Jarnogab stelt zich voor

There are 19 replies in this Thread. The last Post () by Hoppa.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Dag allen

Deze zomer eens een beperkte workshop bierbrouwen gevolgd en de microbe kreeg me te pakken.

De laatste weken mij ingelezen in boeken, websites en fora om toch enige kennis op te doen. De rest zal natuurlijk komen door ervaring op te doen en af en toe op mijn bek te gaan 🤪

Volgende week brouwen we thuis ons eerste biertje. We starten met kant en klare moutpakketten van Arsegan (Duvel's Nat en Special IPA), kwestie van een en ander te leren kennen. Nadien zullen we dan die samengestelde pakketten links laten liggen en aan de hand van recepten ons bier brouwen en naar hartelust experimenteren.

Ik hou jullie op de hoogte! ;)

Jarnogab

• Wat voor een installatie gebruiken jullie?

Om de kosten nog enigszins binnen het budget te houden, starten we bescheiden. We hebben de Klarstein Beerfest gekocht, maar heb niet de bedoeling BIAB te brouwen, wel om te filteren. We zullen zien wat het geeft - een eerste test met water gaf alvast aan dat de temperatuurinstellingen van het toestel er zo'n 5 graden naast zit. Gelukkig heb ik een thermometer om het te controleren en daarmee rekening te houden. Het spoelwater koken gebeurt gewoon in een ketel.

Om de wort af te koelen zullen we gebruik maken van een dompelkoeler.

Vergisten doen we in vergistingsemmers met waterslot.

Bedoeling is natuurlijk om mettertijd beter materiaal aan te schaffen, dat zien we dan wel.

• Met een soldeerbout, wat koperbuis en zilversoldeer kan je een mooie hevelfilter zelf maken. Kost niet zoveel, voor een euro of 30 ben je wel gesteld en je gaat er jaren plezier aan hebben.

Ik heb dat inderdaad al gelezen ja. Hou ik zeker in mijn achterhoofd. Bij de brouwketel zat een filterplaat en bazooka filter. Vandaag gebrouwen en leek me goed werkend.

• Kom erbij, zet u, drink iets. Als je een filterplaat hebt, hoef je toch geen extra hevelfilter te maken?

Met maar 1 ketel kan je je gefilterde wort in een frigobox opvangen en warmhouden terwijl je je ketel schoonmaakt. Warm wort gekletter valt te vermijden met enig silicone slangwerk en hopfilteren met hopzakjes (mits je bloemen gebruikt) werkt prima. Succes!

<p>Napalm is er nog Palm.</p>

• ciesvandekwis wrote:

Kom erbij, zet u, drink iets. Als je een filterplaat hebt, hoef je toch geen extra hevelfilter te maken?

Met maar 1 ketel kan je je gefilterde wort in een frigobox opvangen en warmhouden terwijl je je ketel schoonmaakt. Warm wort gekletter valt te vermijden met enig silicone slangwerk en hopfilteren met hopzakjes (mits je bloemen gebruikt) werkt prima. Succes!

Nee hevelfilter is nog niet nodig, plaat werkt prima. Maar ik onthoud het wel, je weet nooit voor id toekomst