Koopadvies molen en pers voor appels

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo,

Ik zou graag op kleine schaal appels willen persen om er cider van te maken.

De hoeveelheid appels dat het moet persen is voorlopig 20 tot 30 liter sap per keer dat ik cider maak.

Daarnaast wordt er momenteel een eigen boomgaard aangelegd met 8 appelbomen (wordt volgend jaar uitgebreid naar 11 en misschien erna nog meer). Deze appels gaan ook dienen om te persen.

Heeft iemand ervaring met persen en molens en waar ik op moet letten? Er is veel keuze bij Brouwland..

• Zo een 15 jaar geleden maakte ik jaarlijks 60 - 80 liter appelsap, die ik dan met sorben behandelde en liet uitklaren. Ik gebruikte toen een elektrische molen Artikelnr: 015.150.6 waarmee ik op korte tijd de appels maalde om direct te persen met een zelf gemaakte wijnpers in inox. De molen kon ik lenen van een vriend.

Het appelsap had de kleur van witte wijn en was glashelder na ongeveer 1 à 2 maand uitklaren in de kelder.

De wijnpers staat nu te koop.

• Ik heb nog een wijnpers met een persinhoud van ongeveer 50l te koop staan. :)
    De fruitmolen die is spijtig genoeg op de schroothoop beland.
    Als alternatief wordt er ipv een pers dikwijls een (oude) droogzwierder gebruikt wat veel sneller en meer opbrengt geeft dan met een pers En je wil niet weten hoeveel hakkelaars voor tuinafval ook dienen om appels te malen (het type met een roterende schijf en messen dan)
    Anders op Marktplaats vind je ook wel enkele betaalbare modellen en bij Fischer Motorgeräte vind je ook wel wat

• Voor de molen ga ik dan denk ik opteren voor deze: https://www.brouwland.com/nl/o…tmolen-20-liter-inox-kuip

Die link die Springerke doorstuurde, daar staat onderaan de pagina een fruitmolen, nu voor slechts 75 Euro, toch een stuk voordeliger dan de 299 Euro van Br.land, doch of het dezelfde "trommel" heeft is niet te zien...

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• De aandrijving is verschillend, bij die van Brouwland is een groot vliegwiel (of hoe noemt dat?) dat er bij de andere niet is. Ik denk dat dit wel kan schelen als je wat kilo's appelen moet verwerken.

Denk niet dat het "vliegwiel" van die van Br.Land genoeg inertiekracht kan ontwikkelen om minder mankracht te hoeven gebruiken, maar die ziet er wel een tikkeltje kwalitatiever uit moet ik zeggen, of gewoon een goede sterke Makita erop, doen we ook met onze schrootmolen... 8o

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Ondertussen toch besloten om te gaan voor direct een grotere investering.

https://www.fischer-lahr.de/Fi…erdruck-versandkostenfrei

https://www.fischer-lahr.de/El…user-mit-Auffangbehaelter

@walter: ik heb een tijd geleden de proef op de som genomen en 4 experimenten gedaan:

1. 90% appelsap + 10% perensap + sulfiet

2. 90% appelsap + 10% perensap (andere peer) + sulfiet

3. 100% appelsap + sulfiet

4. 100% appelsap zonder sulfiet

Allemaal zijn ze goed uitgedraaid. De 4de was reeds begonnen met een wilde gisting. Dat appelsap zag dus zeer bruin toen ik gist erin pitchte. Na gisting had het dezelfde kleur als de rest.

Enigste waar ik nog wat over denk is dat er kans is dat er brett in zit en aangezien ik een brouwerij wil starten is dat toch nog een heikel punt. Ik zou graag de cider deels spontaan vergisten maar ik wil de rest ook niet contamineren.

• Nog iets anders : om te voorkomen dat je appels ros worden en oxideren, doen jullie daar ascorbinezuur of sulfiet bij?

Malen doe je per volume wat je direct kan persen.

Om te beletten dat het sap oxideerd, goed doorwerken bij het malen en dan zo vlug mogelijk persen. Doe in de lege emmer van 10L, EERST 2g sulfiet en laat daarop het sap stromen uit de pers.

Gebruik geen half vervlogen sulfiet. Mettertijd wordt sulfiet waardeloos omdat de zwavel zich bind met koolzuur uit de lucht. Altijd bewaren in glazen bokaal met tussen schroefdeksel en pot, een vel plastiek.

• Enigste waar ik nog wat over denk is dat er kans is dat er brett in zit en aangezien ik een brouwerij wil starten is dat toch nog een heikel punt. Ik zou graag de cider deels spontaan vergisten maar ik wil de rest ook niet contamineren.

Als je voldoende sulfiet toevoegt en je fruit eerst wast in sulfiet/citroenzuurwater overleven de brett's amper, Deze zijn heel gevoelig aan SO2 Dit is ook een van de reden dat men sulfiet gebruikt in de wijnmakerij, ooit al een ontploffende wijnfles tegen gekomen?
    Brett's zijn gisten net als andere, als je er een goede reinigings en desinfectie methodiek er op na houd mag dit echt geen probleem zijn. Eigenlijk moet veel meer bang hebben van de sachh var. diastaticus gisten. en die gebruikt iedereen toch?

• Ondertussen toch besloten om te gaan voor direct een grotere investering.

Mooie kit, daar ga je plezier aan beleven :thumbup:

Enigste waar ik nog wat over denk is dat er kans is dat er brett in zit en aangezien ik een brouwerij wil starten is dat toch nog een heikel punt.

Als je beide van elkaar gescheiden houdt is er toch geen punt? Ik zou die gewoon op een andere plek bewaren als je brouwerij.

• Serge: dan overleven de bretts idd niet maar dan is de rest van de wilde gisten ook naar de vaantjes? Voor spontane vergisting dan. Of zit er in de appel mogelijk nog voldoende wilde gist?

Walter: ik probeer tegen januari alles in orde te hebben dat mijn garage klaar is om officieel cider te maken en in een latere fase bier. De gistvaten van de cider en die van het bier zouden in dezelfde ruimte staan en ook door hetzelfde bottelmachine gaan.

Ik ga het sowieso proberen te doen, die spontane vervisting, maar ik ga idd goed moeten nadenken over hoe ik alles proper maak en bijv. op een botteldag eerst de cleane producten bottelen en erna de wilde.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk