Wijn maken

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Vroeger wel, (30 jaar geleden) vooral van druiven, Gorsemse krieken en appelen.
    Nu heb ik er meer plezier in om enkele wijntjes te gaan degusteren bij de producent, als de wijn dan binnen mijn smaakprofiel valt en betaalbaar is dadelijk wat in te slaan.

De vraagprijs van kwalitatieve wijndruiven of het geperste druivensap van die wijddruiven rechtstreeks van bij de wijnbouwer is tegenwoordig bijna gelijk aan wat je betaalt als die al vergist en gebotteld is. ;)

• Af en toe zou ik mij er nog eens aan wagen, heb paar keer rode druiven gekocht bij den Italiaan in Zwartberg, doch wegens het bier brouwen op de achtergrond geraakt. Sta momenteel nog met 34 liter witte wijn van druivensap die ik gekregen heb van brouwmaat die een wijngaard aan het opstarten is die ook bier is gaan brouwen doordat hij een paar keer is komen meebrouwen bij mij thuis, doch binnenkort ga ik nog eens mede maken daar ik aan 4 kg "echte" honing ben geraakt van een ex collega die imker is. Ook eigen gemaakte Porto staat steeds op het lijstje, maar dat doe ik met rood druivensap uit brik, die wijn dat je daaruit vergist is zeer zacht omdat je de schil van de druif niet hebt mee vergist (dus bijna geen tannines) en dat is beter voor een zachte Porto, maar die vergist ik wel tot 16%, zo hoef je minder alcohol (waarop die bolsternoten hebben gemacereerd) toe te voegen. Schuimwijn staat ook regelmatig op het programma en vooral wijn van bloedappelsienen, die is mega lekker, doch pas na 3 jaar en is een wijntje om zoet/zuur te houden... :thumbup:

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Ik heb vroeger veel mislukte pogingen gehad om wijn te maken. Druiven kweken is niet lastig, dat zit me als Overijsenaar in het bloed ('t is niet voor niks de druivenstreek) maar eenmaal rijp mislukte er alles wat maar kon mislukken. Nu, na zoveel jaar bier maken, heb ik wel een goed beeld van wat er fout ging. Vooral op gebied van infecties.

Ik ga me er volgend jaar weer eens aan wagen, een dame jeannetje met druivenconcentraat van Brouwland, ergens in een hoekske zetten. En cider moet ook eens gebeuren maar dat zal van appelsap uit de supermarkt zijn, moet lijken op strongbow want het is voor de madam, die dronk dat vroeger graag.

• Zelf nog nooit wijn gemaakt maar het kriebelt de laatste tijd om zelf een mini wijngaard aan te leggen.
    Ik zit zo in een paar Facebook groepen daarover en in de gemeente hier heeft er iemand een wijngaard van 800m2 die top schuimwijnen maakt.
    Jammer genoeg is de syntra cursus redelijk lang en duur (2jaar à 850€per jaar) en blijkbaar echt wel noodzakelijk aangezien je beslissingen moet maken die jaren later nog doorwegen.

Nog een tip voor mensen die wijndruiven zoeken. In goeie jaren zoals 2018 hangen de druiven te rotten aan de stokken in de champagne streek aangezien ze maar 4000l?/ha mogen maken per jaar. Een kleine wijnboer daar vertelde dat ik mocht plukken wat ik wilde.

Een maand terug een 'wedstrijd' aangegaan om porto te maken volgend jaar tegen iemand anders. Dus recepten zijn zeker welkom?.

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

• Naast Syntra kan je een goede basiscursus volgen bij een wijn en/of biergilde. De roeselaarse wijn- en biergilde bijvoorbeeld organiseert jaarlijks een cursus uit 2 delen; 1 dag theorie en 1 dag praktijk, waarbij elke deelnemer enkele liters sap meekrijgt om thuis te vergisten en verder af te werken. Uiteraard wordt je bij elke stap telkens begeleidt. Perfect voor wil beginnen met wijnmaken. De cursussen van syntra zijn volgens mij eerder voor wie (semi-) proffesioneel wil gaan.

• Dit jaar voor de eerste keer notenwijn/porto ‘gemaakt’. Heel simpel gehouden om een heel zachte smaak te krijgen. Gewoon noten, suiker en rode wijn( meegebracht uit Frankrijk).

Een maand terug een 'wedstrijd' aangegaan om porto te maken volgend jaar tegen iemand anders. Dus recepten zijn zeker welkom?.

Bram. Kijk HIER eens op de website van de Molse bier-en wijngilde. Er staan wat recepten om dit te maken.

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Ik heb al wijn gemaakt van:

- druiven (eigen kweek, iets fruitachtig)
    Dat ligt momenteel even stil omdat ik terug enkele druivenstekken van destijds aan het opkweken ben).

- Vlierbes of vlierbes + druif (50/50), dat is dan een die minstens 4-5 jaar in de kelder moet liggen alvorens (zéér hoog tanninegehalte).

Puur vliersap is niet te doen (te veel tannine) vandaar het versnijden met druivensap.

- Vlierbloesem: Ook hier idem, in het begin niet zuipbaar, moet minstens 3 jaar in de kelder liggen alvorens consummeerbaar.

Speciaal aroma: Je moet er voor zijn. De ene vind het lekker, de andere afschuwelijk.

- Appelwijn, natuurlijke gisting (geeft +-7% alcolhol), geeft een superlekker fruitig wijntje.

- Wijn van wortelsap (met 1L bio wortelsap van Colruyt maak je 5L wijn).

Dit geeft een zoete aperitief wijn, super verslavend. Als de fles open is kan je er bijna niet afblijven! Daarom maak ik hem niet meer.

- Pruimen: Geeft een superlekkere wijn, heeft zo maar even 7 jaar in de buikfles gezeten alvorens ik kon bottelen.

- Rode + witte Trosbessen + cassis: Geeft een prachtige rosé.

Deze wijn oxideerd gemakkelijk (geeft dan slechte sherrysmaak), daarom vulde ik telkens na overhevelen vulde ik de fles terug tot nokvol met een weinig bio witte wijn (Aldi).

Met rabarber maak ik ook cider (vergisting met Kitzinger Champagnegist).

Na een paar slechte resultaten met de huisgisten van BL werk ik enkel nog met Kitzinger gisten voor wijn.

- Kitzinger Champagne voor de bubbles...

- Kitzinger Bordeaux of Steinberg voor alle rode en roséwijn.

- Kitzinger Riesling voor de witte wijnen (rabarber...), maar je kan hier ook Kitzinger Steinberg voor gebruiken.

Ik maak altijd een giststarter (appelsap of appelsiensap, gist)

De tweede dag voeg ik altijd gistvoeding toe, de helft van wat op het pakje diammoniumfosfaat (DAP Brouwland) voorgeschreven staat.

Begint een wijn ter erg te schuimen (eerste of tweede dag) dan voeg ik wat fijngesnipperde Bio citroenschil toe.

(Wel eerst onder de kraan met heet water goed afschrobben om mogelijke parafineresten op de schil te verwijderen).

En ik laat altijd vergisten in een geisoleerde kast op 21°C

Ook: Als je wijn wil maken: Naast het suikergehalte is het een absolute must om het zuurgehalte van het sap te meten (setje met blauwloog kan je kopen bij BL).

Te weinig zuur: Mixacid (BL) toevoegen.

Te veel zuur: Verdunnen met water (voor rabarbersap), mengen met zuurarm of ontzuurd sap.

Ontzuren: Kan je prijsgunstig doen met voederkrijt, maar BL heeft levert daar ook product voor.

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• In 2017 en 2018 al eens wijn gemaakt, met goed gevolg, van eigen druiven.

Vorig jaar hadden we het te druk en hebben we druiven voor de vogels gelaten.

Dit weekend ga ik mijn druiven opnieuw oogsten. Normaal ging ik ze tot volgend weekend laten hangen, maar met de storm en voorspelling van minder zon zullen ze toch niet meer zoeter worden. En zoet zijn ze, ik heb moeten extra vallen hangen tegen de wespen.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• Gebruik je dan geen wespennetten rond je druiven?

Daar ga ik me niet mee bezighouden. Ik heb al genoeg onderhoud aan de rest van de tuin, met groenten, pompoenen, appelbomen en kleinfruit. En de druivelaars zijn ook ornamenteel, ik denk dat ik tegenwind van mijn vrouw zou krijgen.

Ondertussen geoogst en geperst, zal wss rond 8 liter wijn kunnen maken.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• vorig jaar voor de eerste keer wijn gemaakt van appels en peren.

Een of andere gek had me toen voor een prijsje aan 120 kg aan tweede keus fruit geholpen.

Uiteindelijk 70 liter wijn mee gemaakt.

Een experiment wat me zeker is bevallen. maar toch niet meer in zo'n hoeveelheden doen volgende keer.