filteren met pomp

There are 19 replies in this Thread. The last Post () by Seed7.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hoi allemaal,

wij wensen graag ons huidige brouwerij uit te breiden naar 300L batchen.

Maischketels en kookketels vormen geen probleem.

Waar we ons hoofd over breken is het filteren. Op dit moment gebruiken we een hevelfilter, maar dat lijkt me niet ideaal voor 300L.

Mijn idee is om een aparte filterketel te maken (met filterplaat) en via een pomp over te filteren naar de kookketel.

Maar we hebben een beetje schrik of dat door het aanzuigen van de pomp het filterbed niet kan dichtslaan?

Of wat als het filterbed dichtslaat en de pomp blijft maar zuigen?

Heeft er iemand ervaring/advies of het mogelijk is om op deze manier te filteren (met pomp)?

Het lijkt me dat grotere brouwerijen dit systeem ook toepassen ipv gravitair te filteren.

Alvast bedankt voor jullie ideeën/advies!

• In het klein doe ik dat ook steeds via een tussen opvang vat, Ik pomp van daar uit in eerste instantie terug naar de filter tot de wort helder is en schakel dan over naar de kookketel.
    Initieel zat hier ook een diagonaal geplaatste filterplaat met doek in, echter deze heeft maar enkele keren dienst gedaan, dit had geen toegevoegde waarde.

• In het klein doe ik dat ook steeds via een tussen opvang vat, Ik pomp van daar uit in eerste instantie terug naar de filter tot de wort helder is en schakel dan over naar de kookketel.
    Initieel zat hier ook een diagonaal geplaatste filterplaat met doek in, echter deze heeft maar enkele keren dienst gedaan, dit had geen toegevoegde waarde.

Beste Serge

Ik ben al een tijdje aan het nadenken over hoe ik mijn brouwketels best zou opstellen.

Ik ben geïntrigeerd door de brouwopstelling in de foto.

Het rek is opgebouwd uit PVC-buizen. Dat lijkt mij op zich een geweldige oplossing;

vrij simpel te maken en moduleerbaar. Vooral dat laatste is interessant omdat het de mogelijkheid biedt om op eenvoudige wijze aanpassingen te doen mocht uit de brouwpraktijk blijken dat dit nodig is.

Ik ga brouwen met 50l-ketels. Is zo een PVC-constructie stevig genoeg om het gewicht van een brouwinstallatie in werking te torsen?

Alvast bedankt

Franki

• Hoi Serge,

ik heb nog al gehoord om met een diagonale filterplaat te werken. (al dan niet met doek)

Wat is het nut van de filterplaat diagonaal te leggen?

In plaats van een doek kun je hopbloemen als filter laag gebruiken. Wel met een filterbodem of sleufjesbuis.

Die plaat had dus geen nut, en ligt nu stof te vergaren in de kelder.
    Hop bloemen zijn toch zo passe :P

• Die buizen zitten vol beton met staal draad er in (is een beetje over kill weet ik ook)
    Los, niet in elkaar gelijmd zou ik het zelf niet durven te gebruiken met en volle ketel kokend wort er op.
    De stenen platen (arduin) die zijn allen al gebarsten van de warmte. Beter gebruik je hier voor een Alu of RVS plaat. De steen houd ook te veel warmte vast, als je stopt met koelen met een spiraal koeler warmt je gekoelde wort er makkelijk terug een graad of 5 mee op. Nu moet ik buiten mijn wort ook de steen steeds koelen met water en natte doeken.
    Je kan sowiso geen regenwaterbuis gebruiken maar enkel drukbestendige dikke waterleiding buis.
    Enkel en alleen al omdat bij regenwaterbuis daar de zogezegd 90° bochten niet 90° van zijn.

Besluit: Enkel praktisch als je er een finale opstelling wil van maken (= nog steeds een heel stuk goedkoper dan RVS)

• Bedankt voor de uitleg. Ik denk dat ik nog een aantal andere opties ga afwegen.😎

• Bij het filtreren van de maisch zit er in de in de filterketel onderaan een geperforeerde plaat, deze loopt uit in de de opvang ketel waar na ik de wort ofwel recirculeer naar de filter tot die helder is, of eenmaal die helder is naar de kook ketel pomp.

Einde kook werd deze opvangketel ook gebruikt om de gekoelde wort over te pompen naar het gistvat, daar gebruikte ik ook die filter maar had weinig of zelfs geen toegevoegde waarde, nu laat ik gewoon de gekookte en gekoelde wort een uurtje uitzakken en tap rechtstreeks af naar het gistvat.

• Die plaat had dus geen nut, en ligt nu stof te vergaren in de kelder.
    Hop bloemen zijn toch zo passe

in een soortgelijke opstelling heb ik de uitloop van de grant relatief hoog zitten, al het echt zware spul wordt niet door de pomp opgezogen omdat het onder kraanniveau ligt. Wel eerst circuleren tot heldere wort.

Hopkorrels zijn ellende in mijn grote set, whirlpool doet niet voldoende en de pomp zuigt te hard. Ik moet misschien maar eens een 'hop guard' in de kookketel lassen.

Ingo