Ruilbiertjes VHM 2019

There are 38 replies in this Thread. The last Post () by HermanH.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik zal de kop afbijten.

Serge kon spijtig genoeg niet komen, maar hij gaf een hele bak biertjes mee die gretig werden meegenomen.

Witbier met bergamot. Zeer zwaar geparfumeerd. Ruikt niet echt naar bier, meer een limonade met bloemengeur. Mijn vrouw vindt de geur heel aangenaam. Dit doet mij de wenkbrauwen fronsen want zij lust geen bier. De eerste slok bevestigt wat ik vreesde: echt niet mijn ding. Trop is te veel. Kruiden en fruit kunnen iets toevoegen, maar ze mogen de boel niet domineren. Ik proef of ruik geen bier, geen hop, geen bittertje, zelfs heel in de verte niet. Vermoedelijk was dit de bedoeling. Sommige vrouwen zullen het geweldig vinden.

Dit is echt niet mijn ding. Het ligt zeker niet aan de brouwkunsten van Serge: ik heb al fantastische bieren van hem gedronken, maar dit ligt buiten mijn palet. Smaken verschillen.

• Die van mij zijn nog niet lang genoeg op fles, eentje is op 8/10 gebotteld, die blonde, dus even geduld ermee...

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Ik zal de kop afbijten.

Serge kon spijtig genoeg niet komen, maar hij gaf een hele bak biertjes mee die gretig werden meegenomen.

Witbier met bergamot. Zeer zwaar geparfumeerd. Ruikt niet echt naar bier, meer een limonade met bloemengeur. Mijn vrouw vindt de geur heel aangenaam. Dit doet mij de wenkbrauwen fronsen want zij lust geen bier. De eerste slok bevestigt wat ik vreesde: echt niet mijn ding. Trop is te veel. Kruiden en fruit kunnen iets toevoegen, maar ze mogen de boel niet domineren. Ik proef of ruik geen bier, geen hop, geen bittertje, zelfs heel in de verte niet. Vermoedelijk was dit de bedoeling. Sommige vrouwen zullen het geweldig vinden.

Dit is echt niet mijn ding. Het ligt zeker niet aan de brouwkunsten van Serge: ik heb al fantastische bieren van hem gedronken, maar dit ligt buiten mijn palet. Smaken verschillen.

Deze Bergvlinder is naar mijn smaakervaring inderdaad eerder een Berg-a-mot.. schoon gedacht , maar een overgeparfumeerde dame.. eentje voor in de beauty case.. ik zou bergamot eerder verwachten in een coffee stout ofzo als contrast, of een heel klein beetje in een honingbier, maar hier versterkt het het toch al zoeterige witbier.. in een Berliner Weisse met een zuurtje en aardig wat kruidnagel , had dit misschien een mooie aanvulling geweest..hier gaf het een versterking van de al zoete en bloemige smaak.. en zeggen dat ge zo lang naar die bergamot schillen hebt gezocht..!

De rest opgebruiken in een winterthee of keelpastilles van maken, zou ik aanraden. Een volgende versie met Edelweis-sen ?

Iets doet mij vermoeden dat Serge dit in opdracht heeft gebrouwen, of uit pure curiositeit..

• Net een Tank 7 Brett van Serge gedegusteerd. Bij het inschenken kwam de paardenstal me al tegemoet. Mijn vrouw verbande me meteen naar de keuken en dat beschouwde ik als een heel goed teken.

Het bier smaakte zoals het rook: rustiek, stevige Brett maar toch niet te overweldigend. Lekker droog maar met een klein fruitig zoetje op de achtergrond. Wat een mooie balans, hier word ik echt lyrisch en tegelijk nederig van.

Ik ben zelf geen liefhebber van bv. Orval, maar dit soort Brett is de hemel voor mij. Grote kunst! Serge, je blijft me telkens weer verbazen.:clapping:

• Nog eentje van Serge..funky orval 19.02.2 04/03/2019.. hola, stevige kost, geur van een rol linoleum en een oude non.

"Zerp", zou mijn moeder zeggen..met een wrange, zurige smaak, maar dat eerste zuurtje valt op een smaak van witte pompelmoes,

geen roze, zachte maar echte straffe witte pompelmoes, oude onderbroeken aan de waslijn, toch nog rieken ondanks de kookwas, daarna hints van terpentijn, die het achterste van u tong een beetje decaperen..boon meets orval ... een wasknijper op uw neus als ge deze niet lust.. ik wel ...dra te verkrijgen in uw colora verfwinkel..

Geen mariage parfait, maar een mariage sublime !

• Onderbroeken, urine en terpentijn... Ik vrees dat er hier zich een paar van forum hebben vergist.... ^^

Ieder zijne meug natuurlijk, doch wie had ooit gedacht dat de link naar plas- en poepsex in een paardenstal hier nog mee te gaan maken... 8o^^

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• HermanH wrote:

Ieder zijne meug natuurlijk, doch wie had ooit gedacht dat de link naar plas- en poepsex in een paardenstal hier nog mee te gaan maken... 8o^^

Inderdaad, een tikkeltje lyriek en poezie is niet echt aan dit forum besteed

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

• Vandaag de Zwette Zjon van Cies geopend, een porter. Het was direct ook een mega SIESSSSS. Gelukkig opende ik de fles op het aanrecht want de Eyjafjallajökull was er niets tegen. Dat is het IJslandse woord voor gusher 😉

En toen was er nog 2/3 over voor mijn glas.

Veel schuim dat snel inzake, veel te sterk gecarboniseerd, waarschijnlijk verder doorgegist in de fles en daardoor ook te weinig body. Veel te leeg voor een porter.

Dit kwam me erg bekend voor: ik heb iets vergelijkbaars voorgehad vorig jaar met, jawel, een porter. Die spoot wel de fles niet uit maar er zat echt te veel koolzuurgas op en hij was daardoor te dun. Shit happens. Qua smaak erg vergelijkbaar. Toevallig Danstar Windsor gebruikt als gist?

• 'Stoofvlees' zegt het etiket. HermanH had me deze 75 CL fles stiekem toegeschoven: 'Niet zo geweldig, gebruik het in stoofvlees en misschien kan de kok even proeven van de overschot.'

Vandaag stond er stoofvlees op het programma en het werd een van mijn beste versies ooit. De kok proefde een glaasje mee en zo slecht was het niet. Misschien wat veel karamel (Special B?), niet echt een quad, maar veels te goed voor de pompbak. Perfect voor stoofvlees inderdaad. 👍

• 'Stoofvlees' zegt het etiket. HermanH had me deze 75 CL fles stiekem toegeschoven: 'Niet zo geweldig, gebruik het in stoofvlees en misschien kan de kok even proeven van de overschot.'

Vandaag stond er stoofvlees op het programma en het werd een van mijn beste versies ooit. De kok proefde een glaasje mee en zo slecht was het niet. Misschien wat veel karamel (Special B?), niet echt een quad, maar veels te goed voor de pompbak. Perfect voor stoofvlees inderdaad. 👍

Haha, ziet ge't dat het voor "de (kook)pot" was... 8o Geen special B in het receptje, maar veel te veel Candico donkere stroop, overdrijven is nooit goed met van die dingen hé. Heb een soort "ABT12" gebrouwen met Candi syrup, mega groot verschil tov zijn vriendje voor op de pannenkoeken, dus nooit meer Candico...!!! :@ Moet je nog mega veel bedanken Koen voor de gratis FF, ik durf het bijna niet te schrijven, voel mij daar niet echt goed bij dat je die zomaar gratis weg gaf, en dan nog voor stoofvleesbier (X/), maar goed, er zullen nog wel momenten komen dat ik je wel iets te proeven of iets anders gua materieel/spullen kan toestoppen..... >:D<:love:

• Haha, ziet ge't dat het voor "de (kook)pot" was... 8o Geen special B in het receptje, maar veel te veel Candico donkere stroop, overdrijven is nooit goed met van die dingen hé. Heb een soort "ABT12" gebrouwen met Candi syrup, mega groot verschil tov zijn vriendje voor op de pannenkoeken, dus nooit meer Candico...!!! :@ Moet je nog mega veel bedanken Koen voor de gratis FF, ik durf het bijna niet te schrijven, voel mij daar niet echt goed bij dat je die zomaar gratis weg gaf, en dan nog voor stoofvleesbier (X/), maar goed, er zullen nog wel momenten komen dat ik je wel iets te proeven of iets anders gua materieel/spullen kan toestoppen..... >:D<:love:

Ik heb nog 4 andere grote flessen van je gekregen he. Toch een mooie compensatie, allez als dat bier te zuipen is. 😁

• Een van die grote flessen van Herman moest er vanavond aan geloven, een Dubbel met Westmalle-gist. Ik ben een fan van de Tripel maar de Dubbel van Westmalle vind ik drie keer niks: flauw, zoet bier met een zwarte kleur.

Maar Herman heeft er iets moois mee gedaan. Mooie balans tussen mout- en hopbitter, droog maar toch genoeg body, zalige afdronk. Ik weet niet welke mouten hij gebruikt heeft en welke hop, ik moet zijn recept eens bekijken als ik tijd heb, maar ik weet nu al 1 ding: verdomme de beste dubbel die ik ooit gedronken heb. 👍

• Een van die grote flessen van Herman moest er vanavond aan geloven, een Dubbel met Westmalle-gist. Ik ben een fan van de Tripel maar de Dubbel van Westmalle vind ik drie keer niks: flauw, zoet bier met een zwarte kleur.

Maar Herman heeft er iets moois mee gedaan. Mooie balans tussen mout- en hopbitter, droog maar toch genoeg body, zalige afdronk. Ik weet niet welke mouten hij gebruikt heeft en welke hop, ik moet zijn recept eens bekijken als ik tijd heb, maar ik weet nu al 1 ding: verdomme de beste dubbel die ik ooit gedronken heb. 👍

Is op fles gegaan op 4/9/19, dus zjust gepast OK om te drinken, was niet de bedoeling om een donkere WM te brouwen, wou gewoon met die gist nog eens een biertje uit de ketel persen, was al sinds 2012 geleden. Als je die lekker vond, dan moet je die "ABT12-tri-gist" maar eens uit de fles laten, doch ik zou die nog een paar maand dicht laten, hij zal nog lekkerder zijn... :cool: Heb de gebrande mout van die dubbel (en ook van die ABT) eerst 24u in koud water geweekt na het schroten. Dus beetje koffie maar niet overdreven hé...:bier:

• Vandaag de Zwette Zjon van Cies geopend, een porter. Het was direct ook een mega SIESSSSS. Gelukkig opende ik de fles op het aanrecht want de Eyjafjallajökull was er niets tegen. Dat is het IJslandse woord voor gusher 😉

En toen was er nog 2/3 over voor mijn glas.

Veel schuim dat snel inzake, veel te sterk gecarboniseerd, waarschijnlijk verder doorgegist in de fles en daardoor ook te weinig body. Veel te leeg voor een porter.

Dit kwam me erg bekend voor: ik heb iets vergelijkbaars voorgehad vorig jaar met, jawel, een porter. Die spoot wel de fles niet uit maar er zat echt te veel koolzuurgas op en hij was daardoor te dun. Shit happens. Qua smaak erg vergelijkbaar. Toevallig Danstar Windsor gebruikt als gist?

Hij was initieel idd een stuk beter, de gist is gewoon S04. De vorige versies waren stukken gebalanceerder. Merci voor de eerlijke mening.

• Hij was initieel idd een stuk beter, de gist is gewoon S04. De vorige versies waren stukken gebalanceerder. Merci voor de eerlijke mening.

Nog wat eerlijke mening over een ander bier van Cies: Get the kveik out! Een tropical kveik ipa. Maar 5,8% en toch een stevig bier. Die kveiks zijn toch aparte gisten: ondanks de hoge vergistingstemperaturen zijn de bieren vaak erg clean. Deze is beendroog en lekker bitter, maar met een aangename, stevige afdronk. Niet dat astringente van sommige over de top ipa's. Meer een brut ipa dan een tropical. Fantastische dorstlesser, ik laat er mijn Duvel graag voor staan. 👍

• Vandaag tijdens het koken dacht ik: Ik kraak even een simpel blond biertje van HermanH, maar 5,5%. Iets zachts om mee te beginnen. Was dit even een zware vergissing. Ik verwachtte me aan een pintje maar dan van hoge gisting of een brave Chouffe-kloon, en kreeg patat een stevige blonde stoot in mijn glas. Poederdroog, extra bitter en heel fruitig, maar dit allemaal op een zalige manier. Ik ben niet zo voor superlatieven, maar dit is veruit de beste 'simpele' blonde die ik ooit gedronken heb. :clapping:

• Vandaag tijdens het koken dacht ik: Ik kraak even een simpel blond biertje van HermanH, maar 5,5%. Iets zachts om mee te beginnen. Was dit even een zware vergissing. Ik verwachtte me aan een pintje maar dan van hoge gisting of een brave Chouffe-kloon, en kreeg patat een stevige blonde stoot in mijn glas. Poederdroog, extra bitter en heel fruitig, maar dit allemaal op een zalige manier. Ik ben niet zo voor superlatieven, maar dit is veruit de beste 'simpele' blonde die ik ooit gedronken heb. :clapping:

Haha, kan 't geloven, was geen pilsje pur sang hoor, wel een mega raar receptje met 'alweer' een rare moutstort en een menggist, 1 zakje T-58 en 2 zakjes MJ-21 op 30 liter wort.... X/ Ook tamelijk wat tarwe in de stort, vlokken en mout, maar denk dat die desondanks tamelijk helder was...? Nooit de bedoeling geweest om een pils te bekomen. Is gebrouwen op 1/9/2018, dus iets meer dan een jaar op fles. Hoe zat het trouwens met de "oxidatieduivel"...? Was mijn allerlaatste fles, dus ik kan niet meer vergelijken met je bevindingen, doch het kan maar gesmaakt hebben... :thumbup:

Het "rare" receptje vind je HIER

• Het bier was vrij helder en absoluut niet geoxideerd. Het was erg clean en droog, dus je eind sg van 1015 in je recept verbaast me. Ook de IBU'S schatte ik veel hoger in dan 29. Wat me bovendien opviel is het ruime dikke schuim dat zeker 4 tot 5 minuten mooi bleef. Ben je zeker dat je bij het bottelen geen tetrahop hebt toegevoegd? Die staat niet in je recept, maar misschien ben je vergeten die te noteren. 🤔

• Het bier was vrij helder en absoluut niet geoxideerd. Het was erg clean en droog, dus je eind sg van 1015 in je recept verbaast me. Ook de IBU'S schatte ik veel hoger in dan 29. Wat me bovendien opviel is het ruime dikke schuim dat zeker 4 tot 5 minuten mooi bleef. Ben je zeker dat je bij het bottelen geen tetrahop hebt toegevoegd? Die staat niet in je recept, maar misschien ben je vergeten die te noteren. 🤔

Goh, Tetrahop stond in ieder geval niet in het receptje ingevuld, maar soms deed ik dat wel, efkes een half ml'ke in mijn bottelsiroop, weet het dus echt niet meer... De laatste x-aantal brouwsels heb ik die niet meer gebruikt, gebruik nu 'antischuim' bij het koken en vergisten, geeft eigenlijk hetzelfde effect.

• Weinig aanstoot genomen aan de Blonde Stoot van Cies. Wel een kruidige dame in vergelijking met heer Duvel, en proef ik daar op de achtergrond toch een zuurtje dat uit uw geuzerie gekropen is..? Voor het grote volksvermaak, is de doordrinkbaarheid toch iets te beperkt, geen "oalst carnaval om 5 uur s morgens" bier.. Zoals dikwijls bij Blondjes, blijft deze toch hangen tussen wringen en meedrijven...karakter genoeg- en eigenaardige kantjes- maar geen evenwichtskunstenares noch een keukenprinces..

• Gisteren een fles van Enzo (Loser) gekraakt. Op de kroonkurk stond: 7% ABV - 28/09/19 'Mixed Style'. Dat laatste intrigeerde me, het is leuk om af en toe buiten de lijntjes te kleuren.

Mooi zwart bier, schuim dat een tijd blijft staan, perfect gecarboniseerd, geen hoparoma, de hop proefde ik ook niet, enkel wat moutbitterheid, een heel droog bier met voor mij te weinig body. Behalve wat gebrande mout relatief weinig smaak, vrij dun en heel clean. Ik vraag me af welke mix van stijlen de bedoeling was. :/

Een doordrinker, dat zeker, maar niet de balans die ik zou zoeken. Maar dat is allemaal erg persoonlijk en waarschijnlijk ben ik weer te kritisch.:oef:

• Gisteren 3 biertjes van Serge geproefd:

- de Funky orval vond ik lekker, enkel wat te bittere afdronk

- de kveik Chouffe vond ik ook wel goed

- het bergamot witbier vond ik qua aroma wel ok, maar zoals hier eerder al werd gezegd was de smaak van bergamot veel te overheersend.

Ik zit aan de Kveik Chouffe. Mooi bier, aangenaam hoparoma, smaak mocht voor mij wat bitterder, maar ik ben dan ook geen fan van Chouffe, enkel de Houblon.

• Ik zit aan de Kveik Chouffe. Mooi bier, aangenaam hoparoma, smaak mocht voor mij wat bitterder, maar ik ben dan ook geen fan van Chouffe, enkel de Houblon.

Ik vind hem naar champignons smaken en vind het nu niet een echte topper,
    De Simonaitis (Litouwse) Kveik is een van de kveik's die ook fenolisch off flavor is, maar van de beschrijving vind in weinig terug in het bier

Across a wide temperature range this culture will throw an intriguing mix of orange, tropical fruit and stonefruit esters that is reminiscent of POG Juice (passionfruit, orange, guava), and produces distinct spicy/earthy/herbal undertones.

Alcohol tolerance >10%.

Flavors of marmalade, stone fruit, and peach, with a hint of pepper at high temperatures (POF+) along with other difficult to describe flavors at both at normal (~72F/22C) and high temperatures (~95F/35C). This strain is not very flocculant and should be great to use for a funky Belgian or German style. Has a clean finish with no off-flavors that we can detect.

Diastaticus (STA1 gene) genotype: Negative

• Een doordrinker, dat zeker, maar niet de balans die ik zou zoeken. Maar dat is allemaal erg persoonlijk en waarschijnlijk ben ik weer te kritisch.:oef:

Ja, de hop was op het einde van zijn 'dagen' en ben de alfazuren vergeten aanpassen.
    En de vergisting is 12 punten dieper gegaan dan vooropgesteld.
    't was dan ook puur om mijn mout, hop & gist restjes op te werken.
    Missie geslaagd! Thanks voor de bevindingen.

• - Vink Lekker van ciesvandekwis mijn flesje was overgesatureerd voor de rest goed.
    - Funky Orval 19.02.2 van Serge vond ik lekker, mooi schuimkraagje en lekker bittertje juist iets in de nasmaak dat ik niet kon thuis brengen het funky deeltje zeker?
    - Kveik Chouff 02.2.1 van Serge was een doordrinkertje & fantastisch wat die Kveik niet allemaal doet.

- Bergamot 13.1.2 van Serge, speciale scherpe smaak. Atypisch witbier door de kruiding.

- Dubbel van HermanH was zoet & alcoholische afdronk.
    - Blond van HermanH had in mijn beleving zoete afdronk met subtiel bittertje
    & sorry geen fan van paradijszaad.

Voila! Mijn bevindingen eigenlijk niet echt iets slechts gedronken.
    Jammer dat ze er al doorzitten... Kijk al uit naar volgend jaar! 8->
    Doe allen zo verder en volgende keer meer wisselen?! :drinken: