Waar meet je de maischtemperatuur

There are 5 replies in this Thread. The last Post () by w@lter.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Vraagje voor de experts : waar meet je juist de maischtemperatuur?

Even verduidelijken : mijn bulldog brewer is een hoge smalle ketel (een beetje à la grainfather) waardoor er een temperatuursverschil is tussen de uitgang van de pomp (bovenkant moutkorf dus) en onderaan waar de verwarming zit. Bij een vorig brouwsel heb ik dat eens gemeten en daar zit toch een serieus verschil van een paar °C op.

Op de ingebouwde thermometer, die onderaan vlak bij de verwarmingselementen zit, kan ik daarom niet afgaan omdat die steeds een hogere temperatuur aangeeft. En ik neem ook aan dat aan de uitgang van de pomp het wort het meest is afgekoeld en ook die temperatuur niet accuraat genoeg is. Dus waar meet ik het best? In het midden van het beslag? Dan moet ik gaan werken met een nieuwe thermometer met een sonde in een RVS buisje ofzo.

• Daar waar de wort het warmst is. dus waar nu je thermometer is ingebouwd. Die temperatuur bepaalt of je enzymen gaan denatureren of niet.
    Anders gesteld als je vb 70°C wil hebben voor de alfa amylase stap en je gaat in het midden van je filterbed meten tot het daar 70°C is dan kan het zijn dat het net boven je verwarmings element al 85°C is en de enzymen dus gedenatureerd worden en er geen verdere omzetting meer is.

• Maar ook, als je 70 wilt hebben is een deel van je mout te koud en met Beta amylase bezig.

Ik steek zelf de sonde (is los) voor de uitlaat naar de pomp, dat is ook onderin. Bovenin op het maischbed is het dan een graad of 2 a 3 kouder. Voor mijn installatie werkt dat het best.

• Maar ook, als je 70 wilt hebben is een deel van je mout te koud en met Beta amylase bezig.

Ik steek zelf de sonde (is los) voor de uitlaat naar de pomp, dat is ook onderin. Bovenin op het maischbed is het dan een graad of 2 a 3 kouder. Voor mijn installatie werkt dat het best.

Te koud is ondergeschikt aan gedenatureerd. Te koud kan je bij verwarmen, enkel je wort samenstelling gaat een beetje afwijken in suikersamenstelling. Eenmaal even te warm geweest is het gedaan met omzetten zowel voor de beta als alfa amylase.
    Het is gewoon het werkingsprincipe van zo een brouwautomaat en dat is iets waar je je moet bij neerleggen, Als je telkens het zelfde maisschema volgt met je brouw automaat ga je toch steeds het zelfde bier maken. Dus wat is het probleem dat je de temperatuur op de warmste plaats meet en je werkelijke temperatuur in het minde van je filterbed 2°C minder is? Ik zie daar geen probleem in.
    Verandering van apparatuur heeft steeds een invloed op je process net als opschalen.

• Daarom verander ik er bij mij ook niets meer aan. De temperatuur wordt met een PID geregeld en schiet bijna niet over het setpoint. Max 0,5 graad.

@Walter, je pompsnelheid is wel van invloed, hoe hoger hoe beter de temperatuur verdeling is. Ik weet niet of je die kunt regelen.