dit.
    (Dan moet ik wel geen hop afwegen en zijn dit steeds netjes volle pakjes van 1oz)

Basis

Berekende bitterheid (Tinseth) 20 IBU

Kooktijd 70 min.

Hop

Hoeveelheid Naam Type % alfazuur Kooktijd/toevoeging IBU

28,3 g Southern Dawn Pellets 13,6% 10 min. 20,3 IBU

28,3 g Southern Dawn Pellets 13,6% whirlpool 0,0 IBU

28,3 g N1/69 Pellets 13,4% whirlpool 0,0 IBU

28,3 g U1/108 Pellets 18,2% whirlpool 0,0 IBU

28,3 g N1/69 Pellets 13,4% koudhop 0,0 IBU

28,3 g U1/108 Pellets 18,2% koudhop 0,0 IBU

Even over slapen, :-/
    Maar als ik het aanpas gaat het vermoedelijk de 20 IBU versie worden, wat te kort is voor een goed evenwicht vul ik wel aan uit het flesje bij het bottelen.

• Ik gaf die opmerking over de IBU's omdat je zei dat je vorige Neipa (die ik overigens yummie vond) net iets te bitter was. Die was 29 IBU dacht ik.

Ik zou de 60 minuten helemaal weglaten en alles inzetten op de laatste 15 minuten, hopstand en/of dryhop. De bitterheid wordt zo toch wat smoother. Maar wie ben ik? 😁

• Ik gaf die opmerking over de IBU's omdat je zei dat je vorige Neipa (die ik overigens yummie vond) net iets te bitter was. Die was 29 IBU dacht ik.

Ik zou de 60 minuten helemaal weglaten en alles inzetten op de laatste 15 minuten, hopstand en/of dryhop. De bitterheid wordt zo toch wat smoother. Maar wie ben ik? 😁

Ik heb even opgezocht en de 21 gram cryo hops die ik ooit eens gemaakt heb en gesmaakt werd had ook maar 18 IBU
    We zullen dan maar mikken naar die 20 IBU.
    THX voor mij wakker te schudden :)

• Gisteren aan het brouwen geslagen.
    Een hoe noemt men dat, Een beetje een rampdag door eigen toedoen??

Het begint al bij het voorbereiden, ik vind mijn gistvat van 30l niet, Uiteindelijk is het mijn echtgenote die me na een uurtje zoeken en vloeken me er op wijst dat Davy die onlangs mee heeft genomen met wat wort in (en nog niet terug is).
    Dus het alternatief is een leeg Domlium vat van 30l, gelukkig ook nog een bijpassende stop in huis.

Het schroten, De gemoute haver van Thomas Fawcett was zelfs op de dunste stand van de moutmolen amper schrootbaar, de korrels waren zo dun dat deze niet allen gebroken waren. tevens is deze gemoute haver niet ontvliest het leek helemaal op een hoopje rijst hulzen na dat deze geschroot was.
    Om het moeilijke schroten toch wat te optimaliseren deze dan maar een tweede keer door de moutmolen gedraaid, en toen leken de korrels toch allen gebroken.
    Vervolgens was de de gepofte tarwe aan de beurt, man zijn dat harde korrels, de mout molen blokkeerde meerdere keren en mijn relatief zware accuboormachines (24V/46Nm) kon dit amper (of niet) getrokken krijgen.

Vervolgens ga je maischen en kom je er achter dat je er eigenlijk niet bij stil gestaan dat je apparatuur eigenlijk niet ontworpen is voor zo een klein volume, de thermometer baffle kwam onvoldoende diep in de maisch om een goede temperatuur meting te hebben, dus de temp dan maar continu met de hand thermometer meten :@

Na een uurtje maischen zie je dat de de versuikering is gestopt, toch rustig verder gemaischt tot de 90 min om waren, maar waar je normaal een eind maisch SG van 1065 moet halen haal je amper 1058 SG ;(
    Tevens is de maisch slecht vloeibaar door het vele kaf van de niet ontvliesde haver, hierdoor kon ik deze niet zomaar in mijn filter laten leeglopen maar moest het met een beker overscheppen (voor hen die al rijsthulzen gebruikt hebben je kan dit vergelijken met 1kg rijsthulzen bij 3kg mout voegen, dit bij een beslag dikte van 4l/kg) :grouchy:

De filtratie, 't ja die liep als een trein!!
    Maar einde filtratie zit je wel met het gewenste volume, en een laatste afloop beneden de 1.010SG maar met slechts een startdichtheid in de kookketel van 1035 SG ipv 1.044 SG.

Corrigeren dus, even snel uitgeteld in brouwhulp en die gaf aan dat ik 550 gram suiker zou moeten toevoegen om de juiste SG te hebben. Dus bij het opwarmen 550 gram ruwe rietsuiker gaan afwegen en deze dan alsnog toegevoegd om de SG te corrigeren. (en ook de correcte bitterheid te bekomen daar een lagere SG je isomerisatie bevorderd)
    Verder verloopt het brouwen eindelijk zoals het normaal zou moeten. Netjes 16l van 1.049 SG in het gistvat :oef:

De starter stond al 3 dagen uit te zakken in de ijskast, dus die in de loop van de dag afgegoten en alvast wat verse wort gegeven, dan in de verwarmde gistkast geplaatst zodat die lekker actief is als ik deze ga enten.
    Ga je nog snel even de vergistingstemperatuur controleren van de Conan, wat lees je bij de nota's
    "Pitching @ 0.44 million cells/ml/plato as per how the Alchemist underpitches Heady Topper"
    :grumpycat: Ik heb die starter tegen 0.7milj. cels/ml/°p uitgeteld. Dus het totale volume van de starter maar even meten, en omrekenen hoeveel ik hier van moet toevoegen om tot die lage pitching rate te komen. Nu ook niet een echte ramp maar het was al wel voldoende geweest voor een dag dacht ik.

Vandaag dus de analyse gemaakt en de oorzaak van al deze blunders zoeken.

Blijkt dat de gemoute haver van Thomas Fawcett slechts een rendement heeft van 65% en in brouwhulp stond een waarde van 80% (vermoedelijk is deze gewoon gekopieerd van de gemoute haver van Castel Malting welke ontvliesde gemoute haver is)
    Ook van de gepofte tarwe van Thomas Fawcett daar van klopt het rendement in brouwhulp dus ook niet, moet dus 72% zijn ipv de aangegeven 76%
    En het Brouwhulp "brouwzaalrendement" dat stond op 80% wat dus ook aan de hoge kant is voor een eenstaps maisch met wat exotische mouten (met 100% basis gerstemouten haal ik net die 80%)

Mijn lesje weer eens geleerd, snel snel een receptje in elkaar steken, neen dat lukt niet! Je moet daar veel meer werk in steken, alles dubbel checken, en nog eens over slapen, en dan de mening vragen van andere, en nog eens nazien en, ......

Maar er is ook goed nieuws, door het toedoen van al dit heb ik dus suiker moeten toevoegen en wat vind in verder in de informatie over de Conan gist, "We also recommend adding a small percentage of the fermentables (~ 5-10%) as sugar." :)

Bon, hij staat van rond middernacht te bluppen en de temperatuur is ondertussen op natuurlijke wijze netjes van 18°C naar 20°C opgelopen, nu gewoon verder op die 20°C houden tot die uitgegist is.

Moet ik nu bang hebben dat het een leeg bier gaat zijn daar er 12% suiker in de stort zit van een bier met een begin dichtheid van slechts 1.049 SG? Ik hoop van niet er zit in ieder geval genoeg kaf in verwerkt die veel smaak heft kunnen af geven :pray:

• Moet ik nu bang hebben dat het een leeg bier gaat zijn daar er 12% suiker in de stort zit van een bier met een begin dichtheid van slechts 1.049 SG? Ik hoop van niet er zit in ieder geval genoeg kaf in verwerkt die veel smaak heft kunnen af geven

Ik denk het niet. Volgens mij gaan die haver en tarwe zeker voorkomen dat je bier te leeg zou smaken. Bovendien ligt de nadruk toch op de hop lijkt me?

• Dat is de juiste tabel. Daarin staan toch het rendement (extract coarse) en de Kollbach index. 🤔

Enzymkracht is de Windisch–Kolbach index wordt meestal als °WK vermeld en dat staat er spijtig genoeg niet in.
    In de US gebruikt men Lintner, afgekort tot L (°WK = 3.5 x Lintner – 16)
    Hiermee kan je berekenen of je voldoende diastatisch vermogen hebt om je maisch om te zetten.
    Vb via deze calculator 

De gewone kolbach index is niet meer dan oplosbaar eiwit / totaal eiwit, met ander woorden in hoeverre er tijdens het mouten de eiwitten al zijn afgebroken in peptides en aminozuren.

Understanding Malt Spec Sheets

• Ondertussen 9 dagen verder en het gistvat staat al >3 dagen niet meer te bluppen, (<1 blup op 10 min) dus vandaag even de dichtheid gemeten.
    De huidige dichtheid was reeds gedaald tot 1006.
    Met al het geklooi bij het brouwen rekening houdend, als je dat herberekend zou dit brouwsel op een theoretische eind dichtheid van 1007 moeten eindigen.
    Dus tijd om de dryhop er bij te kieperen. Daarom na het staal nemen even een 50gr suiker(oplossing) toegevoegd zodat die terug aan het gisten gaat en er terug CO2 productie gaat zijn.

Straks als het brouwsel terug leven vertoond de Dryhop toevoegen.
    De vergisting en de CO2 productie zou de zuurstof invloed moeten beperken tot een minimum zodat het al niet een verschraald bier is alvorens het gebotteld gaat worden. :thumbup:
    De smaak was OK maar het mist wel wat restzoet en body als tegengewicht voor al het hop geweld. (daar moeten we nog een mouw aan passen bij het bottelen)

• Laat me raden: glycerine? 😉

De Conan gist is na de M29 een van de gisten die het meest glycerine van nature produceert, het is niet voor niets de meest genome gist voor het maken van een NIEPA daar die dus al op zich voor een zacht mondgevoel zorgt.
    Eigenlijk mist het bier gewoon restzoet, dit rechtstreeks is het gevolg van het toevoegen van de extra suiker om de begin dichtheid te corrigeren omdat ik het rendement van de gemoute haver en de gepofte tarwe dus verkeerd ingesteld stonden in brouwhulp.
    In het originele recept was een einddichtheid van 1.010 SG voorzien, nu zit ik reeds op 1.006 wat eigenlijk overeenkomt met
    8 gr/l suiker. (= 2 klontjes suiker per liter).

Als ik die 8gr/l restzoet zou willen corrigeren met glycerine:
    Glycerine heeft tov sucrose slechts een zoetkracht van 0.6 dus daar zou ik dan 13 gr/l moeten van toevoegen wat eigenlijk best aanvaardbaar is. ( 20mg/l toevoegen is zowat de limiet heb ik al ondervonden dan begin je het echt te smaken)

Als ik die 8gr/l restzoet zou willen corrigeren met Brew body (= 18 DE Maltodextrine )
    Dan moet ik wel rekening gaan houden dat daar ongeveer 18% nog van vergistbaar is, en dit dus in mindering moet brengen bij de bottelsuiker.
    De zoetkracht van Maltodextrine is slechts 0.21 tov sucrose die 0.21 is dan zelfs nog inclusief het vergistbare deel (eigenlijk, is de zoetkracht dus nog veel lager).
    Ik zou hier al minimum 38gr/l moeten van toevoegen om die 8 gr/l die ik nu mis te compenseren. (zonder rekening te houden met het deel dat nog vergist en laat nu net dit deel zijn dat vooral voor de zoetkracht van maltodextrine zorgt)
    Van die 38gr/l is 18% vergistbaar wat al overeen komt met 6.84 gr bottelsuiker.
    Omdat de toegevoegde zoetkracht van maltodextrine eigenlijk niet echt correct uittellen is het een wilde gok en eigenlijk amper bruikbaar om een berekende correctie mee uit te voeren.

En andere optie is kunstmatige zoetstoffen te gebruiken, deze zoeten wel maar voegen niets toe bij het mondgevoel nog aan de body van het bier. dus neen eigenlijk ook geen optie.

Koen gaat het vermoedelijk bij het rechte eind hebben het zal glycerine worden

• " Lighter carbonation may contribute to a fuller more viscous mouthfeel and may be beneficial in a NEIPA."

Wat minder bottelsuiker gebruiken misschien, ik gebruikte in mijn poging tot een NEIPA 5 g/liter. En ik had Scottjanish toen nog niet gelezen. :)